بِسمِ اللّه الرَّحمنِ الرَّحيم
بِسمِ اللّه الرَّحمنِ الرَّحيم
اللّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّــدٍ وآل مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُمْ وأهْلِك أَعدَائَهُــــــــــــــم اَجمَعين
(ويژه نامه غدير، شماره 1)
* حديث غدير چيست؟
يكى از مهمترين ادله ولايت و امامت و خلافت بلا فصل حضرت على علیه السلام حديث معروف «غدير خم» است. مطابق اين حديث به دنبال نزول آيه:
( يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليك من ربك ... )
پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله حضرت على علیه السلام را از جانب خداوند متعال به امامت بعد از خود منصوب و فرمودند:
«من كنت مولاه فهذا على مولاه اللهم وال من و عاد من عاده و انصر من نصره و اخذل من خذله»
«هر كس من مولاى اويم اين على مولاى اوست. بار خدايا! دوست بدار هر كس را كه ولايت او را پذيرفته و دشمن بدار هر كس را كه با او دشمنى كرده است.»
اين واقعه در سال دهم هجرى، بعد از مراسم عظيم حجة الوداع اتفاق افتاد كه بنا به نوشته مورخان حدود يكصد و بيست هزار نفر از مسلمانان از تمامى كشورهاى اسلامىِ آن زمان حاضر بودند.
* كلمه مولى در حديث غدير به چه معنى است؟
كلمه «مولى» در حديث غدير به معناى سرپرست و امام و کسی که حق تصرف دارد است، و اين معنا را از راه های مختلف میتوان به اثبات رساند كه از جمله
1. تبادر: يعنى هنگامى كه مولی بدون قرينه و توضیحی به كار میرود عرب از آن معناى سرپرست که همان معناى امامت است استفاده میكند. یعنی اگر کلمه مولی بدون قید و توضیح بیاید معنی سرپرست میدهد نه دوستی یا هر معنی دیگر
2. استعمال قرآنى : یعنی مولی در قران به معنای سرپرست آمده است
3. فهم صحابه وحاضرين در اجتماع روز غدير :یعنی طبق نقل های تاریخی صحابه و حاضرین معنی مولی را به عنوان سرپرست گرفته اند.
4.قرينه ابتداى و انتهاى حديث : یعنی رسول خدا اول و آخر حدیث مطالبی را فرمایش کردند که در مورد ولایت و سرپرستی بر امت بوده است.
5.گواه گرفتن پيامبر بر سخنان خود : یعنی رسول خدا بعد از خطبه غدیر شاهد گرفتن و شاهد گرفتن برای امری مهم مانند سرپرستی است نه معانی دیگر مولی
6.نزول آيه اكمال دين بعد از اعلام پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم : یعنی بعد از خطبه غدیر آیه نازل شد که اینک دین شما کامل شده پس امری مهم و حیاتی روی داده که اکمال دین منوط بر آن است و ان چیزی نیست جز اعلام ولابت و سرپرستی مولا امیرالمومنین علی علیه السلام
7. تبريك مردم به مولا امیرالمومنین علی علیه السلام : قطعا این تبریک باید برای چیزی باشد که عموم مردم از آن خبر نداشته و در ضمن مردم برای دستیافتن به امر و مسئله مهم تبریک می گویند که دلیلش اعلام ولایت و سرپرستی مولا امیرالمومنین علی علیه السلام است.
(ان شاءالله سفينه النجاه در پستهاي آينده كلمه مولي را كامل تر بيان خواهد كرد)
* گزارشي از حجه الوداع
سـال دهـم هـجـرت اسـت و اسـلام سـراسـر جزيرة العرب را فراگرفته است همه قبايل عرب به آيـيـن مـسـلـمـانـى گـرويـده , به رسالت حضرت ختمى مرتبت (ص ) اقرار كرده اند اثرى از بت و بـت پـرسـتى در هيچ يك از قبايل به چشم نمى خورد زحمات صاحب رسالت (ص ) به ثمر نشسته و مـيـوه شـيرين خود را به بارآورده است بت از سريرالوهيت فرود آمده و كلمه طيبه لااله الااللّه در گستره جزيرة العرب طنين افكن شده است .
اكـنـون تـنها تفاوت مردم در ايمان قلبى و سابقه آنان در اسلام است پيامبر عظيم الشان (ص ) كه حدودبيست و سه سال سخت ترين رنج ها را تحمل كرده و در تمام اين مدت طولانى لحظه اى در انجام وظيفه و ابلاغ رسالت سستى نورزيده و هيچ گاه احساس خستگى نكرده اينك دريافته است كـه بـه زودى از ايـن جـهـان رخـت بـرخواهد بست و به ديدار معبود يگانه اش خواهد شتافت پس هـمچنان بى وقفه مى كوشد تاآنجا كه امت برمى تابدآداب اسلام را به آنان بياموزد
اندكى از احكام اسلام باقى است كه هنوز فرصتى براى ابلاغ يا آموزش آنها فراهم نيامده است فريضه مهم حج از آن جـمـله است.
آن گرامى تا آن روز فرصت نيافته بود حج را چون نماز به مسلمانان بياموزد و اكنون تنها و آخرين فرصت است .
اعـلام عـمـومـى شد كه رسول خدا(ص ) حج مى گزارد مردم از قبايل رو به سوى مدينه نهادند و آن حضرت در روز پنج شنبه شش روز, يا شنبه چهار روز به آخر ذيقعده ابودجانه را در مدينه جـانـشين خود ساخته در حالى كه همه همسران و خاندانش او را همراهى مى كردند و صد شتر قربانى همراه داشت از مدينه حركت كرد.(1)
در آن روزهـا بـيـمـارى سـخـتى (آبله يا حصبه ) در مدينه شايع بود كه بسيارى از مسلمانان را از ايـن مـصـاحـبـت مـيـمون محروم مى داشت با اين حال دهها هزار نفر با پيامبر همراه شدند مـورخـان هـمراهان آن حضرت را چهل هزار،هفتاد هزار،نود هزار، 114 هزار، 120 هزار و 124 هزار نـفـرنوشته اند ولى با اين همه حق اين است
اللّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّــدٍ وآل مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُمْ وأهْلِك أَعدَائَهُــــــــــــــم اَجمَعين
(ويژه نامه غدير، شماره 1)
* حديث غدير چيست؟
يكى از مهمترين ادله ولايت و امامت و خلافت بلا فصل حضرت على علیه السلام حديث معروف «غدير خم» است. مطابق اين حديث به دنبال نزول آيه:
( يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليك من ربك ... )
پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله حضرت على علیه السلام را از جانب خداوند متعال به امامت بعد از خود منصوب و فرمودند:
«من كنت مولاه فهذا على مولاه اللهم وال من و عاد من عاده و انصر من نصره و اخذل من خذله»
«هر كس من مولاى اويم اين على مولاى اوست. بار خدايا! دوست بدار هر كس را كه ولايت او را پذيرفته و دشمن بدار هر كس را كه با او دشمنى كرده است.»
اين واقعه در سال دهم هجرى، بعد از مراسم عظيم حجة الوداع اتفاق افتاد كه بنا به نوشته مورخان حدود يكصد و بيست هزار نفر از مسلمانان از تمامى كشورهاى اسلامىِ آن زمان حاضر بودند.
* كلمه مولى در حديث غدير به چه معنى است؟
كلمه «مولى» در حديث غدير به معناى سرپرست و امام و کسی که حق تصرف دارد است، و اين معنا را از راه های مختلف میتوان به اثبات رساند كه از جمله
1. تبادر: يعنى هنگامى كه مولی بدون قرينه و توضیحی به كار میرود عرب از آن معناى سرپرست که همان معناى امامت است استفاده میكند. یعنی اگر کلمه مولی بدون قید و توضیح بیاید معنی سرپرست میدهد نه دوستی یا هر معنی دیگر
2. استعمال قرآنى : یعنی مولی در قران به معنای سرپرست آمده است
3. فهم صحابه وحاضرين در اجتماع روز غدير :یعنی طبق نقل های تاریخی صحابه و حاضرین معنی مولی را به عنوان سرپرست گرفته اند.
4.قرينه ابتداى و انتهاى حديث : یعنی رسول خدا اول و آخر حدیث مطالبی را فرمایش کردند که در مورد ولایت و سرپرستی بر امت بوده است.
5.گواه گرفتن پيامبر بر سخنان خود : یعنی رسول خدا بعد از خطبه غدیر شاهد گرفتن و شاهد گرفتن برای امری مهم مانند سرپرستی است نه معانی دیگر مولی
6.نزول آيه اكمال دين بعد از اعلام پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم : یعنی بعد از خطبه غدیر آیه نازل شد که اینک دین شما کامل شده پس امری مهم و حیاتی روی داده که اکمال دین منوط بر آن است و ان چیزی نیست جز اعلام ولابت و سرپرستی مولا امیرالمومنین علی علیه السلام
7. تبريك مردم به مولا امیرالمومنین علی علیه السلام : قطعا این تبریک باید برای چیزی باشد که عموم مردم از آن خبر نداشته و در ضمن مردم برای دستیافتن به امر و مسئله مهم تبریک می گویند که دلیلش اعلام ولایت و سرپرستی مولا امیرالمومنین علی علیه السلام است.
(ان شاءالله سفينه النجاه در پستهاي آينده كلمه مولي را كامل تر بيان خواهد كرد)
* گزارشي از حجه الوداع
سـال دهـم هـجـرت اسـت و اسـلام سـراسـر جزيرة العرب را فراگرفته است همه قبايل عرب به آيـيـن مـسـلـمـانـى گـرويـده , به رسالت حضرت ختمى مرتبت (ص ) اقرار كرده اند اثرى از بت و بـت پـرسـتى در هيچ يك از قبايل به چشم نمى خورد زحمات صاحب رسالت (ص ) به ثمر نشسته و مـيـوه شـيرين خود را به بارآورده است بت از سريرالوهيت فرود آمده و كلمه طيبه لااله الااللّه در گستره جزيرة العرب طنين افكن شده است .
اكـنـون تـنها تفاوت مردم در ايمان قلبى و سابقه آنان در اسلام است پيامبر عظيم الشان (ص ) كه حدودبيست و سه سال سخت ترين رنج ها را تحمل كرده و در تمام اين مدت طولانى لحظه اى در انجام وظيفه و ابلاغ رسالت سستى نورزيده و هيچ گاه احساس خستگى نكرده اينك دريافته است كـه بـه زودى از ايـن جـهـان رخـت بـرخواهد بست و به ديدار معبود يگانه اش خواهد شتافت پس هـمچنان بى وقفه مى كوشد تاآنجا كه امت برمى تابدآداب اسلام را به آنان بياموزد
اندكى از احكام اسلام باقى است كه هنوز فرصتى براى ابلاغ يا آموزش آنها فراهم نيامده است فريضه مهم حج از آن جـمـله است.
آن گرامى تا آن روز فرصت نيافته بود حج را چون نماز به مسلمانان بياموزد و اكنون تنها و آخرين فرصت است .
اعـلام عـمـومـى شد كه رسول خدا(ص ) حج مى گزارد مردم از قبايل رو به سوى مدينه نهادند و آن حضرت در روز پنج شنبه شش روز, يا شنبه چهار روز به آخر ذيقعده ابودجانه را در مدينه جـانـشين خود ساخته در حالى كه همه همسران و خاندانش او را همراهى مى كردند و صد شتر قربانى همراه داشت از مدينه حركت كرد.(1)
در آن روزهـا بـيـمـارى سـخـتى (آبله يا حصبه ) در مدينه شايع بود كه بسيارى از مسلمانان را از ايـن مـصـاحـبـت مـيـمون محروم مى داشت با اين حال دهها هزار نفر با پيامبر همراه شدند مـورخـان هـمراهان آن حضرت را چهل هزار،هفتاد هزار،نود هزار، 114 هزار، 120 هزار و 124 هزار نـفـرنوشته اند ولى با اين همه حق اين است
۱۸.۰k
۰۵ مهر ۱۳۹۳
دیدگاه ها (۳۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.