کَی بَهْمَنْ (به اکدی: ت.ت. 'uhumani'؛ به اوستایی: 𐬬𐬊𐬵𐬎 𐬨
کَیبَهْمَنْ (به اکدی: ت.ت. 'uhumani'؛ به اوستایی: 𐬬𐬊𐬵𐬎 𐬨𐬀𐬥𐬀𐬵 ت.ت. 'وُهُومَنَه') یا کَیاَردِشیرْ (به پارسی باستان: 𐎠𐎼𐎫𐎧𐏁𐏂𐎠 ت.ت. 'اَرْتَخْشَچَ'؛ به پارسی میانه: 𐭠𐭥𐭲𐭧𐭱𐭲𐭥 ت.ت. 'اَرْتَخْشَتْرَ') شناختهشده به درازدست (بهدلیل چیره شدن وی بر سرزمینهای دوردست)، پسر اسفندیار و پدر همای چهرزاد و داراب، پانزدهمین پادشاه ایران و ششمین پادشاه کیانی است که شصت سال پادشاهی کرد. وی پس از کیگشتاسپ و پیش از همای چهرزاد به پادشاهی رسیده است.برخی از پژوهشگران (مانند: مسعودی، حمزه اصفهانی، حمدالله مستوفی و …) پادشاهی کیبهمن را با دورهٔ هخامنشی پیوند میدهند و وی را با کوروش بزرگ یکسان میدانند و همچنین باتوجه بهاینکه وی دارای لقب «درازدست» است و اردشیر یکم هم دارای لقب «درازدست» است، برخی از پژوهشگران وی را با اردشیر یکم یکسان میدانند.[۱][۲][۳]
بهسبب جنگهای فاتحانه با کشورهای دوردست، او را درازدست لقب دادهاند[۴] که به معنای آن کسی است که دستی قوی یا بخشنده دارد.[۵] در تواریخ سنتی او را به اردشیر یکم پادشاه هخامنشی نسبت دادهاند. بهمن با اینکه پسر اسفندیار بود امّا آیین متفاوتی با پدر و نیاکانش داشت دلیل این تغییر عقیده هم این بود که بهمن توسط رستم پرورش یافت و دین رستم با دین خاندان لهراسپ، متفاوت بود. آنچه در شاهنامه بخش پادشاهی لهراسپ مشهود است دو شخصیت حقیقی از بهمن حضور دارد همچنین از دو شخصیت حقیقی از اردشیر یاد میشود. برای درک تاریخ این دوره و ابهام در دودمان ایشان اشراف به این مسئله اهمیت دارد. شاهنامه به موضوع یکسانی بهمن و اردشیر تلویحاً اشاره دارد.
بهسبب جنگهای فاتحانه با کشورهای دوردست، او را درازدست لقب دادهاند[۴] که به معنای آن کسی است که دستی قوی یا بخشنده دارد.[۵] در تواریخ سنتی او را به اردشیر یکم پادشاه هخامنشی نسبت دادهاند. بهمن با اینکه پسر اسفندیار بود امّا آیین متفاوتی با پدر و نیاکانش داشت دلیل این تغییر عقیده هم این بود که بهمن توسط رستم پرورش یافت و دین رستم با دین خاندان لهراسپ، متفاوت بود. آنچه در شاهنامه بخش پادشاهی لهراسپ مشهود است دو شخصیت حقیقی از بهمن حضور دارد همچنین از دو شخصیت حقیقی از اردشیر یاد میشود. برای درک تاریخ این دوره و ابهام در دودمان ایشان اشراف به این مسئله اهمیت دارد. شاهنامه به موضوع یکسانی بهمن و اردشیر تلویحاً اشاره دارد.
۵۱
۲۳ آذر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.