در آغوش افلاک...
در آغوش افلاک...
پدر جان نام تو روشن باد در اغوش افلاک...
امام حسن عسکری - علیه السلام - فرمود: کسی که مقدّم دارد طاعت و پیروی پیغمبر اسلام حضرت محمّد و امیرالمؤمنین امام علی صلوات الله علیهما را بر پیروی از پدر و مادر جسمانی خود، خداوند متعال به او خطاب می نماید: همان طوری که دستورات مرا بر هر چیزی مقدّم داشتی، تو را در خیرات و برکات مقدّم می دارم و تو را همنشین پدر و مادر دینی یعنی حضرت رسول و امام علی علیهماالسّلام می گردانم، همان طوری که علاقه و محبّت ـ عملی و اعتقادی ـ خود را نسبت به آن ها بر هر چیزی مقدّم داشتی.
«تفسیر الإمام العسکری - علیه السلام -، ص 333، ح 210»
.
فرقان/28: روزی که ستمکار دست خود را از [شدّت حسرت] به دندان میگزد و میگوید: ای کاش با رسول خدا راهی برگزیده بودم.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در این باره می فرمایند:
هیچ فردی نیست که ولایت علی (علیه السلام) به او داده شده باشد و او نقض کرده، مگر این که در لحظه مرگ، شیطان و یاران او و نیز عذاب دوزخ و نعمتهای بهشت برای او تمثّل پیدا می نمایند. به او می گویند اگر ولایت علی (علیه السلام) را قبول میکردی این نعمتها برای تو بود، ولی چون منکر شدی این عذابها برای تو است. در آن هنگام می گوید: ای کاش ولایت علی (علیه السلام) را می پذیرفتم و به آن ملتزم می شدم.
(تفسیر کنزالدقائق، میرزا محمد مشهدی، ج 9، ص 162، نشر جامعه مدرسین.)
.
.
امام باقر (علیه السلام) از اجداد پاکش در مورد امام علی (علیه السلام) می فرماید:
روزی پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) سوار بر مرکبی از خانه خارج شد . علی (علیه السلام) نیز پیاده به راه افتاد. پیامبر (صلی الله علیه و آله) به او فرمود:
سوگند به خداوندی که محمد را به حق به پیامبری برانگیخته! کسی که تو را انکار کند به من ایمان نیاورده است و آن که (ولایت تو را منکر شود) به پیامبری من اقرار نکرده است و آن که کافر به تو باشد به خدا ایمان نیاورده است.
فضل تو از فضل من است و فضل من از فضل خداست. و این سخن خداست که می فرماید: « بگو: باید منحصرا به فضل و رحمت خدا شادمان شوند که آن بهتر است از آنچه اندوخته می کنند » پس مقصود از فضل خدا ، نبوت پیامبر شماست و مقصود از رحمت او، ولایت علی بن ابی طالب است و مقصود از کسانی که باید شادمان شوند شیعیان می باشند و این که فرمود: « آن بهتر است از آنچه اندوخته می کنند » یعنی: از آنچه مخالفین (از اهل و مال و فرزند در دنیا) جمع می کنند.
(امالی صدوق مجلس 74 حدیث 16)
الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة علی ابن ابیطالب (علیه الصلوة و السلام )
پدر جان نام تو روشن باد در اغوش افلاک...
امام حسن عسکری - علیه السلام - فرمود: کسی که مقدّم دارد طاعت و پیروی پیغمبر اسلام حضرت محمّد و امیرالمؤمنین امام علی صلوات الله علیهما را بر پیروی از پدر و مادر جسمانی خود، خداوند متعال به او خطاب می نماید: همان طوری که دستورات مرا بر هر چیزی مقدّم داشتی، تو را در خیرات و برکات مقدّم می دارم و تو را همنشین پدر و مادر دینی یعنی حضرت رسول و امام علی علیهماالسّلام می گردانم، همان طوری که علاقه و محبّت ـ عملی و اعتقادی ـ خود را نسبت به آن ها بر هر چیزی مقدّم داشتی.
«تفسیر الإمام العسکری - علیه السلام -، ص 333، ح 210»
.
فرقان/28: روزی که ستمکار دست خود را از [شدّت حسرت] به دندان میگزد و میگوید: ای کاش با رسول خدا راهی برگزیده بودم.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در این باره می فرمایند:
هیچ فردی نیست که ولایت علی (علیه السلام) به او داده شده باشد و او نقض کرده، مگر این که در لحظه مرگ، شیطان و یاران او و نیز عذاب دوزخ و نعمتهای بهشت برای او تمثّل پیدا می نمایند. به او می گویند اگر ولایت علی (علیه السلام) را قبول میکردی این نعمتها برای تو بود، ولی چون منکر شدی این عذابها برای تو است. در آن هنگام می گوید: ای کاش ولایت علی (علیه السلام) را می پذیرفتم و به آن ملتزم می شدم.
(تفسیر کنزالدقائق، میرزا محمد مشهدی، ج 9، ص 162، نشر جامعه مدرسین.)
.
.
امام باقر (علیه السلام) از اجداد پاکش در مورد امام علی (علیه السلام) می فرماید:
روزی پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) سوار بر مرکبی از خانه خارج شد . علی (علیه السلام) نیز پیاده به راه افتاد. پیامبر (صلی الله علیه و آله) به او فرمود:
سوگند به خداوندی که محمد را به حق به پیامبری برانگیخته! کسی که تو را انکار کند به من ایمان نیاورده است و آن که (ولایت تو را منکر شود) به پیامبری من اقرار نکرده است و آن که کافر به تو باشد به خدا ایمان نیاورده است.
فضل تو از فضل من است و فضل من از فضل خداست. و این سخن خداست که می فرماید: « بگو: باید منحصرا به فضل و رحمت خدا شادمان شوند که آن بهتر است از آنچه اندوخته می کنند » پس مقصود از فضل خدا ، نبوت پیامبر شماست و مقصود از رحمت او، ولایت علی بن ابی طالب است و مقصود از کسانی که باید شادمان شوند شیعیان می باشند و این که فرمود: « آن بهتر است از آنچه اندوخته می کنند » یعنی: از آنچه مخالفین (از اهل و مال و فرزند در دنیا) جمع می کنند.
(امالی صدوق مجلس 74 حدیث 16)
الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة علی ابن ابیطالب (علیه الصلوة و السلام )
۳.۵k
۱۹ مهر ۱۳۹۳
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.