حرمة الزواج الحنفي من الشافعية
حرمة الزواج الحنفي من الشافعية
قال الشيخ أبو حفص في فوائده :
لا ينبغي للحنفي أن يزوّج بنته من رجل شافعيّ المذهب . وهكذا قال بعض مشايخنا ولكن يتزوج بنتهم . زاد في البزازية تنزيلا لهم منزلة أهل الكتاب .
البحر الرائق لابن نجيم المصري ، ج2 ، ص80 .
سزاوار نيست که حنفي دخترش را به مردي از شافعي دهد-اينچنين گفته اند بعضي از اساتيد ما – ولي دختر از شافعي ها مي توان گرفت. در بزازيه گفته است جون ايشان مانند اهل کتابند!!!
اما در بين شيعه چنين مطلبي به عنوان حکم اولي موجود نيست و بلکه فتواي به جواز داده شده است :
ولعله أشار بذلك إلى ما في النكاح من عدم جواز تزويج المخالف المؤمنة مخافة على دينها فلا يكون كفوا لها ولكنه كما ترى ، لا يصلح بمجرد ذلك للخروج عن مقتضى العمومات جنسا ونوعا
جواهر الكلام - الشيخ الجواهري - ج 22 - ص 338
شايد كه اين مطلب اشاره دارد به عدم جواز ازدواج زن شيعه با مرد سني بخاطر ترس بر دينش پس سني کفو شيعه نيست . اما اين مطلب اشکال دارد ونمي توان به مجرد آن از عمومات ( روايات وادله مجوز ازدواج با اهل تسنن) خارج شد.
إلا إذا قلنا بحرمة تزويج المؤمنة من المخالف ، لأخبار دلت على ذلك ... لكن الأقوى عدم التحريم .
كتاب المكاسب - الشيخ الأنصاري - ج 3 - ص 592
مگر اينکه بگوييم جايز نيست زن شيعه با مرد سني ازدواج کند چون رواياتي داريم ... اما اقوي ( فتوي) عدم تحريم است .
سؤال 1681 : المشهور أنه يكره تزويج الإمامية من المخالف ، ولهذا فالعلماء في الخليج ( حفظهم الله ) يمتنعون من اجراء العقد بينهما فلعل ذلك يكون رادعا للفتاة أو أهلها عن المضي في هذا الأمر ، والذي يحصل في بعض الأحيان أنهما يصران على التزويج من بعضهما البعض أو أن الولي يشترط أن يكون العقد عند أحد علماء الإمامية ، ومع ذلك العالم يرفض والولي يصر على ذلك ، وقد تحصل المعصية مع مواصلة الرفض فما هو برأيكم الحل المناسب ؟
التبريزي : ما ذكره المشهور من علمائنا حكم لتزويج المؤمنة نفسها من المخالف بعنوانه الأولي ، وأما بالنظر إلى بعض العناوين خصوصا ملاحظة أمر أولادها مستقبلا ، فاللازم أن لا تقدم على أمر يخرج معه أولادها عن ولاية أهل البيت ( سلام الله عليهم ) إلى ولاية غيرهم فضلا عما إذا كان خوف من لحوقها بنفسها بولاية غيرهم قبل أولادها ، والله العالم .
بيان جواب سوال: مشهور (كراهت ازدواج زن شيعي با مرد سني ) حکم اوّلي است ( يعني ازدواج في نفسه حرام نيست ومکروه است) اما بانظر به بعضي از مطالب مخصوصا وضعيت آينده دختر ( حفظ جان ودين وي در آينده) لازم اين است که عملي انجام ندهد که موجب خروج اولادش از ولايت اهل بيت گردد. چه برسد که خودش از شيعه بودن دست بردارد .
اين مطلب علت فتواي تمامي علمايي است ( که بخاطر وضع موجود جامعه وفشار هايي که بر دختران شيعه از طرف شوهران اهل تسنن ويا خانواده آنان وارد شده است که حتي در بسياري موارد صدمات جسمي شديد ودر بعضي موارد صدمات جاني بر ايشان وارد آورده است ) ازدواج با برادران اهل تسنن را براي دختران شيعه جايز نمي دانند .
اکنون به بعضي از فتاوا اشاره مي نماييم:
1- آية الله العظمي خامنه اي:
سايت ايشان در بخش پرسشهاي متداول قسمت ازدواج و طلاق :
ازدواج با مرد سنى
س: ازدواج زن شيعه با مرد سنى چه حکمى دارد؟
ج) اگر خوف انحراف از مذهب نباشد، مانعى ندارد.
2- آية الله العظمي مکارم شيرازي :
http://www.makaremshirazi.org/persian/modules.php?name=es&p=2&id=104
سوال: آيا من كه دختري شيعه هستم ميتوانم با پسري سني كه معتقد به خدا و پيامبران مي باشد و حضرت علي را "فردي" بزرگ مي داند و براي همه امامان احترام قائل است، اما به مسئله امامت آنطور كه ما اعتقاد داريم، معتقد نيست جايز است؟ بايد متذكر شوم كه احترام به تمامي امامان مي گذارد به عنوان افراد خاص.
جواب: احتياط اينست كه با آنها ازدواج نكنيد چرا كه تكليف فرزندان شما فردا از نظر مذهب مبهم خواهد بود.
3- آيةالله العظمي فاضل لنکراني رحمه الله:
جامع المسائل ج1 ص416 مسائل متفرقه ازدواج:
http://lankarani.ir/far/bok/view.php?ntx=037020#415
سؤال 1568 :آيا جايز است دختر شيعه به شوهر سنّي داده شود؟
جواب: بهتر است از اين كار اجتناب شود.
4- آية الله العظمي نوري همداني:
استفتائات ج1 احکام نکاح وطلاق
http://www.noorihamedani.com/noori/home.asp?Languageurl=1&Pageurlnumber=403&zone=0&location=none&idnumber=107#20
س 668: آيا ازدواج زن يا مرد شيعه با زن يا مرد سنى جايز است، يا خير؟
ج: اگر مطمئن است كه هويت مذهبى خود را حفظ مىكند جائز است.
5- آية الله العظمي سيستاني:
بخش سوالها وجوابهاي سايت ازدواج دائم:
http://www.sistani.org/local.php?modules=nav&nid=5&cid=757
سؤال: 1ـ آيا ازدواج يك دختر شيعه با مرد سنى جايز است؟
2ـ در صو
قال الشيخ أبو حفص في فوائده :
لا ينبغي للحنفي أن يزوّج بنته من رجل شافعيّ المذهب . وهكذا قال بعض مشايخنا ولكن يتزوج بنتهم . زاد في البزازية تنزيلا لهم منزلة أهل الكتاب .
البحر الرائق لابن نجيم المصري ، ج2 ، ص80 .
سزاوار نيست که حنفي دخترش را به مردي از شافعي دهد-اينچنين گفته اند بعضي از اساتيد ما – ولي دختر از شافعي ها مي توان گرفت. در بزازيه گفته است جون ايشان مانند اهل کتابند!!!
اما در بين شيعه چنين مطلبي به عنوان حکم اولي موجود نيست و بلکه فتواي به جواز داده شده است :
ولعله أشار بذلك إلى ما في النكاح من عدم جواز تزويج المخالف المؤمنة مخافة على دينها فلا يكون كفوا لها ولكنه كما ترى ، لا يصلح بمجرد ذلك للخروج عن مقتضى العمومات جنسا ونوعا
جواهر الكلام - الشيخ الجواهري - ج 22 - ص 338
شايد كه اين مطلب اشاره دارد به عدم جواز ازدواج زن شيعه با مرد سني بخاطر ترس بر دينش پس سني کفو شيعه نيست . اما اين مطلب اشکال دارد ونمي توان به مجرد آن از عمومات ( روايات وادله مجوز ازدواج با اهل تسنن) خارج شد.
إلا إذا قلنا بحرمة تزويج المؤمنة من المخالف ، لأخبار دلت على ذلك ... لكن الأقوى عدم التحريم .
كتاب المكاسب - الشيخ الأنصاري - ج 3 - ص 592
مگر اينکه بگوييم جايز نيست زن شيعه با مرد سني ازدواج کند چون رواياتي داريم ... اما اقوي ( فتوي) عدم تحريم است .
سؤال 1681 : المشهور أنه يكره تزويج الإمامية من المخالف ، ولهذا فالعلماء في الخليج ( حفظهم الله ) يمتنعون من اجراء العقد بينهما فلعل ذلك يكون رادعا للفتاة أو أهلها عن المضي في هذا الأمر ، والذي يحصل في بعض الأحيان أنهما يصران على التزويج من بعضهما البعض أو أن الولي يشترط أن يكون العقد عند أحد علماء الإمامية ، ومع ذلك العالم يرفض والولي يصر على ذلك ، وقد تحصل المعصية مع مواصلة الرفض فما هو برأيكم الحل المناسب ؟
التبريزي : ما ذكره المشهور من علمائنا حكم لتزويج المؤمنة نفسها من المخالف بعنوانه الأولي ، وأما بالنظر إلى بعض العناوين خصوصا ملاحظة أمر أولادها مستقبلا ، فاللازم أن لا تقدم على أمر يخرج معه أولادها عن ولاية أهل البيت ( سلام الله عليهم ) إلى ولاية غيرهم فضلا عما إذا كان خوف من لحوقها بنفسها بولاية غيرهم قبل أولادها ، والله العالم .
بيان جواب سوال: مشهور (كراهت ازدواج زن شيعي با مرد سني ) حکم اوّلي است ( يعني ازدواج في نفسه حرام نيست ومکروه است) اما بانظر به بعضي از مطالب مخصوصا وضعيت آينده دختر ( حفظ جان ودين وي در آينده) لازم اين است که عملي انجام ندهد که موجب خروج اولادش از ولايت اهل بيت گردد. چه برسد که خودش از شيعه بودن دست بردارد .
اين مطلب علت فتواي تمامي علمايي است ( که بخاطر وضع موجود جامعه وفشار هايي که بر دختران شيعه از طرف شوهران اهل تسنن ويا خانواده آنان وارد شده است که حتي در بسياري موارد صدمات جسمي شديد ودر بعضي موارد صدمات جاني بر ايشان وارد آورده است ) ازدواج با برادران اهل تسنن را براي دختران شيعه جايز نمي دانند .
اکنون به بعضي از فتاوا اشاره مي نماييم:
1- آية الله العظمي خامنه اي:
سايت ايشان در بخش پرسشهاي متداول قسمت ازدواج و طلاق :
ازدواج با مرد سنى
س: ازدواج زن شيعه با مرد سنى چه حکمى دارد؟
ج) اگر خوف انحراف از مذهب نباشد، مانعى ندارد.
2- آية الله العظمي مکارم شيرازي :
http://www.makaremshirazi.org/persian/modules.php?name=es&p=2&id=104
سوال: آيا من كه دختري شيعه هستم ميتوانم با پسري سني كه معتقد به خدا و پيامبران مي باشد و حضرت علي را "فردي" بزرگ مي داند و براي همه امامان احترام قائل است، اما به مسئله امامت آنطور كه ما اعتقاد داريم، معتقد نيست جايز است؟ بايد متذكر شوم كه احترام به تمامي امامان مي گذارد به عنوان افراد خاص.
جواب: احتياط اينست كه با آنها ازدواج نكنيد چرا كه تكليف فرزندان شما فردا از نظر مذهب مبهم خواهد بود.
3- آيةالله العظمي فاضل لنکراني رحمه الله:
جامع المسائل ج1 ص416 مسائل متفرقه ازدواج:
http://lankarani.ir/far/bok/view.php?ntx=037020#415
سؤال 1568 :آيا جايز است دختر شيعه به شوهر سنّي داده شود؟
جواب: بهتر است از اين كار اجتناب شود.
4- آية الله العظمي نوري همداني:
استفتائات ج1 احکام نکاح وطلاق
http://www.noorihamedani.com/noori/home.asp?Languageurl=1&Pageurlnumber=403&zone=0&location=none&idnumber=107#20
س 668: آيا ازدواج زن يا مرد شيعه با زن يا مرد سنى جايز است، يا خير؟
ج: اگر مطمئن است كه هويت مذهبى خود را حفظ مىكند جائز است.
5- آية الله العظمي سيستاني:
بخش سوالها وجوابهاي سايت ازدواج دائم:
http://www.sistani.org/local.php?modules=nav&nid=5&cid=757
سؤال: 1ـ آيا ازدواج يك دختر شيعه با مرد سنى جايز است؟
2ـ در صو
۸.۳k
۲۳ فروردین ۱۳۹۳
دیدگاه ها (۶)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.