قطره ای از اقیانوس ویژگی های امام
قطره ای از اقیانوس ویژگی های امام
واسطهی فیض
مسئله واسطه فیض بودن امامزمان، شاید اساسیترین نکته در شناخت امام زمان باشد و لذا در دعای ندبه عرض میکنیم: «اَیْنَ السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَیْنَ الاَرْضِ وَالسَّماءِ» کجاست آن وجود مقدسی که سبب اتصال بین زمین و آسمان است و آسمان و زمین به واسطة او به همدیگر متصلاند. یعنی او واسطه است تا انسانهای زمینی آسمانی شوند.»(1)
مقام معظم رهبری در این باره می فرماید: «سلسله اهل بیت نبیّاکرم در طول تاریخ خورشیدهای فروزانی بودهاند که در معنا توانستهاند بشریت روی زمین را با عالم غیب و با عرش الهی، متّصل کنند: «السبب المتصل بین الارض و السماء». خاندان پیغمبر، معدن علم، معدن اخلاق نیکو، معدن ایثار و فداکاری، معدن صدق و صفا و راستی، منبع همه نیکیها و زیباییها و درخشندگیهای وجود آدمی در هر عصر و عهدی بودهاند.»(2)
استاد طاهرزاده در کتاب دعای ندبه، زندگی در فردایی نورانی مینویسد: «ما معتقدیم بین خداوند و سایر موجودات باید انسان کاملی واسطه قرار داشته باشد تا به عنوان صادرهی اول در مقام جامع جمیع کمالات الهی قرار گیرد. مگر در راستای همین معارف نیست که در زیارت جامعه خطاب به ائمه عرضه میداریم: «بِکُمْ فَتَحَ اللهُ وَ بِکُمْ یَخْتِم...» به واسطهی وجود شما خدا باب فیوضات و خیرات را میگشاید و به وسیلة شما آن را به انتها میرساند؟ که اشاره به همین مقام واسطة فیضی ائمه معصومین دارد.
وقتی مردم گرفتار زمین شدند و از سببهایی که آنها را به آسمان معنویت وصل مینمود غافل گشتند، متأسفانه عدهای شعار «هیچ چیز مقدّس نیست» سر میدهند و به واقع این شعار در بین مردمِ بریده از آسمان معنا پیدا میکند. آری! وقتی ما از آسمان منقطع شدیم واقعاً هیچ چیز مقدّس نیست؛...
آیا شما نمیخواهید تمام مناسباتتان قدسی گردد، به طوری که درس خواندن، و سیاست و حکومت و اقتصادتان، بیداری و خوابتان، همه و همه راه ارتباط با عالَم قدس باشد؟ اگر چنین زندگی مقدسی را میخواهید، باید زندگی زمینیتان به آسمان معنویت وصل شود و این امر با به صحنه آمدن واسطة فیض هستی یعنی حضرت صاحبالامر ممکن میشود. این است که حتماً باید یکی از اهداف و تمنّاهای بزرگ ما این باشد که از خدا بخواهیم: «اَیْنَ السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَیْنَ الْاَرْضِ وَ السَّماءِ»(3)
یعنی؛ چشممان به کسی باشد که زندگی زمینی را از نامقدّسی در میآورد و به عالم قدس متصل میکند. تا او که واسطة فیض بین خدا و بندگان است در صحنهی زندگی فردی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی، تصمیمگیرنده باشد. در آن شرایط است که تمام مناسبات زندگی انسانی با نور وِلایت آن حضرت، نورانی و مقدس میشود.
...فرهنگ غرب متوجه شد که انقلاب اسلامی به دلیل رویکرد ویژهاش به «عالم غیب و غیب عالم» آن تمدن را نشانه رفته است و لذا با شعار هیچ چیز مقدس نیست در جبهه فرهنگی، حملة خود را شروع کرد و تنها راه مقابله با آن فرهنگ، توجه به معنویت بزرگ عالم هستی یعنی وجود مقدس حضرت صاحبالامر است. هرچه قداستهای حقیقی جدّیتر گرفته شود، خطر دشمن راحتتر مرتفع میگردد و ظهور نهایی نزدیکتر میگردد. عمده آن است که هرگز نظرها از آن «السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَیْنَ الْاَرْضِ وَ السَّماءِ» برداشته نشود که او خود به خود فرهنگِ خود را به همراه خواهد آورد.»
آیت الله جوادی آملی در کتاب موعود موجود مینویسد «انسان کامل، مظهر فیض کامل خداست و تمام موجودات دیگر از فرشته تا جن و بشر و سایر موجودات به واسطه وجود او از انوار الهی فیض میبرند: ببقائه بقیت الدنیا و بیمنه رزق الوری و بوجوده ثبتت الأرض و السماء.
امروز در سرتاسر جهان هستی، انسان کاملی جز وجود مبارک بقیة اللّه الاعظم مهدی موجود منتظر عجل اللّه تعالی فرجه نیست. او معلم فرشتگان و آدمیان، دارای مقام عصمت مطلق و «خلیفة اللّه الاعظم» است.
گفتنی است که اگر در مورد انسانهای کامل به ویژه ائمه هدایت علیهم السّلام تعبیر خلیفته فی أرضه به کار میرود، انحصار خلافت آنان در محدوده زمین مراد نیست، بلکه بدین معناست که وجود ملکی و عنصری آنان در زمین به سر میبرد، گرچه منطقه خلافت او از طرف خدای سبحان قلمرو بسیار وسیعی است که از عرش تا فرش را میپوشاند.
وجود مبارک امام زمان عجل اللّه تعالی فرجه انسان کامل عصر ماست و وجود انسان کامل از آن جهت که مظهر اسم اعظم الهی است، واجد تمام کمالات است.»(4)
«راحت زیستن، آرزوی تمامی انسانهاست؛ اما انسان به یقین نمیداند که راحت حقیقی خود را در کجا بجوید. انسان کامل که متن ظاهر و اسرار باطن عالم را میشناسد، بهترین راهنماست که جامعه با اطاعت او به کمال سعادت میرسد.»(5)
مقام معظم رهبری می فرماید: «امروز وجود مقدّس حضرت حجّت ارواحنافداه در میان انسانهای روی
واسطهی فیض
مسئله واسطه فیض بودن امامزمان، شاید اساسیترین نکته در شناخت امام زمان باشد و لذا در دعای ندبه عرض میکنیم: «اَیْنَ السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَیْنَ الاَرْضِ وَالسَّماءِ» کجاست آن وجود مقدسی که سبب اتصال بین زمین و آسمان است و آسمان و زمین به واسطة او به همدیگر متصلاند. یعنی او واسطه است تا انسانهای زمینی آسمانی شوند.»(1)
مقام معظم رهبری در این باره می فرماید: «سلسله اهل بیت نبیّاکرم در طول تاریخ خورشیدهای فروزانی بودهاند که در معنا توانستهاند بشریت روی زمین را با عالم غیب و با عرش الهی، متّصل کنند: «السبب المتصل بین الارض و السماء». خاندان پیغمبر، معدن علم، معدن اخلاق نیکو، معدن ایثار و فداکاری، معدن صدق و صفا و راستی، منبع همه نیکیها و زیباییها و درخشندگیهای وجود آدمی در هر عصر و عهدی بودهاند.»(2)
استاد طاهرزاده در کتاب دعای ندبه، زندگی در فردایی نورانی مینویسد: «ما معتقدیم بین خداوند و سایر موجودات باید انسان کاملی واسطه قرار داشته باشد تا به عنوان صادرهی اول در مقام جامع جمیع کمالات الهی قرار گیرد. مگر در راستای همین معارف نیست که در زیارت جامعه خطاب به ائمه عرضه میداریم: «بِکُمْ فَتَحَ اللهُ وَ بِکُمْ یَخْتِم...» به واسطهی وجود شما خدا باب فیوضات و خیرات را میگشاید و به وسیلة شما آن را به انتها میرساند؟ که اشاره به همین مقام واسطة فیضی ائمه معصومین دارد.
وقتی مردم گرفتار زمین شدند و از سببهایی که آنها را به آسمان معنویت وصل مینمود غافل گشتند، متأسفانه عدهای شعار «هیچ چیز مقدّس نیست» سر میدهند و به واقع این شعار در بین مردمِ بریده از آسمان معنا پیدا میکند. آری! وقتی ما از آسمان منقطع شدیم واقعاً هیچ چیز مقدّس نیست؛...
آیا شما نمیخواهید تمام مناسباتتان قدسی گردد، به طوری که درس خواندن، و سیاست و حکومت و اقتصادتان، بیداری و خوابتان، همه و همه راه ارتباط با عالَم قدس باشد؟ اگر چنین زندگی مقدسی را میخواهید، باید زندگی زمینیتان به آسمان معنویت وصل شود و این امر با به صحنه آمدن واسطة فیض هستی یعنی حضرت صاحبالامر ممکن میشود. این است که حتماً باید یکی از اهداف و تمنّاهای بزرگ ما این باشد که از خدا بخواهیم: «اَیْنَ السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَیْنَ الْاَرْضِ وَ السَّماءِ»(3)
یعنی؛ چشممان به کسی باشد که زندگی زمینی را از نامقدّسی در میآورد و به عالم قدس متصل میکند. تا او که واسطة فیض بین خدا و بندگان است در صحنهی زندگی فردی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی، تصمیمگیرنده باشد. در آن شرایط است که تمام مناسبات زندگی انسانی با نور وِلایت آن حضرت، نورانی و مقدس میشود.
...فرهنگ غرب متوجه شد که انقلاب اسلامی به دلیل رویکرد ویژهاش به «عالم غیب و غیب عالم» آن تمدن را نشانه رفته است و لذا با شعار هیچ چیز مقدس نیست در جبهه فرهنگی، حملة خود را شروع کرد و تنها راه مقابله با آن فرهنگ، توجه به معنویت بزرگ عالم هستی یعنی وجود مقدس حضرت صاحبالامر است. هرچه قداستهای حقیقی جدّیتر گرفته شود، خطر دشمن راحتتر مرتفع میگردد و ظهور نهایی نزدیکتر میگردد. عمده آن است که هرگز نظرها از آن «السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَیْنَ الْاَرْضِ وَ السَّماءِ» برداشته نشود که او خود به خود فرهنگِ خود را به همراه خواهد آورد.»
آیت الله جوادی آملی در کتاب موعود موجود مینویسد «انسان کامل، مظهر فیض کامل خداست و تمام موجودات دیگر از فرشته تا جن و بشر و سایر موجودات به واسطه وجود او از انوار الهی فیض میبرند: ببقائه بقیت الدنیا و بیمنه رزق الوری و بوجوده ثبتت الأرض و السماء.
امروز در سرتاسر جهان هستی، انسان کاملی جز وجود مبارک بقیة اللّه الاعظم مهدی موجود منتظر عجل اللّه تعالی فرجه نیست. او معلم فرشتگان و آدمیان، دارای مقام عصمت مطلق و «خلیفة اللّه الاعظم» است.
گفتنی است که اگر در مورد انسانهای کامل به ویژه ائمه هدایت علیهم السّلام تعبیر خلیفته فی أرضه به کار میرود، انحصار خلافت آنان در محدوده زمین مراد نیست، بلکه بدین معناست که وجود ملکی و عنصری آنان در زمین به سر میبرد، گرچه منطقه خلافت او از طرف خدای سبحان قلمرو بسیار وسیعی است که از عرش تا فرش را میپوشاند.
وجود مبارک امام زمان عجل اللّه تعالی فرجه انسان کامل عصر ماست و وجود انسان کامل از آن جهت که مظهر اسم اعظم الهی است، واجد تمام کمالات است.»(4)
«راحت زیستن، آرزوی تمامی انسانهاست؛ اما انسان به یقین نمیداند که راحت حقیقی خود را در کجا بجوید. انسان کامل که متن ظاهر و اسرار باطن عالم را میشناسد، بهترین راهنماست که جامعه با اطاعت او به کمال سعادت میرسد.»(5)
مقام معظم رهبری می فرماید: «امروز وجود مقدّس حضرت حجّت ارواحنافداه در میان انسانهای روی
۳.۴k
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۴)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.