آزادی و طبع طغیانگر انسان
آزادی و طبع طغیانگر انسان
آنچه تاکنون تاریخ بشر نشان داده و آنچه که انسان درباره افراد عادی و انسان های عصر خود دیده و میبیند، این است که اکثر انسان ها از روی طبع خود، مایل به تعدی و افزون گرایی اند.
دردرون بسیاری از انسان ها شعله (هل من مزید) افروخته است و به هیچ حدی راضی و قانع نیستند، البته براساس بحث های تفسیری که برهان عقلی تاحدودی موید آن است در فطرت انسان"نه درطبیعت او" مساله دین خواهی و توحید وحق و قسط و عدل الهی نهاده شده و اینکه خدای سبحان فرموده است: (فطرت الله التی فطر الناس علیها لاتبدیل لخلق الله) یااینکه فرمود: (فالهمها فجورها و تقویها) ناظر به همین مطلب است.
قرآن کریم، در بیش از پنجاه مورد انسان هارا مذمت کرده است که نکوهش درهمه آن موارد به طبیعت انسان برمیگردد.
صفاتی مانندهلوع، جزوع، منوع، ظلوم، جهول، عجول، همه موارد به طبع انسان است نه فطرت او.
درباره فطرت وی میفرماید: (لقد کرمنا بنی ادم) یا (فاقم وجهک للدین حنیفا فطرت الله التی فطر الناس علیها)
از آنچه گفته شد روشن گردید که اگر طبیعت برزندگی انسان حکومت کند نه فطرت او، هیچ حد و مرزی برای خواسته هایش وجود ندارد و به هیچ محدوده ای راضی نمیشود و آزادی مطلق میخواهد که هیچکس در برابرش نباشد و همه چیز از آن او باشد و بس؛ و چنین وضع نابسامانی غیر از هرج و مرج تحمل ناپذیر نخواهد بود.
آزادی به معنای بی بند وباری و رهایی مطلق را نه عقل میپذیرد نه فطرت نه دین ونه جوامع انسانی.
بعداز اثبات لزوم محدودیت آزادی انسان و ضرورت کنترل خواسته های طبیعی انسان ها سخن به اینجا میرسد که تعیین کننده محدوده آزادی انسان در شوون اعتقادی، حقوقی و... کیست؟ پاسخ منطقی این است که تنها کسی میتواند حدود آزادی انسان را معین سازد، که برای اصل هستی او حدومرزی قرار داده واورا محدود و متناهی آفریده است، زیرا تنها او به مخلوق خویش آگاه است
بنابراین تفسیر علمی تحریف نشده آزادی و اعمال درست آن در مقام عمل، هردو از ودایع الهی اند و انسان متعهد و امانت دار است.
ادامه دارد...
#شیعه
#شیعه
#شیعه
#شیعه
#شیعه
#شیعه
#شیعه
#شیعه
#شیعه
#شیعه
#شیعه
#شیعه #اللهم_عجل_لولیک_الفرج #اللهم_عجل_لولیک_الفرج #اللهم_عجل_لولیک_الفرج #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج #یا_علی #یا_علی #یا_علی #یا_علی #یا_علی #یا_علی #یا_علی #یا_علی #یا_علی #یا_علی #یا_علی #یا_علی #یا_علی #یا_علی #یا_علی #یا_علی #یا_علی #یا_علی #یا_علی #یا_علی
آنچه تاکنون تاریخ بشر نشان داده و آنچه که انسان درباره افراد عادی و انسان های عصر خود دیده و میبیند، این است که اکثر انسان ها از روی طبع خود، مایل به تعدی و افزون گرایی اند.
دردرون بسیاری از انسان ها شعله (هل من مزید) افروخته است و به هیچ حدی راضی و قانع نیستند، البته براساس بحث های تفسیری که برهان عقلی تاحدودی موید آن است در فطرت انسان"نه درطبیعت او" مساله دین خواهی و توحید وحق و قسط و عدل الهی نهاده شده و اینکه خدای سبحان فرموده است: (فطرت الله التی فطر الناس علیها لاتبدیل لخلق الله) یااینکه فرمود: (فالهمها فجورها و تقویها) ناظر به همین مطلب است.
قرآن کریم، در بیش از پنجاه مورد انسان هارا مذمت کرده است که نکوهش درهمه آن موارد به طبیعت انسان برمیگردد.
صفاتی مانندهلوع، جزوع، منوع، ظلوم، جهول، عجول، همه موارد به طبع انسان است نه فطرت او.
درباره فطرت وی میفرماید: (لقد کرمنا بنی ادم) یا (فاقم وجهک للدین حنیفا فطرت الله التی فطر الناس علیها)
از آنچه گفته شد روشن گردید که اگر طبیعت برزندگی انسان حکومت کند نه فطرت او، هیچ حد و مرزی برای خواسته هایش وجود ندارد و به هیچ محدوده ای راضی نمیشود و آزادی مطلق میخواهد که هیچکس در برابرش نباشد و همه چیز از آن او باشد و بس؛ و چنین وضع نابسامانی غیر از هرج و مرج تحمل ناپذیر نخواهد بود.
آزادی به معنای بی بند وباری و رهایی مطلق را نه عقل میپذیرد نه فطرت نه دین ونه جوامع انسانی.
بعداز اثبات لزوم محدودیت آزادی انسان و ضرورت کنترل خواسته های طبیعی انسان ها سخن به اینجا میرسد که تعیین کننده محدوده آزادی انسان در شوون اعتقادی، حقوقی و... کیست؟ پاسخ منطقی این است که تنها کسی میتواند حدود آزادی انسان را معین سازد، که برای اصل هستی او حدومرزی قرار داده واورا محدود و متناهی آفریده است، زیرا تنها او به مخلوق خویش آگاه است
بنابراین تفسیر علمی تحریف نشده آزادی و اعمال درست آن در مقام عمل، هردو از ودایع الهی اند و انسان متعهد و امانت دار است.
ادامه دارد...
#شیعه
#شیعه
#شیعه
#شیعه
#شیعه
#شیعه
#شیعه
#شیعه
#شیعه
#شیعه
#شیعه
#شیعه #اللهم_عجل_لولیک_الفرج #اللهم_عجل_لولیک_الفرج #اللهم_عجل_لولیک_الفرج #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج #یا_علی #یا_علی #یا_علی #یا_علی #یا_علی #یا_علی #یا_علی #یا_علی #یا_علی #یا_علی #یا_علی #یا_علی #یا_علی #یا_علی #یا_علی #یا_علی #یا_علی #یا_علی #یا_علی #یا_علی
۱.۱k
۳۱ مرداد ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۱۰)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.