تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره فصلت
آیه 36
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَإِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ (36)
ترجمه :
و اگر انگيزه و وسوسه اى از طرف شيطان تو را تحريك كند (كه بدى را با بدى جواب دهيد) پس به خداوند پناه ببر كه او خود شنواى آگاه است.
نکته ها:
كلمه ى «نزغ» به معناى ورود در كارى به قصد فساد است و به وسوسه ى شيطان و تحريك او نيز نزغ گفته مى شود.
در اين آيه و سه آيه ى قبل، چهار نكته براى مناديان راه خدا مطرح شده است:(49)
در آيه ى 32 مى فرمايد: بهترين سخن، دعوت به سوى خداست، مشروط بر آن كه دعوت كننده، خود اهل عمل و تسليم فرمان خدا باشد.
در آيه ى بعد مى فرمايد: اگر در مسير دعوت با مخالفان روبرو شدى با بهترين شيوه برخورد كن تا او را تغيير دهى، يا به گونه اى عمل كن كه گويا همان مخالف، دوست صميمى تو است و هيچ به روى خود نياور.
در آيه ى بعد فرمود: اين ناديده گرفتن عداوت ها و دشمنى ها نياز به صبر دارد و مخصوص كسانى است كه بهره ى بزرگى از كرامت و لطف خدا را دريافت كرده باشند.
در اين آيه مى فرمايد: اگر شيطان تو را وسوسه كرد كه با دشمن برخورد خشن داشته باش به خدا پناه ببر.
وسوسه ى شيطان «نزغ»، راه ها و ابزار و انواعى دارد:
گاهى از طريق ترساندن است. «الشيطان يعدكم الفقر»(50)
گاهى از طريق زيبا جلوه دادن است. «زيّن لهم الشيطان اعمالهم»(51)
گاهى از طريق وعده هاى تو خالى است. «يعدهم و يمنيهم»(52)
گاهى از طريق دشمنى و كينه است. «يوقع بينكم العداوة و البغضاء»(53)
-----
49) تفسير نمونه.
50) بقره، 268.
51) نمل، 24.
52) نساء، 120.
53) مائده، 91.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره فصلت
آیه 36
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَإِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ (36)
ترجمه :
و اگر انگيزه و وسوسه اى از طرف شيطان تو را تحريك كند (كه بدى را با بدى جواب دهيد) پس به خداوند پناه ببر كه او خود شنواى آگاه است.
نکته ها:
كلمه ى «نزغ» به معناى ورود در كارى به قصد فساد است و به وسوسه ى شيطان و تحريك او نيز نزغ گفته مى شود.
در اين آيه و سه آيه ى قبل، چهار نكته براى مناديان راه خدا مطرح شده است:(49)
در آيه ى 32 مى فرمايد: بهترين سخن، دعوت به سوى خداست، مشروط بر آن كه دعوت كننده، خود اهل عمل و تسليم فرمان خدا باشد.
در آيه ى بعد مى فرمايد: اگر در مسير دعوت با مخالفان روبرو شدى با بهترين شيوه برخورد كن تا او را تغيير دهى، يا به گونه اى عمل كن كه گويا همان مخالف، دوست صميمى تو است و هيچ به روى خود نياور.
در آيه ى بعد فرمود: اين ناديده گرفتن عداوت ها و دشمنى ها نياز به صبر دارد و مخصوص كسانى است كه بهره ى بزرگى از كرامت و لطف خدا را دريافت كرده باشند.
در اين آيه مى فرمايد: اگر شيطان تو را وسوسه كرد كه با دشمن برخورد خشن داشته باش به خدا پناه ببر.
وسوسه ى شيطان «نزغ»، راه ها و ابزار و انواعى دارد:
گاهى از طريق ترساندن است. «الشيطان يعدكم الفقر»(50)
گاهى از طريق زيبا جلوه دادن است. «زيّن لهم الشيطان اعمالهم»(51)
گاهى از طريق وعده هاى تو خالى است. «يعدهم و يمنيهم»(52)
گاهى از طريق دشمنى و كينه است. «يوقع بينكم العداوة و البغضاء»(53)
-----
49) تفسير نمونه.
50) بقره، 268.
51) نمل، 24.
52) نساء، 120.
53) مائده، 91.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۳.۹k
۱۴ خرداد ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.