قطره ای از اقیانوس ویژگی های امام
قطره ای از اقیانوس ویژگی های امام
برپایی مدینهی فاضله
در جلد یکم کتاب ارزشمند کمالالدین و تمام النعمه ابن بابویه، ص524 به نقل از رسول اکرم(ص) آمده است:
...و الّذی بعثنی بالحقّ نبیّا لو لم یبق من الدنیا إلاّ یوم واحد لطوّل اللّه ذلک الیوم حتی یخرج فیه ولدی... و تشرق الأرض بنوره و یبلغ سلطانه المشرق و المغرب.
...سوگند به آنکه مرا به حق به پیامبری برانگیخت اگر از دنیا جز یک روز نماند، آنروز را خداوند میگستراند تا فرزندم مهدی قیام کند پهنهی زمین به نور او روشن گردد و حکومت او شرق و غرب گیتی را فراگیرد.
"مردم جهان در عین حال که شاهد نابسامانی، جنگها، فساد، بیعدالتی، ناامنی و الحادگرایی در جهان بودهاند؛ دولتها، احزاب و سازمانهای بسیاری را نیز دیدهاند که مدعی خدمت به جهانیان و ایجاد آرامش، صلح و امنیت و بهبود وضع اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی در دنیا بودهاند! اما در عمل چیزی جز تباهی و ستم و جنگ مشاهده نکردهاند. سرانجام روزگاری فرا میرسد که معنویت و عدالت، به دست توانای مرد الهی و در دولت کریمۀ اهل بیت علیهم السّلام پیاده میشود و رفاه، امنیت، عدل و یکتاپرستی در همهجای عالم گسترش مییابد. روشن است که این تنها با تشکیل دولت و انسجام در امور، به دست میآید.
امام باقر علیهالسلام در تفسیر آیۀ اَلَّذِینَ إِنْ مَکَّنّاهُمْ فِی اَلْأَرْضِ... میفرماید: "این آیه در حق آل محمد صلّیاللّه علیه و اله، حضرت مهدی(عج) و یاران او است که خداوند آنها را مالک شرق و غرب جهان نموده، آیین اسلام را پیروز میکند و بدعتها و باطلها را به دست او و یارانش نابود میسازد -چنانکه [قبلا] سفیهان حقّ را لگدمال کرده باشند- تا اینکه از ستم نشانهای نمیماند"(1)
این دولت بهترین، کاملترین، و مردمیترین دولتها-پس از نابودی و پایان وقت دولتهای دیگر-خواهد بود. در این زمینه روایتی آمده است: «همانا دولت ما آخرین دولتها است و برای هیچ خاندانی دولتی نیست مگر اینکه قبل از ما حکومت کند؛ تا هنگامیکه ما به قدرت رسیدیم کسی نگوید-وقتی روش حکومتی ما را دیدند-اگر ما نیز به قدرت میرسیدیم، اینچنین رفتار میکردیم. و این گفتار خداوند است که: عاقبت برای تقواپیشگان است"(2 و 3)
محمد حکیمی، در جلد 1، صفحات 164-161 کتاب عصر زندگی و چگونگی آینده انسان و اسلام (پژوهشی در انقلاب جهانی امام مهدی(عج)) دربارهی این ویژگی امام مهدی نوشته "از برنامههای امام مهدی علیهالسلام، تشکیل حکومت فراگیر جهانی است، و ادارهی همهی اجتماعات از یک نقطه و با یک سیاست و برنامه. در آن دوران و به دست امام بزرگ انسان، آرمان والای تشکیل جامعهی بزرگ بشری و خانوادهی انسانی تحقق میپذیرد، و آرزوی دیرینهی همهی پیامبران و امامان و مصلحان و انسان دوستان برآورده میگردد...
در دوران رهبری امام مهدی علیهالسلام، با ایجاد مرکزیت واحد و مدیریت و حاکمیت یگانه، برای همهی اجتماعات و نژادها و منطقهها، یکی از عوامل اصلی تضاد و جنگ و ظلم نابود میشود، و انسانها بیبیم از فشار سیاستها به آغوش انسانها بازمیگردند، و مهربان و برادر در کنار یکدیگر زندگی میکنند، و مناطق مرفّه به مناطق محروم میرسند، به استثمار حق محرومان و استعمار کشورهای ضعیف نمیپردازند، بلکه کمبودها و عقبماندگیهای طبیعی و بشری و دیگر مشکلات و نابسامانیها به دست بخشهای مرفّه و توانمند جامعه بشری جبران میگردد، و به معنای واقعی کلمه یک امت و یک خانواده از کل اجتماعات بشری تشکیل میشود.
آخر ایشان قائم است که به دست او خاور و باختر زمین گشوده میگردد.
1- هذه لآل محمد، المهدی و اصحابه یملکهم اللّه مشارق الارض و مغاربها و یظهر الدین و یمیت اللّه -عز و جل- به و باصحابه البدع و الباطل کما أمات السفهة الحق حتی لایری أثر من الظلم": علی بن ابراهیم قمی، تفسیر قمی، (قم: دار الکتاب، ١۴٠۴)، ج ٢، ص ٨٧ ؛ سید شرفالدین حسینی، تأویل الآیات الظاهره، ص ٣٣9
2- انّ دولتنا آخر الدول و لم یبق اهل بیت لهم دولة الا ملکوا قبلنا لئلا یقولوا-اذا رأوا سیرتنا-اذا ملکنا سرنا بمثل سیرة هولاء و هو قول اللّه تعالی: وَ اَلْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ": محمد بن حسن طوسی، کتاب الغیبة، ص ۴٧٣
3- آینده جهان (دولت و سیاست در اندیشه مهدویت)، رحیم کارگر، مرکز تخصصی مهدویت ج 1/ صص160-159
عطشان
برپایی مدینهی فاضله
در جلد یکم کتاب ارزشمند کمالالدین و تمام النعمه ابن بابویه، ص524 به نقل از رسول اکرم(ص) آمده است:
...و الّذی بعثنی بالحقّ نبیّا لو لم یبق من الدنیا إلاّ یوم واحد لطوّل اللّه ذلک الیوم حتی یخرج فیه ولدی... و تشرق الأرض بنوره و یبلغ سلطانه المشرق و المغرب.
...سوگند به آنکه مرا به حق به پیامبری برانگیخت اگر از دنیا جز یک روز نماند، آنروز را خداوند میگستراند تا فرزندم مهدی قیام کند پهنهی زمین به نور او روشن گردد و حکومت او شرق و غرب گیتی را فراگیرد.
"مردم جهان در عین حال که شاهد نابسامانی، جنگها، فساد، بیعدالتی، ناامنی و الحادگرایی در جهان بودهاند؛ دولتها، احزاب و سازمانهای بسیاری را نیز دیدهاند که مدعی خدمت به جهانیان و ایجاد آرامش، صلح و امنیت و بهبود وضع اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی در دنیا بودهاند! اما در عمل چیزی جز تباهی و ستم و جنگ مشاهده نکردهاند. سرانجام روزگاری فرا میرسد که معنویت و عدالت، به دست توانای مرد الهی و در دولت کریمۀ اهل بیت علیهم السّلام پیاده میشود و رفاه، امنیت، عدل و یکتاپرستی در همهجای عالم گسترش مییابد. روشن است که این تنها با تشکیل دولت و انسجام در امور، به دست میآید.
امام باقر علیهالسلام در تفسیر آیۀ اَلَّذِینَ إِنْ مَکَّنّاهُمْ فِی اَلْأَرْضِ... میفرماید: "این آیه در حق آل محمد صلّیاللّه علیه و اله، حضرت مهدی(عج) و یاران او است که خداوند آنها را مالک شرق و غرب جهان نموده، آیین اسلام را پیروز میکند و بدعتها و باطلها را به دست او و یارانش نابود میسازد -چنانکه [قبلا] سفیهان حقّ را لگدمال کرده باشند- تا اینکه از ستم نشانهای نمیماند"(1)
این دولت بهترین، کاملترین، و مردمیترین دولتها-پس از نابودی و پایان وقت دولتهای دیگر-خواهد بود. در این زمینه روایتی آمده است: «همانا دولت ما آخرین دولتها است و برای هیچ خاندانی دولتی نیست مگر اینکه قبل از ما حکومت کند؛ تا هنگامیکه ما به قدرت رسیدیم کسی نگوید-وقتی روش حکومتی ما را دیدند-اگر ما نیز به قدرت میرسیدیم، اینچنین رفتار میکردیم. و این گفتار خداوند است که: عاقبت برای تقواپیشگان است"(2 و 3)
محمد حکیمی، در جلد 1، صفحات 164-161 کتاب عصر زندگی و چگونگی آینده انسان و اسلام (پژوهشی در انقلاب جهانی امام مهدی(عج)) دربارهی این ویژگی امام مهدی نوشته "از برنامههای امام مهدی علیهالسلام، تشکیل حکومت فراگیر جهانی است، و ادارهی همهی اجتماعات از یک نقطه و با یک سیاست و برنامه. در آن دوران و به دست امام بزرگ انسان، آرمان والای تشکیل جامعهی بزرگ بشری و خانوادهی انسانی تحقق میپذیرد، و آرزوی دیرینهی همهی پیامبران و امامان و مصلحان و انسان دوستان برآورده میگردد...
در دوران رهبری امام مهدی علیهالسلام، با ایجاد مرکزیت واحد و مدیریت و حاکمیت یگانه، برای همهی اجتماعات و نژادها و منطقهها، یکی از عوامل اصلی تضاد و جنگ و ظلم نابود میشود، و انسانها بیبیم از فشار سیاستها به آغوش انسانها بازمیگردند، و مهربان و برادر در کنار یکدیگر زندگی میکنند، و مناطق مرفّه به مناطق محروم میرسند، به استثمار حق محرومان و استعمار کشورهای ضعیف نمیپردازند، بلکه کمبودها و عقبماندگیهای طبیعی و بشری و دیگر مشکلات و نابسامانیها به دست بخشهای مرفّه و توانمند جامعه بشری جبران میگردد، و به معنای واقعی کلمه یک امت و یک خانواده از کل اجتماعات بشری تشکیل میشود.
آخر ایشان قائم است که به دست او خاور و باختر زمین گشوده میگردد.
1- هذه لآل محمد، المهدی و اصحابه یملکهم اللّه مشارق الارض و مغاربها و یظهر الدین و یمیت اللّه -عز و جل- به و باصحابه البدع و الباطل کما أمات السفهة الحق حتی لایری أثر من الظلم": علی بن ابراهیم قمی، تفسیر قمی، (قم: دار الکتاب، ١۴٠۴)، ج ٢، ص ٨٧ ؛ سید شرفالدین حسینی، تأویل الآیات الظاهره، ص ٣٣9
2- انّ دولتنا آخر الدول و لم یبق اهل بیت لهم دولة الا ملکوا قبلنا لئلا یقولوا-اذا رأوا سیرتنا-اذا ملکنا سرنا بمثل سیرة هولاء و هو قول اللّه تعالی: وَ اَلْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ": محمد بن حسن طوسی، کتاب الغیبة، ص ۴٧٣
3- آینده جهان (دولت و سیاست در اندیشه مهدویت)، رحیم کارگر، مرکز تخصصی مهدویت ج 1/ صص160-159
عطشان
۱.۲k
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.