قطره ای از اقیانوس ویژگی های امام
قطره ای از اقیانوس ویژگی های امام
رهایی مردم از استضعاف فکری
مستضعف فکری کسانی هستند که دچار نادانی هستند. ناتوان بهشمار میروند و وظیفهی دانشمندان و آگاهان بیرون آوردن آن افراد از تیرگی نادانی به نور دانش است.
این وظیفه در طول تاریخ بر دوش پیامبران و اولیای الهی بوده است. چنانچه خداوند متعال در آیه ی 164 سورهی مبارکه آل عمران میفرماید: "لقد منّ الله علی المومنین اذ بعث فیهم رسولا من انفسهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمة و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین"
به درستی که خداوند بر مومنین منت گذارد که یکی را از آن میانه برانگیخت تا آیات الهی را بر آنان بخواند و بر کسانی کتاب و حکمت تعلیم کند که پیش از آن در گمراهی آشکار قرار داشتند.
امام علی علیهالسلام دربخشی از خطبهی 34 نهجالبلاغه میفرمایند: "فأما حقُّکم علیَّ... تعلیمکُم کیلا تجهَلُوا و تأدیبُکُم کیما تعلموا؛ اما حق شما بر عهدة من، تعلیم شماست تا جاهل نمانید و نیز تأدیب و تربیت شما است تا اینکه در شمار عالمان و وارستگان قرار گیرید."
رسول خدا صلّیاللّه علیه و آله به حضرت فاطمه علیهاالسّلام میفرماید: "فیبعث الله عند ذلک منهما -حسنین- من یفتح حصون الضلالة و قلوبا غلفا" خداوند از نسل ایندو (حسن و حسین علیهماالسّلام) شخصی را برمیانگیزد که دژهای گمراهی را میگشاید و دلهای سیاه قفل خورده را تسخیر مینماید.(1)
"در صورتی انسان به قدرتهای نهفته در وجود خود دست مییابد و به تکامل عقلی میرسد که عقل او از اسارت [حب جاه و مقام، دنیا طلبی، شهوت و...] آزاد شود." این آزادی، یکی از بزرگترین آزادیهایی است که عصر تکامل بخش ظهور آن را برای انسانها به ارمغان میآورد.
با آزاد شدن عقل و خرد از بندهایی که قدرتهای شیطانی و نفسانی او را به زنجیر کشیده است، نیروهای عقل از اسارت رها گشته و انسان به راحتی میتواند قدرتهای عقلی خویش را به کار بندد.
دوران تیرهی غیبت، عصرجولان لشکر نفس است و عموم افراد -به جز گروهی اندک- در دست سپاه نفس گرفتارند و همواره به سوی آنچه نفس از آنان میخواهد بسیج میشوند؛ اما در روزگار فرخندهی ظهور با تکامل یافتن عقل، نفس انسانها نیز پاکیزه شده و در فرمان عقل و خرد قرار میگیرند.
اینک جامعهی بشریت در گرداب هوا و هوس غرق شده و گرفتار لشکر نفس بوده و از لشکر عقل –به جز مقداری بس اندک- بهرهای ندارد.
قیام شکوهمند حضرت مهدی(عج) برای حیات بخشیدن به لشکریان عقل و تکامل آنها در میان افراد جامعهی بشریت میباشد.
با تکامل لشکریان عقل، لشکریان جهل (نفس) نابود شده و از آنها اثری باقی نمی ماند.. .موجودات دیگر نیز در مسیر تکامل قرار گرفته و به سوی تکامل روی می آورند."(2)
امام خمینی(ره) دربارهی این ویژگی حضرت(عج) میفرماید:
"رسول ختمی صلی اللّه علیه و آله و سلم که برای اصلاح بشر آمده بود و برای اجرای عدالت آمده بود و برای تربیت بشر آمده بود، باز در زمان خودشان موفق نشدند به این معنا، و آن کسی که به این معنا موفق خواهد شد و عدالت را در تمام دنیا اجرا خواهد کرد، نه آن هم این عدالتی که مردم عادی میفهمند که فقط قضیۀ عدالت در زمین برای رفاه مردم باشد بلکه عدالت در تمام مراتب انسانیت. انسان اگر هر انحرافی پیدا کند، انحراف عملی، انحراف روحی، انحراف عقلی، برگرداندن این انحرافات را به معنای خودش. این ایجاد عدالت است در انسان. اگر اخلاقش اخلاق منحرفی باشد، از این انحراف وقتی به اعتدال برگردد، این عدالت در او تحقق پیدا کرده است. اگر در عقاید یک انحرافاتی و کجیهایی باشد، برگرداندن آن عقاید کج به یک عقیدۀ صحیح و صراط مستقیم، این ایجاد عدالت است در عقل انسان. در زمان ظهور مهدی موعود سلاماللّه علیه که خداوند ذخیره کرده است او را از باب اینکه هیچ کس در اولین و آخرین، این قدرت برایش نبوده است و فقط برای حضرت مهدی موعود بوده است که تمام عالم را، عدالت را در تمام عالم گسترش بدهد، و آن چیزی که انبیا موفق نشدند به آن با اینکه برای آن خدمت آمده بودند، خدای تبارک و تعالی ایشان را ذخیره کرده است که همان معنایی که همۀ انبیا آرزو داشتند، لکن موانع، اسباب این شد که نتوانستند اجرا بکنند، و همۀ اولیا آرزو داشتند و موفق نشدند که اجرا بکنند، به دست این بزرگوار اجرا بشود."(3)
1- نشانههایی از دولت موعود، ج1، ص 237 به نقل از عقد الدرر، ص ١۵٢؛ احقاق الحق، ج ١٣، ص ١١۶؛ اثبات الهداة، ج ٣ ، ص ۴۴٨ ، ۴٩۵
2- دولت کریمهی امام زمان (عج) صص151-150
3- میلاد مبارک حضرت ولی عصر (عج) ، شنبه 07 تیر 1359 ، صحیفه ی امام ، ج 12،ص481
(عطشان)
رهایی مردم از استضعاف فکری
مستضعف فکری کسانی هستند که دچار نادانی هستند. ناتوان بهشمار میروند و وظیفهی دانشمندان و آگاهان بیرون آوردن آن افراد از تیرگی نادانی به نور دانش است.
این وظیفه در طول تاریخ بر دوش پیامبران و اولیای الهی بوده است. چنانچه خداوند متعال در آیه ی 164 سورهی مبارکه آل عمران میفرماید: "لقد منّ الله علی المومنین اذ بعث فیهم رسولا من انفسهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمة و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین"
به درستی که خداوند بر مومنین منت گذارد که یکی را از آن میانه برانگیخت تا آیات الهی را بر آنان بخواند و بر کسانی کتاب و حکمت تعلیم کند که پیش از آن در گمراهی آشکار قرار داشتند.
امام علی علیهالسلام دربخشی از خطبهی 34 نهجالبلاغه میفرمایند: "فأما حقُّکم علیَّ... تعلیمکُم کیلا تجهَلُوا و تأدیبُکُم کیما تعلموا؛ اما حق شما بر عهدة من، تعلیم شماست تا جاهل نمانید و نیز تأدیب و تربیت شما است تا اینکه در شمار عالمان و وارستگان قرار گیرید."
رسول خدا صلّیاللّه علیه و آله به حضرت فاطمه علیهاالسّلام میفرماید: "فیبعث الله عند ذلک منهما -حسنین- من یفتح حصون الضلالة و قلوبا غلفا" خداوند از نسل ایندو (حسن و حسین علیهماالسّلام) شخصی را برمیانگیزد که دژهای گمراهی را میگشاید و دلهای سیاه قفل خورده را تسخیر مینماید.(1)
"در صورتی انسان به قدرتهای نهفته در وجود خود دست مییابد و به تکامل عقلی میرسد که عقل او از اسارت [حب جاه و مقام، دنیا طلبی، شهوت و...] آزاد شود." این آزادی، یکی از بزرگترین آزادیهایی است که عصر تکامل بخش ظهور آن را برای انسانها به ارمغان میآورد.
با آزاد شدن عقل و خرد از بندهایی که قدرتهای شیطانی و نفسانی او را به زنجیر کشیده است، نیروهای عقل از اسارت رها گشته و انسان به راحتی میتواند قدرتهای عقلی خویش را به کار بندد.
دوران تیرهی غیبت، عصرجولان لشکر نفس است و عموم افراد -به جز گروهی اندک- در دست سپاه نفس گرفتارند و همواره به سوی آنچه نفس از آنان میخواهد بسیج میشوند؛ اما در روزگار فرخندهی ظهور با تکامل یافتن عقل، نفس انسانها نیز پاکیزه شده و در فرمان عقل و خرد قرار میگیرند.
اینک جامعهی بشریت در گرداب هوا و هوس غرق شده و گرفتار لشکر نفس بوده و از لشکر عقل –به جز مقداری بس اندک- بهرهای ندارد.
قیام شکوهمند حضرت مهدی(عج) برای حیات بخشیدن به لشکریان عقل و تکامل آنها در میان افراد جامعهی بشریت میباشد.
با تکامل لشکریان عقل، لشکریان جهل (نفس) نابود شده و از آنها اثری باقی نمی ماند.. .موجودات دیگر نیز در مسیر تکامل قرار گرفته و به سوی تکامل روی می آورند."(2)
امام خمینی(ره) دربارهی این ویژگی حضرت(عج) میفرماید:
"رسول ختمی صلی اللّه علیه و آله و سلم که برای اصلاح بشر آمده بود و برای اجرای عدالت آمده بود و برای تربیت بشر آمده بود، باز در زمان خودشان موفق نشدند به این معنا، و آن کسی که به این معنا موفق خواهد شد و عدالت را در تمام دنیا اجرا خواهد کرد، نه آن هم این عدالتی که مردم عادی میفهمند که فقط قضیۀ عدالت در زمین برای رفاه مردم باشد بلکه عدالت در تمام مراتب انسانیت. انسان اگر هر انحرافی پیدا کند، انحراف عملی، انحراف روحی، انحراف عقلی، برگرداندن این انحرافات را به معنای خودش. این ایجاد عدالت است در انسان. اگر اخلاقش اخلاق منحرفی باشد، از این انحراف وقتی به اعتدال برگردد، این عدالت در او تحقق پیدا کرده است. اگر در عقاید یک انحرافاتی و کجیهایی باشد، برگرداندن آن عقاید کج به یک عقیدۀ صحیح و صراط مستقیم، این ایجاد عدالت است در عقل انسان. در زمان ظهور مهدی موعود سلاماللّه علیه که خداوند ذخیره کرده است او را از باب اینکه هیچ کس در اولین و آخرین، این قدرت برایش نبوده است و فقط برای حضرت مهدی موعود بوده است که تمام عالم را، عدالت را در تمام عالم گسترش بدهد، و آن چیزی که انبیا موفق نشدند به آن با اینکه برای آن خدمت آمده بودند، خدای تبارک و تعالی ایشان را ذخیره کرده است که همان معنایی که همۀ انبیا آرزو داشتند، لکن موانع، اسباب این شد که نتوانستند اجرا بکنند، و همۀ اولیا آرزو داشتند و موفق نشدند که اجرا بکنند، به دست این بزرگوار اجرا بشود."(3)
1- نشانههایی از دولت موعود، ج1، ص 237 به نقل از عقد الدرر، ص ١۵٢؛ احقاق الحق، ج ١٣، ص ١١۶؛ اثبات الهداة، ج ٣ ، ص ۴۴٨ ، ۴٩۵
2- دولت کریمهی امام زمان (عج) صص151-150
3- میلاد مبارک حضرت ولی عصر (عج) ، شنبه 07 تیر 1359 ، صحیفه ی امام ، ج 12،ص481
(عطشان)
۲.۷k
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.