((50)) روز تا عید الله الاکبر عید غدیر خم
((50)) روز تا عید الله الاکبر عید غدیر خم
در مشارق الانوار یقین از مقداد بن اسود نقل می کند:
مولایم امیرالمؤمنین علیه السلام به من فرمود:
شمشیر مرا بیاور، آن را خدمتش حاضر کردم، بر زانوی خود نهاد، سپس دیدم به آسمان بالا رفت تا از دیدگان من پنهان گردید و نزدیک ظهر دوباره برگشت در حالی که از شمشیرش خون می چکید.
عرض کردم: ای مولای من ؛ کجا تشریف بردید؟ فرمود:
در عالم بالا بین عدّه ای خصومت و درگیری بود، بالا رفتم و آنجا را از اختلاف پاک کردم.
عرض کردم: ای مولای من ؛ امور عالم بالا هم به شما واگذار شده است؟ فرمود:
من حجّت خدا بر تمام خلق از اهل آسمانها و زمین هستم، و در آسمان فرشته ای قدم از قدم بر نمی دارد مگر به اجازه من، ودرباره من اهل باطل به شک و تردید افتادند. [2]
مؤلّف رحمه الله گوید: اگر گفته شود: چگونه ممکن است در عالم بالا خصومت و دشمنی باشد؟ در قرآن فرموده است: «ما کانَ لی مِنْ عِلْم بِالْمَلأ الأعْلی إذْ یَخْتَصِمُون» [3] «مرا به اهل عالم بالا که خصومتی داشته باشند علمی نیست».
( جلد 1، صفحه 255)
ص: 256
در جواب می گوئیم: آیا قصّه هاروت و ماروت [1] و فطرس [2] را نمی دانی.
و مگر نمی دانی که طایفه ای از جنّ هستند که پرواز می کنند و جایگاه آنها در هوا است، پس ممکن است بین گروهی از آنها خصومت و دشمنی بوده، ولیّ خدا و امین پروردگار به طرف آنها بالا رفته و نزاع را برطرف کرده است.
و نیز به کسی که این قضیّه را انکار کند گفته می شود: آیا ادریس و عیسی به آسمان بالا نرفته اند؟ آیا دریا برای حضرت موسی شکافته نشد؟ آیا سلیمان بر هوا و خضر بر روی آب راه نمی رفتند؟ آیا تمام موجودات فرمانبردار ولیّ حق تعالی نیستند؟ آیا قصّه آصف را نشنیده ای؟ و آیا با دانستن یک حرف از هفتاد و دو حرف آن کار عجیب را نکرد، تمام آن هفتاد و دو حرف نزد امیرالمؤمنین علیه السلام است.
قرآن درباره آصف فرموده است: «قالَ الَّذی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الکتاب» [3] «کسی که علمی از کتاب نزد او بود گفت».
و درباره امیرالمؤمنین علیه السلام فرموده است: «وَمَنْ عِنْدَه عِلْمُ الکتاب» [4] «کسی که علم کتاب نزد او است»، بلکه اوکتاب است و کتاب او است، به خاطر اینکه او بزرگ ترین کلمه الهی است، و این آیه شریفه به آن اشاره
( جلد 1، صفحه 256)
ص: 257
فرموده است: «لَقَدْ رَأی مِنْ آیات رَبِّه الکُبْری» [1]، و این از باب تبعیض نیست که او بعضی از آیات را دید و نشانه پروردگار رادید. و خود آن حضرت فرموده است:
من آن کسی هستم که با موسی از میان درخت صحبت کرد، من آن روشنائی هستم که موسی در آنجا دید.
و فرموده است:
لیس للَّه آیة أکبر منّی، ولا نبأ أعظم منّی.
خدا را آیتی و نشانه ای بزرگ تر از من، و خبری عظیم تر از من نیست.
و روایت ابن عبّاس این حدیث شریف را تأیید می کند، او نقل می کند:
در شب معراج وقتی جبرئیل براق را نزد رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم آورد و گفت: خداوند تعالی فرموده است: این براق راسوار شوی، آن حضرت از او سئوال فرمود که این چه موجودی است؟
عرض کرد: جنبنده ای است که آن را خداوند برای تو آفریده و آن را در بهشت عدن هزار سال نگهداشته است.
پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم از سرعت سیر او سئوال فرمود. عرض کرد: اگر بخواهی آسمانها و زمین های هفتگانه را با اوسیر کنی می توانی مسافت هفتاد هزار سال راه را هزار مرتبه در کمتر از چشم بهم زدن طی کنی.
و هنگامی که جنبنده ای که مرکب پیامبر است چنین قدرتی دارد کسی که به سبب او و به خاطر او هر جنبنده ای آفریده شده قدرتش چگونه خواهد بود؟ [2]
( جلد 1، صفحه 257)
ص: 258
(جلد1،صفحه258) - ترجمه کتاب نفیس (القطره): قطره ای از دریای فضایل اهل بیت علیهم السلام
-----------------
[2]: مشارق الأنوار: 218.
[1]: مشارق الأنوار: 218، مدینة المعاجز: 11/2 ح 356، مناقب ابن شهراشوب: 299/2.
#شیعه#یاعلی#لبیک_یاامیرالمومنین#غدیر#روزشمارغدیر#فضایل_مولاعلی#لعن_علی_عدوک_یاعلی#فقط_حیدرامیرالمومنین_است
در مشارق الانوار یقین از مقداد بن اسود نقل می کند:
مولایم امیرالمؤمنین علیه السلام به من فرمود:
شمشیر مرا بیاور، آن را خدمتش حاضر کردم، بر زانوی خود نهاد، سپس دیدم به آسمان بالا رفت تا از دیدگان من پنهان گردید و نزدیک ظهر دوباره برگشت در حالی که از شمشیرش خون می چکید.
عرض کردم: ای مولای من ؛ کجا تشریف بردید؟ فرمود:
در عالم بالا بین عدّه ای خصومت و درگیری بود، بالا رفتم و آنجا را از اختلاف پاک کردم.
عرض کردم: ای مولای من ؛ امور عالم بالا هم به شما واگذار شده است؟ فرمود:
من حجّت خدا بر تمام خلق از اهل آسمانها و زمین هستم، و در آسمان فرشته ای قدم از قدم بر نمی دارد مگر به اجازه من، ودرباره من اهل باطل به شک و تردید افتادند. [2]
مؤلّف رحمه الله گوید: اگر گفته شود: چگونه ممکن است در عالم بالا خصومت و دشمنی باشد؟ در قرآن فرموده است: «ما کانَ لی مِنْ عِلْم بِالْمَلأ الأعْلی إذْ یَخْتَصِمُون» [3] «مرا به اهل عالم بالا که خصومتی داشته باشند علمی نیست».
( جلد 1، صفحه 255)
ص: 256
در جواب می گوئیم: آیا قصّه هاروت و ماروت [1] و فطرس [2] را نمی دانی.
و مگر نمی دانی که طایفه ای از جنّ هستند که پرواز می کنند و جایگاه آنها در هوا است، پس ممکن است بین گروهی از آنها خصومت و دشمنی بوده، ولیّ خدا و امین پروردگار به طرف آنها بالا رفته و نزاع را برطرف کرده است.
و نیز به کسی که این قضیّه را انکار کند گفته می شود: آیا ادریس و عیسی به آسمان بالا نرفته اند؟ آیا دریا برای حضرت موسی شکافته نشد؟ آیا سلیمان بر هوا و خضر بر روی آب راه نمی رفتند؟ آیا تمام موجودات فرمانبردار ولیّ حق تعالی نیستند؟ آیا قصّه آصف را نشنیده ای؟ و آیا با دانستن یک حرف از هفتاد و دو حرف آن کار عجیب را نکرد، تمام آن هفتاد و دو حرف نزد امیرالمؤمنین علیه السلام است.
قرآن درباره آصف فرموده است: «قالَ الَّذی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الکتاب» [3] «کسی که علمی از کتاب نزد او بود گفت».
و درباره امیرالمؤمنین علیه السلام فرموده است: «وَمَنْ عِنْدَه عِلْمُ الکتاب» [4] «کسی که علم کتاب نزد او است»، بلکه اوکتاب است و کتاب او است، به خاطر اینکه او بزرگ ترین کلمه الهی است، و این آیه شریفه به آن اشاره
( جلد 1، صفحه 256)
ص: 257
فرموده است: «لَقَدْ رَأی مِنْ آیات رَبِّه الکُبْری» [1]، و این از باب تبعیض نیست که او بعضی از آیات را دید و نشانه پروردگار رادید. و خود آن حضرت فرموده است:
من آن کسی هستم که با موسی از میان درخت صحبت کرد، من آن روشنائی هستم که موسی در آنجا دید.
و فرموده است:
لیس للَّه آیة أکبر منّی، ولا نبأ أعظم منّی.
خدا را آیتی و نشانه ای بزرگ تر از من، و خبری عظیم تر از من نیست.
و روایت ابن عبّاس این حدیث شریف را تأیید می کند، او نقل می کند:
در شب معراج وقتی جبرئیل براق را نزد رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم آورد و گفت: خداوند تعالی فرموده است: این براق راسوار شوی، آن حضرت از او سئوال فرمود که این چه موجودی است؟
عرض کرد: جنبنده ای است که آن را خداوند برای تو آفریده و آن را در بهشت عدن هزار سال نگهداشته است.
پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم از سرعت سیر او سئوال فرمود. عرض کرد: اگر بخواهی آسمانها و زمین های هفتگانه را با اوسیر کنی می توانی مسافت هفتاد هزار سال راه را هزار مرتبه در کمتر از چشم بهم زدن طی کنی.
و هنگامی که جنبنده ای که مرکب پیامبر است چنین قدرتی دارد کسی که به سبب او و به خاطر او هر جنبنده ای آفریده شده قدرتش چگونه خواهد بود؟ [2]
( جلد 1، صفحه 257)
ص: 258
(جلد1،صفحه258) - ترجمه کتاب نفیس (القطره): قطره ای از دریای فضایل اهل بیت علیهم السلام
-----------------
[2]: مشارق الأنوار: 218.
[1]: مشارق الأنوار: 218، مدینة المعاجز: 11/2 ح 356، مناقب ابن شهراشوب: 299/2.
#شیعه#یاعلی#لبیک_یاامیرالمومنین#غدیر#روزشمارغدیر#فضایل_مولاعلی#لعن_علی_عدوک_یاعلی#فقط_حیدرامیرالمومنین_است
۱.۴k
۱۲ مرداد ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.