گـــــروه شیعـــــہ آنلایـــــڹ
گـــــروه شیعـــــہ آنلایـــــڹ
لطفا به اشتراک بگذارید
تفسیر قرآن توسط استاد قرائتی
سوره حمد آیه ۵
إِیّاکَ نَعْبُدُ وَإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ
ترجمه
(خدایا) تنها ترا میپرستیم و تنها از تو یاری میجوئیم.
نکته ها
انسان باید به حکم عقل، بندگی خداوند را بپذیرد. ما انسانها عاشق کمال هستیم و نیازمند رشد و تربیت، و خداوند نیز جامع تمام کمالات و ربّ همهی هستی است. اگر به مهر و محبّت نیازمندیم او رحمان و رحیم است و اگر از آینده دور نگرانیم، او صاحب اختیار و مالک آن روز است. پس چرا به سوی دیگران برویم؟! عقل حکم میکند که تنها باید او را پرستید و از او کمک خواست. نه بنده هوی و هوس خود بود و نه بنده زر و زور دیگران.
در نماز، گویا شخص نمازگزار به نمایندگی از تمام خداپرستان میگوید: خدایا! نه فقط من که همهی ما بنده توایم، ونه تنها من که همهی ما محتاج و نیازمند لطف توایم.
خدایا! من کسی جز تو را ندارم «ایّاک» ولی تو غیر مرا فراوان داری و همه هستی عبد و بندهی تو هستند. «ان کلّ من فی السموات و الارض الاّ اتی الرّحمن عبداً»(41) در آسمانها و زمین هیچ چیزی نیست مگر این که بنده و فرمان بردار خداوند رحمان هستند.
جمله «نعبد» هم اشاره به این دارد که نماز به جماعت خوانده شود و هم بیانگر این است که مسلمانان همگی برادر و در یک خط هستند.
مراحل پرواز معنوی، عبارت است از: ثنا، ارتباط و سپس دعا. بنابراین اوّل سورهی حمد ثناست، آیهی «ایّاک نعبد» ارتباط و آیات بعد، دعا میباشد.
گفتگو با محبوب واقعی شیرین است، شاید به خاطر همین کلمه «ایّاک» تکرار شد.
41) مریم، 93.
پیام ها
1- ابتدا باید بندگی خدا کرد، آنگاه از او حاجت خواست. «نعبد، نستعین»
2- بندگی، تنها در برابر خداوند رواست نه دیگران. «ایّاک نعبد»
3- گر چه عبادت از ماست، ولی در عبادت کردن نیز نیازمند کمک او هستیم. «ایّاک نعبد و ایّاک نستعین»(42)
4- «ایّاک نعبد و ایّاک نستعین» یعنی نه جبر است و نه تفویض. چون میگوییم: «نعبد» پس دارای اختیار هستیم و نه مجبور. وچون میگوییم: «نستعین» پس نیاز به او داریم و امور به ما تفویض نشده است.
5 - شناخت خداوند و صفات او، مقدمّه دستیابی به توحید و یکتاپرستی است. «ربّ العالمین، الرّحمن الرّحیم، مالک یوم الدّین، ایّاک نعبد»
6- از آداب دعا و پرستش این است که انسان خودرا مطرح نکند و خود را در حضور خداوند احساس کند. «ایّاک نعبد...»
7- توجّه به معاد، یکی از انگیزههای عبادت است. «مالک یوم الدّین ایّاک نعبد»
42) و ما کنا لنهتدی لولا ان هدانا اللَّه» اگر هدایت الهی نبود ما هدایت نمییافتیم. اعراف، 43.
لطفا از ما حمایت کنید و پیج رو به دوستان دیگر معرفی کنید.
http://line.me/ti/p/%40cvm9833x
لطفا به اشتراک بگذارید
تفسیر قرآن توسط استاد قرائتی
سوره حمد آیه ۵
إِیّاکَ نَعْبُدُ وَإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ
ترجمه
(خدایا) تنها ترا میپرستیم و تنها از تو یاری میجوئیم.
نکته ها
انسان باید به حکم عقل، بندگی خداوند را بپذیرد. ما انسانها عاشق کمال هستیم و نیازمند رشد و تربیت، و خداوند نیز جامع تمام کمالات و ربّ همهی هستی است. اگر به مهر و محبّت نیازمندیم او رحمان و رحیم است و اگر از آینده دور نگرانیم، او صاحب اختیار و مالک آن روز است. پس چرا به سوی دیگران برویم؟! عقل حکم میکند که تنها باید او را پرستید و از او کمک خواست. نه بنده هوی و هوس خود بود و نه بنده زر و زور دیگران.
در نماز، گویا شخص نمازگزار به نمایندگی از تمام خداپرستان میگوید: خدایا! نه فقط من که همهی ما بنده توایم، ونه تنها من که همهی ما محتاج و نیازمند لطف توایم.
خدایا! من کسی جز تو را ندارم «ایّاک» ولی تو غیر مرا فراوان داری و همه هستی عبد و بندهی تو هستند. «ان کلّ من فی السموات و الارض الاّ اتی الرّحمن عبداً»(41) در آسمانها و زمین هیچ چیزی نیست مگر این که بنده و فرمان بردار خداوند رحمان هستند.
جمله «نعبد» هم اشاره به این دارد که نماز به جماعت خوانده شود و هم بیانگر این است که مسلمانان همگی برادر و در یک خط هستند.
مراحل پرواز معنوی، عبارت است از: ثنا، ارتباط و سپس دعا. بنابراین اوّل سورهی حمد ثناست، آیهی «ایّاک نعبد» ارتباط و آیات بعد، دعا میباشد.
گفتگو با محبوب واقعی شیرین است، شاید به خاطر همین کلمه «ایّاک» تکرار شد.
41) مریم، 93.
پیام ها
1- ابتدا باید بندگی خدا کرد، آنگاه از او حاجت خواست. «نعبد، نستعین»
2- بندگی، تنها در برابر خداوند رواست نه دیگران. «ایّاک نعبد»
3- گر چه عبادت از ماست، ولی در عبادت کردن نیز نیازمند کمک او هستیم. «ایّاک نعبد و ایّاک نستعین»(42)
4- «ایّاک نعبد و ایّاک نستعین» یعنی نه جبر است و نه تفویض. چون میگوییم: «نعبد» پس دارای اختیار هستیم و نه مجبور. وچون میگوییم: «نستعین» پس نیاز به او داریم و امور به ما تفویض نشده است.
5 - شناخت خداوند و صفات او، مقدمّه دستیابی به توحید و یکتاپرستی است. «ربّ العالمین، الرّحمن الرّحیم، مالک یوم الدّین، ایّاک نعبد»
6- از آداب دعا و پرستش این است که انسان خودرا مطرح نکند و خود را در حضور خداوند احساس کند. «ایّاک نعبد...»
7- توجّه به معاد، یکی از انگیزههای عبادت است. «مالک یوم الدّین ایّاک نعبد»
42) و ما کنا لنهتدی لولا ان هدانا اللَّه» اگر هدایت الهی نبود ما هدایت نمییافتیم. اعراف، 43.
لطفا از ما حمایت کنید و پیج رو به دوستان دیگر معرفی کنید.
http://line.me/ti/p/%40cvm9833x
۱.۶k
۰۶ مرداد ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.