پرسش: چگونه مي توان وجود مهدي موعود را اثبات نمود؟
پرسش: چگونه مي توان وجود مهدي موعود را اثبات نمود؟
پاسخ:
در اين كه مهدي موعود ظهور خواهد كرد، بين شيعه و سنّي اختلافي نيست. متعاقباً روايات اين مطلب را از كتب اهل سنّت ذكر خواهيم نمود.
همچنين شك نيست كه مهدي موعود بر امّت رسول خدا(ص) امامت خواهد داشت؛ و رسول خدا(ص) به اطاعت او فرمان داده است. پس او جزء خلفاي رسول الله(ص) مي باشد؛ و مي آيد تا دين او را احياء كند. اين معنا نيز از رواياتي كه خواهيم آورد به وضوح پيداست. او كسي است كه طبق روايات اهل سنّت، عيسي مسيح(ع) به او اقتدا خواهد نمود. پس يقيناً او يك رهبر عادي عرفي نيست.
از طرف ديگر، رسول خدا(ص) به صراحت فرموده اند كه خلفاي حضرتش دوازده نفر خواهند بود؛ نه بيش و نه كم. روايات اين مطلب را هم از منابع اهل سنّت، متعاقباً بيان خواهيم نمود.
كار هدايت اوّلين خليفه رسول خدا(ص) بعد از وفات حضرتش شروع مي شود؛ و يكي بعد از ديگري مي آيند تا نوبت به خليفه دوازدهم برسد. لكن آن خليفه دوازدهم كه مهدي موعود مي باشد، هنوز قيام نكرده است.
از طرف ديگر، شيعه و سنّي قائل به وجوب وجود امام مي باشند؛ و قبول دارند كه امّت هيچگاه بي امام نمي تواند باشد؛ و تا قيامت خلفاي رسول خدا به عنوان امام در ميان امّت خواهند بود. حديث نبوي مشهور نيز مؤيد اين معناست كه: «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة ــ هر كس بميرد و امام زمان خودش را نشناسد با مرگ جاهليت مرده است.»
از زمان پيامبر(ص) حدود هزار و چهارصد سال گذشته است؛ و در اين مدّت طبق روايت نبوي، نبايد بيش از دوازده خليفه باشند.
و مي دانيم كه هيچ خليفه اي تاكنون عمر طولاني نداشته است.
پس يا آخرين آنها عمري طولاني كرده يا يكي از خلفاي مياني عمر طولاني دارد. دومي نه سندي دارد و نه قائلي كه اعتقادات درست داشته باشد. لذا دومي درست خواهد بود كه مدّعاي شيعه است و صدها روايت معتبر در منابع شيعه بر آن دلالت دارند.
ـ امّا رواياتي كه در ضمن استدلال به آن اشاره نموده و قولشان را داديم.
1ـ قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه (و آله) و سلم: «لو لم يبق من الدنيا إلا يوم لطوله اللّه عز و جل حتى يملك رجل من أهل بيتى يملك جبل الديلم و القسطنطينية. ــ اگر از دنيا نمانده باشد مگر يك روز، خداي عزّ و جلّ آن را روز را طولاني مي كند تا مردي از اهل بيت من ملك و سلطنت يابد. او بر كوه ديلم (البرز) و قسطنطينيه سلطه پيدا مي كند.»[1]
اين روايت، صراحت دارد كه موعود آخر الزمان از نسل پيامبر (ص) است.
2ـ قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه (و آله) و سلم: «المهدى منا أهل البيت يصلحه اللّه فى ليلة ـ مهدي از ما اهل بيت است، كه خدا كار او را در يك شب درست مي كند.»[2]
در اين حديث كه رئيس حنبلي ها نقل نموده و در معتبرترين كتب اهل سنّت؛ يعني صحيح بخاري نيز آمده، مهدي جزء اهل بيت شمرده شده است.
3ـ «عن عبد اللّه قال: بينما نحن عند رسول اللّه صلّى اللّه عليه (و آله) و سلم إذا أقبل فتية من بنى هاشم فلما رآهم النبى صلّى اللّه عليه (و آله) و سلم اغرورقت عيناه و تغير لونه قال: فقلت: ما نزال نرى فى وجهك شيئا نكرهه، فقال:إنا أهل بيت اختار اللّه لنا الآخرة على الدنيا، و إن أهل بيتى سيلقون بعدى بلاء و تشريدا و تطريدا حتى يأتى قوم من قبل المشرق معهم رايات سود فيسألون الخير فلا يعطونه فيقاتلون فينصرون فيعطون ما سألوا فلا يقبلونه حتى يدفعوها إلى رجل من أهل بيتى فيملأها قسطا كما ملأوها جورا، فمن أدرك ذلك منهم فليأتهم و لو حبوا على الثلج ــ «عبد الله» روايت مى كند، هنگامى كه حضور رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله شرفياب بوديم، گروهى از جوانان بنى هاشم از آنجا عبور مى كردند، همين كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله آنها را ديد، ديدگانش اشك آلود شد و رنگ چهره مباركش تغيير كرد. عرض كرديم: يا رسول الله! آرزو مى كنيم كه هرگز چهره شما را غمناك و متأثر نبينيم! فرمود: ما خاندانى هستيم كه خداى تعالى آخرت را به جاى دنيا براى ما برگزيده است؛ و من يقين دارم پس از درگذشت من، اهل بيتم گرفتار شكنجه امّتم قرار مى گيرند، طوري كه آنها را از پاى درمى آورند و از شهرى به شهرى و از مكانى به مكان ديگر، آواره مى سازند. و اين رفتار را همواره ادامه مى دهند تا هنگامى كه مردمى از جانب مشرق با پرچمهاى سياه ظهور مى كنند، اينان از مردم درخواست خير مى كنند. مردم به آنها پاسخ درستى نمى دهند در نتيجه با آنها نبرد مى كنند و پيروز مى شوند. و آنچه را خواسته اند به آنها مى دهند ليكن آنها نمى پذيرند و بدين حال به سر مى برند تا اختيارات كامل را در دست مردى از اهل بيت من قرار دهند. او هم به حسب وظيفه اى كه دارد با مخالفان نبرد مى كند تا دنيا را همانطور كه بى عدالتى فراگرفته است، از عدل و داد لبريز سازد.اينك كسى كه
پاسخ:
در اين كه مهدي موعود ظهور خواهد كرد، بين شيعه و سنّي اختلافي نيست. متعاقباً روايات اين مطلب را از كتب اهل سنّت ذكر خواهيم نمود.
همچنين شك نيست كه مهدي موعود بر امّت رسول خدا(ص) امامت خواهد داشت؛ و رسول خدا(ص) به اطاعت او فرمان داده است. پس او جزء خلفاي رسول الله(ص) مي باشد؛ و مي آيد تا دين او را احياء كند. اين معنا نيز از رواياتي كه خواهيم آورد به وضوح پيداست. او كسي است كه طبق روايات اهل سنّت، عيسي مسيح(ع) به او اقتدا خواهد نمود. پس يقيناً او يك رهبر عادي عرفي نيست.
از طرف ديگر، رسول خدا(ص) به صراحت فرموده اند كه خلفاي حضرتش دوازده نفر خواهند بود؛ نه بيش و نه كم. روايات اين مطلب را هم از منابع اهل سنّت، متعاقباً بيان خواهيم نمود.
كار هدايت اوّلين خليفه رسول خدا(ص) بعد از وفات حضرتش شروع مي شود؛ و يكي بعد از ديگري مي آيند تا نوبت به خليفه دوازدهم برسد. لكن آن خليفه دوازدهم كه مهدي موعود مي باشد، هنوز قيام نكرده است.
از طرف ديگر، شيعه و سنّي قائل به وجوب وجود امام مي باشند؛ و قبول دارند كه امّت هيچگاه بي امام نمي تواند باشد؛ و تا قيامت خلفاي رسول خدا به عنوان امام در ميان امّت خواهند بود. حديث نبوي مشهور نيز مؤيد اين معناست كه: «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة ــ هر كس بميرد و امام زمان خودش را نشناسد با مرگ جاهليت مرده است.»
از زمان پيامبر(ص) حدود هزار و چهارصد سال گذشته است؛ و در اين مدّت طبق روايت نبوي، نبايد بيش از دوازده خليفه باشند.
و مي دانيم كه هيچ خليفه اي تاكنون عمر طولاني نداشته است.
پس يا آخرين آنها عمري طولاني كرده يا يكي از خلفاي مياني عمر طولاني دارد. دومي نه سندي دارد و نه قائلي كه اعتقادات درست داشته باشد. لذا دومي درست خواهد بود كه مدّعاي شيعه است و صدها روايت معتبر در منابع شيعه بر آن دلالت دارند.
ـ امّا رواياتي كه در ضمن استدلال به آن اشاره نموده و قولشان را داديم.
1ـ قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه (و آله) و سلم: «لو لم يبق من الدنيا إلا يوم لطوله اللّه عز و جل حتى يملك رجل من أهل بيتى يملك جبل الديلم و القسطنطينية. ــ اگر از دنيا نمانده باشد مگر يك روز، خداي عزّ و جلّ آن را روز را طولاني مي كند تا مردي از اهل بيت من ملك و سلطنت يابد. او بر كوه ديلم (البرز) و قسطنطينيه سلطه پيدا مي كند.»[1]
اين روايت، صراحت دارد كه موعود آخر الزمان از نسل پيامبر (ص) است.
2ـ قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه (و آله) و سلم: «المهدى منا أهل البيت يصلحه اللّه فى ليلة ـ مهدي از ما اهل بيت است، كه خدا كار او را در يك شب درست مي كند.»[2]
در اين حديث كه رئيس حنبلي ها نقل نموده و در معتبرترين كتب اهل سنّت؛ يعني صحيح بخاري نيز آمده، مهدي جزء اهل بيت شمرده شده است.
3ـ «عن عبد اللّه قال: بينما نحن عند رسول اللّه صلّى اللّه عليه (و آله) و سلم إذا أقبل فتية من بنى هاشم فلما رآهم النبى صلّى اللّه عليه (و آله) و سلم اغرورقت عيناه و تغير لونه قال: فقلت: ما نزال نرى فى وجهك شيئا نكرهه، فقال:إنا أهل بيت اختار اللّه لنا الآخرة على الدنيا، و إن أهل بيتى سيلقون بعدى بلاء و تشريدا و تطريدا حتى يأتى قوم من قبل المشرق معهم رايات سود فيسألون الخير فلا يعطونه فيقاتلون فينصرون فيعطون ما سألوا فلا يقبلونه حتى يدفعوها إلى رجل من أهل بيتى فيملأها قسطا كما ملأوها جورا، فمن أدرك ذلك منهم فليأتهم و لو حبوا على الثلج ــ «عبد الله» روايت مى كند، هنگامى كه حضور رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله شرفياب بوديم، گروهى از جوانان بنى هاشم از آنجا عبور مى كردند، همين كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله آنها را ديد، ديدگانش اشك آلود شد و رنگ چهره مباركش تغيير كرد. عرض كرديم: يا رسول الله! آرزو مى كنيم كه هرگز چهره شما را غمناك و متأثر نبينيم! فرمود: ما خاندانى هستيم كه خداى تعالى آخرت را به جاى دنيا براى ما برگزيده است؛ و من يقين دارم پس از درگذشت من، اهل بيتم گرفتار شكنجه امّتم قرار مى گيرند، طوري كه آنها را از پاى درمى آورند و از شهرى به شهرى و از مكانى به مكان ديگر، آواره مى سازند. و اين رفتار را همواره ادامه مى دهند تا هنگامى كه مردمى از جانب مشرق با پرچمهاى سياه ظهور مى كنند، اينان از مردم درخواست خير مى كنند. مردم به آنها پاسخ درستى نمى دهند در نتيجه با آنها نبرد مى كنند و پيروز مى شوند. و آنچه را خواسته اند به آنها مى دهند ليكن آنها نمى پذيرند و بدين حال به سر مى برند تا اختيارات كامل را در دست مردى از اهل بيت من قرار دهند. او هم به حسب وظيفه اى كه دارد با مخالفان نبرد مى كند تا دنيا را همانطور كه بى عدالتى فراگرفته است، از عدل و داد لبريز سازد.اينك كسى كه
۹۰.۷k
۱۳ تیر ۱۳۹۳
دیدگاه ها (۷)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.