نکتهها و پیام های سوره نبأ آبه 17- 20:
نکتهها و پیام های سوره نبأ آبه 17- 20:
1- قیامت از جهتی «یوم الجمع» است که همه در آن اجتماع میکنند و از جهتی «یَوْمَ الْفَصْلِ» نامیده شده، زیرا خوبان از بدان و حق از باطل جدا و به اختلافات فیصله داده میشود.
در روایات میخوانیم که در قیامت مردم به گروههای مختلفی تقسیم میشوند و هر گروه به شکلی؛ سخن چین در قیافه میمون، حرامخوار در شکل خوک، رباخوار در قالب وارونه، قاضی ظالم به صورت کور، خودپسند کر و لال، عالم بی عمل در حال جویدن زبان، همسایه آزار بیدست و پا، سعایت کننده آویخته بر آتش، هوسباز بدبو، و فخر فروشان به لباس با لباس دوزخی محشور میشوند.
2- دنیا، مقدّمه قیامت است و این همه نعمت عبث و بیهوده نیست.
3- زمان قیامت از قبل نزد خداوند معلوم است.
4- قیامت نیز نظامی دارد
5- در قیامت، نظام آسمان و زمین دگرگون میشود.
6- انسان با مرگ، رها و فراموش نمیشود.
7- به پیوندها و روابط دنیوی دلخوش نباشید که روزی همه چیز گسسته میشود.
8- ارتباط زمین و آسمان و اهل آنها، در قیامت توسعه مییابد.
9- در این آیه میفرماید: در آن روز فوج فوج وارد محشر میشوید، در حالی که آیه 95 مریم میگوید:
" هر کس در آن روز تنهاست" وَ کُلُّهُمْ آتِیهِ یَوْمَ الْقِیامَةِ فَرْداً و آیه 71 اسراء میگوید:" هر گروهی با پیشوای خودشان وارد عرصه محشر میشوند"" یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ".
جمع میان این آیات چنین است که فوج فوج بودن مردم منافاتی با این ندارد که هر فوج با رهبرش وارد محشر شود، و اما فرد بودن آنها به خاطر این است که قیامت مواقف متعددی دارد، ممکن است در مواقف نخستین مردم گروه گروه با رهبران هدایت و ضلال وارد محشر شوند، اما به هنگام قرار گرفتن در پای محکمه عدل الهی فرد فرد باشند، و به تعبیر قرآن در آیه 21 سوره ق هر کدام با یک نفر مامور و یک گواه در آنجا حاضر میگردند" وَ جاءَتْ کُلُّ نَفْسٍ مَعَها سائِقٌ وَ شَهِیدٌ".
این احتمال نیز وجود دارد که منظور از فرد بودن جدا شدن از دوستان و حامیان و یار و یاور باشد، چرا که انسان در آنجا خودش هست و عملش.
10- از جمع بندی آیات مختلف قرآن درباره" سرنوشت کوهها در قیامت" به دست میآید، کوهها مراحلی را طی میکند، نخست کوهها به" حرکت" در میآید: وَ تَسِیرُ الْجِبالُ سَیْراً (طور- 10). سپس از جا کنده میشود، و سخت درهم کوفته خواهد شد وَ حُمِلَتِ الْأَرْضُ وَ الْجِبالُ فَدُکَّتا دَکَّةً واحِدَةً (حاقه- 14). و بعدا به صورت" تودهای از شنهای متراکم" در میآید: وَ کانَتِ الْجِبالُ کَثِیباً مَهِیلًا (مزمل- 14). و بعد به صورت" پشم زده شده" در میآید که با تند باد حرکت میکند وَ تَکُونُ الْجِبالُ کَالْعِهْنِ الْمَنْفُوشِ (قارعه- 5). و سپس به صورت" گرد و غبار" در میآید که در فضا پراکنده میشود وَ بُسَّتِ الْجِبالُ بَسًّا فَکانَتْ هَباءً مُنْبَثًّا (واقعه- 5 و 6). و بالآخره چنان که در آیه مورد بحث آمده تنها اثری از آن باقی میماند و همچون" سرابی" از دور نمایان خواهد شد. و به این ترتیب سرانجام کوهها از صفحه زمین برچیده میشود، و زمین هموار میگردد وَ یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْجِبالِ فَقُلْ یَنْسِفُها رَبِّی نَسْفاً فَیَذَرُها قاعاً صَفْصَفاً: از تو درباره کوهها سؤال میکنند، بگو: پروردگارم آنها را بر باد میدهد و زمین را صاف و هموار میسازد"! (طه- 105- 106)
1- قیامت از جهتی «یوم الجمع» است که همه در آن اجتماع میکنند و از جهتی «یَوْمَ الْفَصْلِ» نامیده شده، زیرا خوبان از بدان و حق از باطل جدا و به اختلافات فیصله داده میشود.
در روایات میخوانیم که در قیامت مردم به گروههای مختلفی تقسیم میشوند و هر گروه به شکلی؛ سخن چین در قیافه میمون، حرامخوار در شکل خوک، رباخوار در قالب وارونه، قاضی ظالم به صورت کور، خودپسند کر و لال، عالم بی عمل در حال جویدن زبان، همسایه آزار بیدست و پا، سعایت کننده آویخته بر آتش، هوسباز بدبو، و فخر فروشان به لباس با لباس دوزخی محشور میشوند.
2- دنیا، مقدّمه قیامت است و این همه نعمت عبث و بیهوده نیست.
3- زمان قیامت از قبل نزد خداوند معلوم است.
4- قیامت نیز نظامی دارد
5- در قیامت، نظام آسمان و زمین دگرگون میشود.
6- انسان با مرگ، رها و فراموش نمیشود.
7- به پیوندها و روابط دنیوی دلخوش نباشید که روزی همه چیز گسسته میشود.
8- ارتباط زمین و آسمان و اهل آنها، در قیامت توسعه مییابد.
9- در این آیه میفرماید: در آن روز فوج فوج وارد محشر میشوید، در حالی که آیه 95 مریم میگوید:
" هر کس در آن روز تنهاست" وَ کُلُّهُمْ آتِیهِ یَوْمَ الْقِیامَةِ فَرْداً و آیه 71 اسراء میگوید:" هر گروهی با پیشوای خودشان وارد عرصه محشر میشوند"" یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ".
جمع میان این آیات چنین است که فوج فوج بودن مردم منافاتی با این ندارد که هر فوج با رهبرش وارد محشر شود، و اما فرد بودن آنها به خاطر این است که قیامت مواقف متعددی دارد، ممکن است در مواقف نخستین مردم گروه گروه با رهبران هدایت و ضلال وارد محشر شوند، اما به هنگام قرار گرفتن در پای محکمه عدل الهی فرد فرد باشند، و به تعبیر قرآن در آیه 21 سوره ق هر کدام با یک نفر مامور و یک گواه در آنجا حاضر میگردند" وَ جاءَتْ کُلُّ نَفْسٍ مَعَها سائِقٌ وَ شَهِیدٌ".
این احتمال نیز وجود دارد که منظور از فرد بودن جدا شدن از دوستان و حامیان و یار و یاور باشد، چرا که انسان در آنجا خودش هست و عملش.
10- از جمع بندی آیات مختلف قرآن درباره" سرنوشت کوهها در قیامت" به دست میآید، کوهها مراحلی را طی میکند، نخست کوهها به" حرکت" در میآید: وَ تَسِیرُ الْجِبالُ سَیْراً (طور- 10). سپس از جا کنده میشود، و سخت درهم کوفته خواهد شد وَ حُمِلَتِ الْأَرْضُ وَ الْجِبالُ فَدُکَّتا دَکَّةً واحِدَةً (حاقه- 14). و بعدا به صورت" تودهای از شنهای متراکم" در میآید: وَ کانَتِ الْجِبالُ کَثِیباً مَهِیلًا (مزمل- 14). و بعد به صورت" پشم زده شده" در میآید که با تند باد حرکت میکند وَ تَکُونُ الْجِبالُ کَالْعِهْنِ الْمَنْفُوشِ (قارعه- 5). و سپس به صورت" گرد و غبار" در میآید که در فضا پراکنده میشود وَ بُسَّتِ الْجِبالُ بَسًّا فَکانَتْ هَباءً مُنْبَثًّا (واقعه- 5 و 6). و بالآخره چنان که در آیه مورد بحث آمده تنها اثری از آن باقی میماند و همچون" سرابی" از دور نمایان خواهد شد. و به این ترتیب سرانجام کوهها از صفحه زمین برچیده میشود، و زمین هموار میگردد وَ یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْجِبالِ فَقُلْ یَنْسِفُها رَبِّی نَسْفاً فَیَذَرُها قاعاً صَفْصَفاً: از تو درباره کوهها سؤال میکنند، بگو: پروردگارم آنها را بر باد میدهد و زمین را صاف و هموار میسازد"! (طه- 105- 106)
۷۹۷
۱۱ شهریور ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.