به نام خدا
به نام خدا
.
پاسخهایی بر شبهات پیرامون شهادت صدیقه قدیسه طاهره، ام ابیها، زهرای اطهر سلام الله علیها
.
ادامه قسمت پنجم (5/1)
.
در پی پست قبل چند پرسش مطرح است:
اوّل: امّ کلثوم کیست؟
ابن عبدالبر در استیعاب، ابن اثیر در اسدالغابه و شیخ مفید در ارشاد، امّ کلثوم را به همراه حسن، حسین و زینب (علیهم السلام) از فرزندان فاطمه و علی (علیهما السلام) دانسته اند. ( الاستیعاب، ج 4، ص 1893، شماره 4057 ، شرح حال حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام ج 4، ص 1954، شماره 420 )
شرح حال ام کلثوم
استیعاب تصریح می کند که امّ کلثوم قبل از وفات رسول خدا (صلی الله علیه وآله) متولد شد؛ (اسدالغابة، ج 6، ص 387، شماره 7578 ؛ ارشاد مفید، ج 1، ص 354)
طبری و ابن شهر آشوب علاوه بر آن، محسن را نیز از فرزندان آن دو بزرگوار می دانند که در کودکی سقط شد و وفات یافت. ( تاریخ طبری، ج 5، ص 153؛ مناقب ابن شهر آشوب، ج 3، ص 89).
نام امّ کلثوم در موارد متعدد و حساس از تاریخ امیرمؤمنان تا زمان امام حسین(علیهما السلام) به چشم می خورد.
از جمله در شب نوزدهم ماه رمضان سال چهلم که سحرگاهش امیرمؤمنان علی (علیه السلام) ضربت خورد، آن حضرت افطار را مهمان دخترش امّ کلثوم بود(بحارالانوار، ج 42، ص 226) و هنگامی که خبر شهادت پدر را از زبانش شنید، بی تاب شد و گریه کرد و امیرمؤمنان(علیه السلام)وی را دلداری داد.(همان مدرک، ص 223).
در سفر تاریخی امام حسین(علیه السلام) به سمت کوفه و حادثه عاشورای سال 61 هجری نیز همراه برادرش بود و آنجا که امام حسین(علیه السلام) برای خداحافظی به خیمه آمد و از زنان حرم خداحافظی کرد، از امّ کلثوم، همراه با سکینه، فاطمه و زینب نام برد و فرمود: (یا سکینة، یا فاطمة، یا زینب، یا امّ کلثوم علیکنّ منّی السّلام).( بحارالانوار، ج 45، ص 47).
در ماجرای اسارت نیز نام امّ کلثوم دیده می شود. او در کوفه پس از زینب کبری(علیها السلام) برای مردم خطبه خواند و آنها را سرزنش کرد(همان مدرک، ص 112) و در شام، پس از رسوایی یزید و آنگاه که یزید به ظاهر درصدد جبران جنایات خود بر آمد و به امّ کلثوم گفت: این اموال را در برابر آن مشکلات و سختی ها از ما بگیر؛ پاسخ داد: «یا یزید، ما أقلّ حیاءک وأصلب وجهک، تَقتُل أخی وأهل بیتی وتُعطینی عوضهم؛ ای یزید چقدر بی حیا و بی شرمی! برادر و خاندان ما را می کشی و اکنون می خواهی عوض آن ها را به ما بپردازی (و با اموال، آن جنایت عظیم را جبران کنی؟!)».( همان مدرک، ص 197).
.
.
مطابق برخی از نقل های تاریخی ام کلثوم در زمان حکومت معاویه و امارت سعید بن عاص بر مدینه (قبل از سال 54) وفات یافت.( اعیان الشیعه، ج 3، ص 485)
ابن عبدالبرّ و ابن حجر نیز وفات او را زمان امام حسن(علیه السلام) می دانند(الاستیعاب، ج 4، ص 1956; اسدالغابة، ج 6، ص 387) ولی با پذیرش حضور ام کلثوم در حوادث کربلا باید وفات وی سال 61 هجری به بعد بوده باشد و لذا بعضی وفات او را چهارماه پس از بازگشت اسرا از شام دانسته اند.(اعلام النساء، ص 238-247).
.
توجه: منتظر پستهای بعدی باشید. ضمنا هرگونه توهین به مقدسات اهل سنت، جائز نیست.
.
.
#یا_مهدی_ادرکنی
.
#یا_زهرا
.
#رسانه_حضرت_زهرا
.
#حق_پایدار_است
.
پاسخهایی بر شبهات پیرامون شهادت صدیقه قدیسه طاهره، ام ابیها، زهرای اطهر سلام الله علیها
.
ادامه قسمت پنجم (5/1)
.
در پی پست قبل چند پرسش مطرح است:
اوّل: امّ کلثوم کیست؟
ابن عبدالبر در استیعاب، ابن اثیر در اسدالغابه و شیخ مفید در ارشاد، امّ کلثوم را به همراه حسن، حسین و زینب (علیهم السلام) از فرزندان فاطمه و علی (علیهما السلام) دانسته اند. ( الاستیعاب، ج 4، ص 1893، شماره 4057 ، شرح حال حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام ج 4، ص 1954، شماره 420 )
شرح حال ام کلثوم
استیعاب تصریح می کند که امّ کلثوم قبل از وفات رسول خدا (صلی الله علیه وآله) متولد شد؛ (اسدالغابة، ج 6، ص 387، شماره 7578 ؛ ارشاد مفید، ج 1، ص 354)
طبری و ابن شهر آشوب علاوه بر آن، محسن را نیز از فرزندان آن دو بزرگوار می دانند که در کودکی سقط شد و وفات یافت. ( تاریخ طبری، ج 5، ص 153؛ مناقب ابن شهر آشوب، ج 3، ص 89).
نام امّ کلثوم در موارد متعدد و حساس از تاریخ امیرمؤمنان تا زمان امام حسین(علیهما السلام) به چشم می خورد.
از جمله در شب نوزدهم ماه رمضان سال چهلم که سحرگاهش امیرمؤمنان علی (علیه السلام) ضربت خورد، آن حضرت افطار را مهمان دخترش امّ کلثوم بود(بحارالانوار، ج 42، ص 226) و هنگامی که خبر شهادت پدر را از زبانش شنید، بی تاب شد و گریه کرد و امیرمؤمنان(علیه السلام)وی را دلداری داد.(همان مدرک، ص 223).
در سفر تاریخی امام حسین(علیه السلام) به سمت کوفه و حادثه عاشورای سال 61 هجری نیز همراه برادرش بود و آنجا که امام حسین(علیه السلام) برای خداحافظی به خیمه آمد و از زنان حرم خداحافظی کرد، از امّ کلثوم، همراه با سکینه، فاطمه و زینب نام برد و فرمود: (یا سکینة، یا فاطمة، یا زینب، یا امّ کلثوم علیکنّ منّی السّلام).( بحارالانوار، ج 45، ص 47).
در ماجرای اسارت نیز نام امّ کلثوم دیده می شود. او در کوفه پس از زینب کبری(علیها السلام) برای مردم خطبه خواند و آنها را سرزنش کرد(همان مدرک، ص 112) و در شام، پس از رسوایی یزید و آنگاه که یزید به ظاهر درصدد جبران جنایات خود بر آمد و به امّ کلثوم گفت: این اموال را در برابر آن مشکلات و سختی ها از ما بگیر؛ پاسخ داد: «یا یزید، ما أقلّ حیاءک وأصلب وجهک، تَقتُل أخی وأهل بیتی وتُعطینی عوضهم؛ ای یزید چقدر بی حیا و بی شرمی! برادر و خاندان ما را می کشی و اکنون می خواهی عوض آن ها را به ما بپردازی (و با اموال، آن جنایت عظیم را جبران کنی؟!)».( همان مدرک، ص 197).
.
.
مطابق برخی از نقل های تاریخی ام کلثوم در زمان حکومت معاویه و امارت سعید بن عاص بر مدینه (قبل از سال 54) وفات یافت.( اعیان الشیعه، ج 3، ص 485)
ابن عبدالبرّ و ابن حجر نیز وفات او را زمان امام حسن(علیه السلام) می دانند(الاستیعاب، ج 4، ص 1956; اسدالغابة، ج 6، ص 387) ولی با پذیرش حضور ام کلثوم در حوادث کربلا باید وفات وی سال 61 هجری به بعد بوده باشد و لذا بعضی وفات او را چهارماه پس از بازگشت اسرا از شام دانسته اند.(اعلام النساء، ص 238-247).
.
توجه: منتظر پستهای بعدی باشید. ضمنا هرگونه توهین به مقدسات اهل سنت، جائز نیست.
.
.
#یا_مهدی_ادرکنی
.
#یا_زهرا
.
#رسانه_حضرت_زهرا
.
#حق_پایدار_است
۳.۳k
۱۱ فروردین ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۷)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.