موضوع درس: بررسی شبهات شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)ق
موضوع درس: بررسی شبهات شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)قسمت (2)
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین و هو خیر ناصر و معین الحمد لله و الصلاه علی رسول الله و علی آله آل الله لا سیما علی مولانا بقیه الله و اللعن الدائم علی اعداءهم اعداء الله الی یوم لقاء الله
در جلسه گذشته بحثی را شروع کردیم پیرامون شبهات حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) و عرض کردیم که ما ده تا سؤال مطرح کردیم که بینندگان شبکه «ولایت» تماس بگیرند و درباره آنها پاسخ بدهند.
من فهرست این ده سؤال را اشاره می کنم و دوستان برای جواب، به سایت مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر (عج) مراجعه کنند و جواب های مفصل را دریافت کنند. البته ما از امشب به مدت ده شب، هر شب یک سؤال را در شبکه مطرح می کنیم و پاسخ می دهیم، دوستان می توانند پیگیر باشند. البته فایل صوتی و تصویری این برنامه ها هم در کمتر از 24ساعت، هم در سایت ولیعصر و هم در سایت شبکه ولایت بارگذاری می شود که دوستانی که نمی توانند مستقیم برنامه را ببینند، استفاده کنند.
ده سؤال عمده پیرامون حضرت زهرا (سلام الله علیها):
سؤال اول: مهمترین فضیلتی که در کتب شیعه و سنی برای حضرت زهرا (سلام الله علیها) نقل شده است، چیست؟ و چرا فقط فاطمه زهرا دارای این فضائل بی نظیر شدند؟
مهمترین فضیلت و گل فضائل حضرت زهرا (سلام الله علیها) که حتی آن فضیلت را در وجود مقدس امیرالمؤمنین هم نمی بینیم، «بضعة النبی» بودن حضرت زهراست.
پیامبر اکرم (ص) در حق حضرت زهرا (س) فرمودند:
«فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی، فَمَنْ أَغْضَبَهَا أَغْضَبَنِی»
فاطمه پاره تن من است، هر کس او را خشمگین سازد، مرا خشمگین نموده است.
صحیح بخاری، ج3، ص 1361، ح 3510
در این که نبی مکرم اشرف خلائق است، در نزد شیعه و سنی، هیچ شکی در آن نیست؛ حضرت پیغمبر اشرف همه انبیاء الهی، و اشرف از تمام ائمه معصومین است، یعنی در حقیقت شما اگر الله تبارک و تعالی را جدا کنید، نبی مکرم از تمام آنچه ماسوی الله هست، افضل است. برادران اهل سنت هم معتقدند که نبی مکرم افضل خلائق است. و حتی روایت «لولاک لما خلقت الأفلاک» را بیش از شیعه نقل کرده اند.
حضرت زهرا (سلام الله علیها) بضعه و پاره تن افضل خلائق است. آقای آلوسی تعبیر خیلی زیبائی دارد که جواب سؤال اول ما را به خوبی واضح و روشن می کند. وی در مورد فضیلت بی نظیر حضرت زهرا (سلام الله علیها) می نویسد:
«أن فاطمة البتول أفضل النساء المتقدمات و المتأخرات من حیث إنها بضعة رسول الله صلّی الله تعالی علیه وسلم بل و من حیثیات أخر أیضا...و هذا سائغ علی القول بنبوة مریم أیضا إذ البضعیة من روح الوجود و سید کل موجود لا أراها تقابل بشیء»
همانا فاطمه ی بتول، افضل زنان گذشته و آینده است، از این حیث که حضرت زهرا پاره تن و پاره وجود رسول خداست، بلکه از حیث های دیگر هم افضل زنان است... حتی بنابر قول به اینکه حضرت مریم نبی باشد، باز حضرت زهرا چون بضعه پیغمبر است بر او افضلیت دارد، زیرا بضعیت از روح وجود است و من ندیدم سید یک وجودی با چیزی مقایسه بشود.
حضرت زهرا (سلام الله علیها) از عایشه افضل است
آلوسی در ادامه می نویسد:
«و من هنا یعلم أفضلیتها علی عائشة رضی الله تعالی عنها الذاهب إلی خلافها الکثیر محتجین بقوله صلی الله تعالی علیه وسلم: «خذوا ثلثی دینکم عن الحمیراء» و قوله علیه الصلاة و السلام: «فضل عائشة علی النساء کفضل الثرید علی الطعام»
و از این بیان، افضیلت حضرت زهرا بر عائشه نیز مشخص می شود. هر چند خیلی ها خلاف این نظر را معتقد هستند و دلیل شان بر افضلیت عایشه بر حضرت زهرا را کلام پیغمبر می دانند که فرمود: دو سوم دین خود را از عایشه بگیرید. و نیز فرمود: برتری عایشه بر دیگر زنان، برتری نان تلیت شده در آبگوشت است بر دیگر غذاها
«و أنت تعلم ما فی هذا الاستدلال و أنه لیس بنص علی أفضلیة الحمیراء علی الزهراء، و أما أولاً فلأن قصاری ما فی الحدیث الأول علی تقدیر ثبوته إثبات أنها عالمة إلی حیث یؤخذ منها ثلثا الدین، و هذا لا یدل علی نفی العلم المماثل لعلمها عن بضعته علیه الصلاة و السلام،
و تو ایراد این استدلال بر برتری عایشه را می دانی، و اینکه این مطلب دلیل برتری عایشه بر حضرت زهرا نیست. زیرا نهایت چیزی که می توان گفت درباره حدیث «خذوا ثلثی دینکم عن الحمیراء» آن هم اگر صحت این حدیث ثابت بشود، این است که این حدیث بر عالم بودن عایشه دلالت می کند، به اندازه ای که بشود دو سوم دین را از او گرفت. و این بر نفی علم مشابه از حضرت زهرا دلالت نمی کند.
تمام دین خود را از حضرت زهرا بگیرید
آلوسی می گوید: اینکه پیغمبر فرمود دو سوم دین خود را از عایشه بگیرید، فضیلتی بر زهرا نیست، زیرا ایشان می دانست که دخترش
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین و هو خیر ناصر و معین الحمد لله و الصلاه علی رسول الله و علی آله آل الله لا سیما علی مولانا بقیه الله و اللعن الدائم علی اعداءهم اعداء الله الی یوم لقاء الله
در جلسه گذشته بحثی را شروع کردیم پیرامون شبهات حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) و عرض کردیم که ما ده تا سؤال مطرح کردیم که بینندگان شبکه «ولایت» تماس بگیرند و درباره آنها پاسخ بدهند.
من فهرست این ده سؤال را اشاره می کنم و دوستان برای جواب، به سایت مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر (عج) مراجعه کنند و جواب های مفصل را دریافت کنند. البته ما از امشب به مدت ده شب، هر شب یک سؤال را در شبکه مطرح می کنیم و پاسخ می دهیم، دوستان می توانند پیگیر باشند. البته فایل صوتی و تصویری این برنامه ها هم در کمتر از 24ساعت، هم در سایت ولیعصر و هم در سایت شبکه ولایت بارگذاری می شود که دوستانی که نمی توانند مستقیم برنامه را ببینند، استفاده کنند.
ده سؤال عمده پیرامون حضرت زهرا (سلام الله علیها):
سؤال اول: مهمترین فضیلتی که در کتب شیعه و سنی برای حضرت زهرا (سلام الله علیها) نقل شده است، چیست؟ و چرا فقط فاطمه زهرا دارای این فضائل بی نظیر شدند؟
مهمترین فضیلت و گل فضائل حضرت زهرا (سلام الله علیها) که حتی آن فضیلت را در وجود مقدس امیرالمؤمنین هم نمی بینیم، «بضعة النبی» بودن حضرت زهراست.
پیامبر اکرم (ص) در حق حضرت زهرا (س) فرمودند:
«فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی، فَمَنْ أَغْضَبَهَا أَغْضَبَنِی»
فاطمه پاره تن من است، هر کس او را خشمگین سازد، مرا خشمگین نموده است.
صحیح بخاری، ج3، ص 1361، ح 3510
در این که نبی مکرم اشرف خلائق است، در نزد شیعه و سنی، هیچ شکی در آن نیست؛ حضرت پیغمبر اشرف همه انبیاء الهی، و اشرف از تمام ائمه معصومین است، یعنی در حقیقت شما اگر الله تبارک و تعالی را جدا کنید، نبی مکرم از تمام آنچه ماسوی الله هست، افضل است. برادران اهل سنت هم معتقدند که نبی مکرم افضل خلائق است. و حتی روایت «لولاک لما خلقت الأفلاک» را بیش از شیعه نقل کرده اند.
حضرت زهرا (سلام الله علیها) بضعه و پاره تن افضل خلائق است. آقای آلوسی تعبیر خیلی زیبائی دارد که جواب سؤال اول ما را به خوبی واضح و روشن می کند. وی در مورد فضیلت بی نظیر حضرت زهرا (سلام الله علیها) می نویسد:
«أن فاطمة البتول أفضل النساء المتقدمات و المتأخرات من حیث إنها بضعة رسول الله صلّی الله تعالی علیه وسلم بل و من حیثیات أخر أیضا...و هذا سائغ علی القول بنبوة مریم أیضا إذ البضعیة من روح الوجود و سید کل موجود لا أراها تقابل بشیء»
همانا فاطمه ی بتول، افضل زنان گذشته و آینده است، از این حیث که حضرت زهرا پاره تن و پاره وجود رسول خداست، بلکه از حیث های دیگر هم افضل زنان است... حتی بنابر قول به اینکه حضرت مریم نبی باشد، باز حضرت زهرا چون بضعه پیغمبر است بر او افضلیت دارد، زیرا بضعیت از روح وجود است و من ندیدم سید یک وجودی با چیزی مقایسه بشود.
حضرت زهرا (سلام الله علیها) از عایشه افضل است
آلوسی در ادامه می نویسد:
«و من هنا یعلم أفضلیتها علی عائشة رضی الله تعالی عنها الذاهب إلی خلافها الکثیر محتجین بقوله صلی الله تعالی علیه وسلم: «خذوا ثلثی دینکم عن الحمیراء» و قوله علیه الصلاة و السلام: «فضل عائشة علی النساء کفضل الثرید علی الطعام»
و از این بیان، افضیلت حضرت زهرا بر عائشه نیز مشخص می شود. هر چند خیلی ها خلاف این نظر را معتقد هستند و دلیل شان بر افضلیت عایشه بر حضرت زهرا را کلام پیغمبر می دانند که فرمود: دو سوم دین خود را از عایشه بگیرید. و نیز فرمود: برتری عایشه بر دیگر زنان، برتری نان تلیت شده در آبگوشت است بر دیگر غذاها
«و أنت تعلم ما فی هذا الاستدلال و أنه لیس بنص علی أفضلیة الحمیراء علی الزهراء، و أما أولاً فلأن قصاری ما فی الحدیث الأول علی تقدیر ثبوته إثبات أنها عالمة إلی حیث یؤخذ منها ثلثا الدین، و هذا لا یدل علی نفی العلم المماثل لعلمها عن بضعته علیه الصلاة و السلام،
و تو ایراد این استدلال بر برتری عایشه را می دانی، و اینکه این مطلب دلیل برتری عایشه بر حضرت زهرا نیست. زیرا نهایت چیزی که می توان گفت درباره حدیث «خذوا ثلثی دینکم عن الحمیراء» آن هم اگر صحت این حدیث ثابت بشود، این است که این حدیث بر عالم بودن عایشه دلالت می کند، به اندازه ای که بشود دو سوم دین را از او گرفت. و این بر نفی علم مشابه از حضرت زهرا دلالت نمی کند.
تمام دین خود را از حضرت زهرا بگیرید
آلوسی می گوید: اینکه پیغمبر فرمود دو سوم دین خود را از عایشه بگیرید، فضیلتی بر زهرا نیست، زیرا ایشان می دانست که دخترش
۲۶.۲k
۰۳ شهریور ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.