پاسخ به شبهات در شیعه و اهل سنت
پاسخ به شبهات در شیعه و اهل سنت
قرآن صریحاً میفرماید؛ پروردگار، از پیامبر(صلی الله علیه آله وسلم) در مقابل دشمنانش محافظت خواهد کرد. با این تضمین، چگونه شهادت پیامبر( صلی الله علیه آله وسلم ) به دست دشمنانش را توجیه میکنید؟
پاسخ
☝ اعتقاد به شهادت پیامبر اسلام( صلی الله علیه آله وسلم )، در شیعه و اهل سنت، طرفدارانی دارد و روایاتی نیز این مطلب را اثبات میکند.
اما شاید برخی آیه ی ذیل را منافی با پذیرش شهادت حضرتشان بدانند:
«اى پیامبر! آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده، ابلاغ کن و اگر نکنى پیامش را نرساندهاى. و خدا تو را از [گزندِ] مردم نگاه میدارد. آرى، خدا گروه کافران را هدایت نمیکند».(مائده67)
در این آیه تصریح شده که خداوند پیامبر ( صلی الله علیه آله وسلم ) را از گزند مردمان حفظ میکند. پس چگونه دشمنی توانسته از سد محافظتی پروردگار گذشته و ایشان را مسموم کند؟!
در پاسخ به این ابهام باید گفت:
1⃣ بنابر روایات؛ این آیه در مورد اعلان جانشینی امام علی(علیه السلام) توسط پیامبر( صلی الله علیه آله وسلم ) در غدیر خم بوده و خداوند تضمین میدهد که در ادای این وظیفه، پیامبر خود را حمایت خواهد کرد و او را از گزند مردم حفظ خواهد نمود.
امام باقر(علیه السلام) میفرماید:
«زمانی که خداوند به پیامبر وحی کرد؛ علی را جانشین خود قرار ده، ایشان ترسید که مبادا این مطلب بر تعدادی از اصحابش سخت آید [و مشکلی را ایجاد کنند] اما خداوند او را به اعلان جانشینی فراخواند [و گفت که او را از گزند دیگران حفظ میکند]».
روایات دیگری نیز بر این مطلب وجود دارد.
☝ بنابر این، تعبیر موجود در آیه، اشاره به همین مورد خاص بوده و طبیعتاً همه ی دورانها و زمانها را شامل نمیشود و در نتیجه منافاتی با شهادت ایشان ندارد.
2⃣ در روایت دیگری میخوانیم: «وقتى این آیه نازل شد، پیامبر به چند تن از اصحاب که از او پاسدارى و محافظت میکردند، فرمود: به جاهاى خود بروید؛ زیرا خداوند مرا از شرّ دشمنان حفظ میکند».
این روایت با اینکه اشارهای به داستان غدیر یا واقعهای دیگر ندارد، اما باز هم به نظر میرسد که در موقعیت خاصی نازل شده باشد؛ زیرا عموماً برای پیامبر( صلی الله علیه آله وسلم ) محافظی وجود نداشته و تنها در شرائطی خاص، افرادی حفاظت از جان ایشان را بر عهده میگرفتند.
☝ بر این اساس، این روایت هم نشانگر آن نیست که پروردگار در آیه مورد نظر تضمینی دائمی برای محافظت از جان پیامبر( صلی الله علیه آله وسلم ) در مقابل دشمنان داده است.
3⃣ با اینکه برخی مفسران، آیه را به گونهای تفسیر کردهاند که براساس آن نمیتوان شهادت پیامبر( صلی الله علیه آله وسلم ) را پذیرفت،اما باید توجه داشت که خود قرآن نیز در آیاتی، شهادت حضرتشان را محتمل میداند:
«و محمد، جز فرستادهاى که پیش از او [هم] پیامبرانى [آمده و] گذشتند، نیست. آیا اگر او بمیرد یا کشته شود، از عقیده خود برمیگردید؟ ...».
☝ از این آیه به دست میآید که فرض و احتمال شهادت برای پیامبر( صلی الله علیه آله وسلم ) نیز وجود دارد.
علاوه بر این میدانیم که در بسیاری از جنگها، آسیبهای جسمی بسیاری به پیامبر اسلام ( صلی الله علیه آله وسلم ) وارد شده است و اگر قرار باشد تضمین محافظت پروردگار از ایشان را عمومیت بخشیم تمام این موارد قطعی تاریخی زیر سؤال میرود
http://www.yaranemonji.loxblog.com/
قرآن صریحاً میفرماید؛ پروردگار، از پیامبر(صلی الله علیه آله وسلم) در مقابل دشمنانش محافظت خواهد کرد. با این تضمین، چگونه شهادت پیامبر( صلی الله علیه آله وسلم ) به دست دشمنانش را توجیه میکنید؟
پاسخ
☝ اعتقاد به شهادت پیامبر اسلام( صلی الله علیه آله وسلم )، در شیعه و اهل سنت، طرفدارانی دارد و روایاتی نیز این مطلب را اثبات میکند.
اما شاید برخی آیه ی ذیل را منافی با پذیرش شهادت حضرتشان بدانند:
«اى پیامبر! آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده، ابلاغ کن و اگر نکنى پیامش را نرساندهاى. و خدا تو را از [گزندِ] مردم نگاه میدارد. آرى، خدا گروه کافران را هدایت نمیکند».(مائده67)
در این آیه تصریح شده که خداوند پیامبر ( صلی الله علیه آله وسلم ) را از گزند مردمان حفظ میکند. پس چگونه دشمنی توانسته از سد محافظتی پروردگار گذشته و ایشان را مسموم کند؟!
در پاسخ به این ابهام باید گفت:
1⃣ بنابر روایات؛ این آیه در مورد اعلان جانشینی امام علی(علیه السلام) توسط پیامبر( صلی الله علیه آله وسلم ) در غدیر خم بوده و خداوند تضمین میدهد که در ادای این وظیفه، پیامبر خود را حمایت خواهد کرد و او را از گزند مردم حفظ خواهد نمود.
امام باقر(علیه السلام) میفرماید:
«زمانی که خداوند به پیامبر وحی کرد؛ علی را جانشین خود قرار ده، ایشان ترسید که مبادا این مطلب بر تعدادی از اصحابش سخت آید [و مشکلی را ایجاد کنند] اما خداوند او را به اعلان جانشینی فراخواند [و گفت که او را از گزند دیگران حفظ میکند]».
روایات دیگری نیز بر این مطلب وجود دارد.
☝ بنابر این، تعبیر موجود در آیه، اشاره به همین مورد خاص بوده و طبیعتاً همه ی دورانها و زمانها را شامل نمیشود و در نتیجه منافاتی با شهادت ایشان ندارد.
2⃣ در روایت دیگری میخوانیم: «وقتى این آیه نازل شد، پیامبر به چند تن از اصحاب که از او پاسدارى و محافظت میکردند، فرمود: به جاهاى خود بروید؛ زیرا خداوند مرا از شرّ دشمنان حفظ میکند».
این روایت با اینکه اشارهای به داستان غدیر یا واقعهای دیگر ندارد، اما باز هم به نظر میرسد که در موقعیت خاصی نازل شده باشد؛ زیرا عموماً برای پیامبر( صلی الله علیه آله وسلم ) محافظی وجود نداشته و تنها در شرائطی خاص، افرادی حفاظت از جان ایشان را بر عهده میگرفتند.
☝ بر این اساس، این روایت هم نشانگر آن نیست که پروردگار در آیه مورد نظر تضمینی دائمی برای محافظت از جان پیامبر( صلی الله علیه آله وسلم ) در مقابل دشمنان داده است.
3⃣ با اینکه برخی مفسران، آیه را به گونهای تفسیر کردهاند که براساس آن نمیتوان شهادت پیامبر( صلی الله علیه آله وسلم ) را پذیرفت،اما باید توجه داشت که خود قرآن نیز در آیاتی، شهادت حضرتشان را محتمل میداند:
«و محمد، جز فرستادهاى که پیش از او [هم] پیامبرانى [آمده و] گذشتند، نیست. آیا اگر او بمیرد یا کشته شود، از عقیده خود برمیگردید؟ ...».
☝ از این آیه به دست میآید که فرض و احتمال شهادت برای پیامبر( صلی الله علیه آله وسلم ) نیز وجود دارد.
علاوه بر این میدانیم که در بسیاری از جنگها، آسیبهای جسمی بسیاری به پیامبر اسلام ( صلی الله علیه آله وسلم ) وارد شده است و اگر قرار باشد تضمین محافظت پروردگار از ایشان را عمومیت بخشیم تمام این موارد قطعی تاریخی زیر سؤال میرود
http://www.yaranemonji.loxblog.com/
۲.۱k
۲۹ آذر ۱۳۹۳
دیدگاه ها (۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.