+-موضوع درس: بررسی شبهات شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها
+-موضوع درس: بررسی شبهات شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها قسمت سه روایت تهدید «عمر»، به احراق خانه حضرت زهرا
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین و هو خیر ناصر و معین الحمد لله و الصلاه علی رسول الله و علی آله آل الله لا سیما علی مولانا بقیه الله و اللعن الدائم علی اعداءهم اعداء الله الی یوم لقاء الله.
بعضی از آقایان اصرار داشتند که به لحاظ اینکه ما در ایام فاطمیه هستیم و شبهات فاطمیه مرتب از شبکه های وهابی پخش می شود، ما بحث شبهات فاطمیه را که شروع کردیم، ادامه بدهیم. لذا ما تصمیم گرفتیم به چند نمونه از این شبهات اشاره کنیم و فایل این شبهات هم تکمیل شد، تقدیم شما خواهیم کرد.
صورت های مختلف پاسخ به یک شبهه:
نکته ای که من بارها به آن تأکید کردم و عزیزان باید دقت داشته باشند این است که، ما در زمینه پاسخ به شبهات، هر چه قدر پاسخگوئی ما و دفاع ما مستندتر باشد، تأثیرگذاریش هم بیشتر خواهد بود. وقتی من می خواهم به یک شبهه ای پاسخ بدهم، می توانم به چند صورت عمل کنم:
صورت اول: من آدرسی از کتب اهل سنت می دهم و مثلاً می گویم: صحیح بخاری، جلد فلان، صفحه فلان، همچین روایتی را دارد؛
صورت دوم: یک وقت دیگر می گویم: جلد فلان، صفحه فلان، شماره حدیث فلان و چاپ فلان جا؛ همین که من دو گزینه به جوابم اضافه می کنم، باعث می شود که تأثیرگذاریش در مخاطب بیشتر باشد.
صورت سوم: در یک صورت دیگر جواب دهی، من خود کتاب را نشان می دهم و می گویم این صحیح بخاری است، این جلد و این صفحه مورد نظر من است. قطعاً این جواب من تأثیرگذاریش از همه بیشتر است.
لذا ما اگر در پاسخگوئی به شبهات تلاش بکنیم که مستندتر و دقیق تر مطالب را بیان کنیم، تأثیرگذاری آن به همان اندازه بیشتر خواهد شد. استفاده از نرم افزار پاورپوینت و نشان دادن تصویر کتاب و صفحه و روایت مورد نظر؛ از مهمترین روشهای ما در پاسخگوئی به شبهات است.
البته این تصویر کتاب که در این فایل هم شما ملاحظه می کنید، گاهی ساعتها وقت از ما گرفته است. دوستان ما تلاش کردند، این تصاویر را از اینترنت و جاهای دیگر اسکن کردند و در این فایل قرار دادند. لذا این تصویری که شما در یک دقیقه مشاهده می کنید، محصول ساعت ها تلاش دوستان ماست.
در زمینه پاسخ به شبهات پیرامون شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)، ما هدفمان فقط یاد گرفتن جواب نیست، بلکه هدف این است که، دوستان روش پاسخگوئی را یاد بگیرند.
در این فایلی که شما مشاهده می کنید، ما حتی از گزینه «تحریک عواطف» هم استفاده کرده ایم. مثلاً در کنار عبارت «تهدید به آتش زدن خانه»، با رنگ قرمز و حالت شعله آتش را نشان دادیم که در حال سوختن است. این مسئله، ضمن تأثیرگذاری در روح و روان مخاطب، احساسات او را نیز تحریک می کند.
جهت اطلاعات بیشتر در موضوع شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها به لینکهای ذیل مراجعه فرمایید:
http://www.velayattv.com/fa/page.php?bank=archive&id=244
http://www.velayattv.com/fa/page.php?bank=archive&id=234
http://www.velayattv.com/fa/page.php?bank=archive&id=215
تهدید به آتش زدن خانه حضرت فاطمه در کتب اهل سنت:
تهدید به احراق بیت فاطمه به نقل طبری:
«حدثنا ابن حُمَیْدٍ قال حدثنا جَرِیْر عن مُغَیْرَة عن زِیَادِ بن کُلَیْبٍ قَالَ: أَتَی عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ مَنْزِلَ عَلِیٍّ وَ فِیهِ طَلْحَةُ وَ الزُّبَیْرُ وَ رِجَالٌ مِنَ الْمُهَاجِرِینَ فَقَالَ وَ اللَّهِ لأُحْرِقَنَّ عَلَیْکُمْ أَوْ لَتَخْرُجُنَّ إِلَی الْبَیْعَةِ فَخَرَجَ عَلَیْهِ الزُّبَیْرُ مُصْلِتاً بِالسَّیْفِ فَعَثَرَ فَسَقَطَ السَّیْفُ مِنْ یَدِهِ فَوَثَبُوا عَلَیْهِ فَأَخَذُوه.»
عمر بن خطاب به خانه علی آمد در حالی که گروهی از مهاجران در آن جا گرد آمده بودند. به آنان گفت: به خدا سوگند خانه را به آتش میکشم؛ مگر اینکه برای بیعت بیرون بیایید. زبیر درحالی که شمشیر کشیده بود از خانه بیرون آمد، ناگهان پای او لغزید و شمشیر از دستش افتاد، در این موقع دیگران هجوم آوردند و شمشیر را از دست او گرفتند.
تاریخ الطبری، ج2، ص443، ط: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات - بیروت - لبنان.
بررسی سند روایت:
«مُحمّد بن حُمِید»:
این راوی معرکه آراء است. بین علمای اهل سنت اختلاف هست که محمد بن حمید ثقه هست یا نیست. «عثمان الخمیس» و دکتر «سالوس» و دیگران آمدند و این روایت را به خاطر «محمد بن حمید» تضعیف کردند.
نظر «ناصرالدین البانی»:
جناب «ناصرالدین البانی» که از او به بخاری دوران تعبیر می شود، در کتاب «سلسلة الأحادیث الصحیحة» روایتی را نقل می کند – که البته آن روایت به بحث ما ارتباطی ندارد - و می گوید در اسنادش «محمد بن حمید» است که ثقه است:
«و فی إسناد البزار، محمد بن حمید الرازی و هو ثقة و فیه خلاف»
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین و هو خیر ناصر و معین الحمد لله و الصلاه علی رسول الله و علی آله آل الله لا سیما علی مولانا بقیه الله و اللعن الدائم علی اعداءهم اعداء الله الی یوم لقاء الله.
بعضی از آقایان اصرار داشتند که به لحاظ اینکه ما در ایام فاطمیه هستیم و شبهات فاطمیه مرتب از شبکه های وهابی پخش می شود، ما بحث شبهات فاطمیه را که شروع کردیم، ادامه بدهیم. لذا ما تصمیم گرفتیم به چند نمونه از این شبهات اشاره کنیم و فایل این شبهات هم تکمیل شد، تقدیم شما خواهیم کرد.
صورت های مختلف پاسخ به یک شبهه:
نکته ای که من بارها به آن تأکید کردم و عزیزان باید دقت داشته باشند این است که، ما در زمینه پاسخ به شبهات، هر چه قدر پاسخگوئی ما و دفاع ما مستندتر باشد، تأثیرگذاریش هم بیشتر خواهد بود. وقتی من می خواهم به یک شبهه ای پاسخ بدهم، می توانم به چند صورت عمل کنم:
صورت اول: من آدرسی از کتب اهل سنت می دهم و مثلاً می گویم: صحیح بخاری، جلد فلان، صفحه فلان، همچین روایتی را دارد؛
صورت دوم: یک وقت دیگر می گویم: جلد فلان، صفحه فلان، شماره حدیث فلان و چاپ فلان جا؛ همین که من دو گزینه به جوابم اضافه می کنم، باعث می شود که تأثیرگذاریش در مخاطب بیشتر باشد.
صورت سوم: در یک صورت دیگر جواب دهی، من خود کتاب را نشان می دهم و می گویم این صحیح بخاری است، این جلد و این صفحه مورد نظر من است. قطعاً این جواب من تأثیرگذاریش از همه بیشتر است.
لذا ما اگر در پاسخگوئی به شبهات تلاش بکنیم که مستندتر و دقیق تر مطالب را بیان کنیم، تأثیرگذاری آن به همان اندازه بیشتر خواهد شد. استفاده از نرم افزار پاورپوینت و نشان دادن تصویر کتاب و صفحه و روایت مورد نظر؛ از مهمترین روشهای ما در پاسخگوئی به شبهات است.
البته این تصویر کتاب که در این فایل هم شما ملاحظه می کنید، گاهی ساعتها وقت از ما گرفته است. دوستان ما تلاش کردند، این تصاویر را از اینترنت و جاهای دیگر اسکن کردند و در این فایل قرار دادند. لذا این تصویری که شما در یک دقیقه مشاهده می کنید، محصول ساعت ها تلاش دوستان ماست.
در زمینه پاسخ به شبهات پیرامون شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)، ما هدفمان فقط یاد گرفتن جواب نیست، بلکه هدف این است که، دوستان روش پاسخگوئی را یاد بگیرند.
در این فایلی که شما مشاهده می کنید، ما حتی از گزینه «تحریک عواطف» هم استفاده کرده ایم. مثلاً در کنار عبارت «تهدید به آتش زدن خانه»، با رنگ قرمز و حالت شعله آتش را نشان دادیم که در حال سوختن است. این مسئله، ضمن تأثیرگذاری در روح و روان مخاطب، احساسات او را نیز تحریک می کند.
جهت اطلاعات بیشتر در موضوع شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها به لینکهای ذیل مراجعه فرمایید:
http://www.velayattv.com/fa/page.php?bank=archive&id=244
http://www.velayattv.com/fa/page.php?bank=archive&id=234
http://www.velayattv.com/fa/page.php?bank=archive&id=215
تهدید به آتش زدن خانه حضرت فاطمه در کتب اهل سنت:
تهدید به احراق بیت فاطمه به نقل طبری:
«حدثنا ابن حُمَیْدٍ قال حدثنا جَرِیْر عن مُغَیْرَة عن زِیَادِ بن کُلَیْبٍ قَالَ: أَتَی عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ مَنْزِلَ عَلِیٍّ وَ فِیهِ طَلْحَةُ وَ الزُّبَیْرُ وَ رِجَالٌ مِنَ الْمُهَاجِرِینَ فَقَالَ وَ اللَّهِ لأُحْرِقَنَّ عَلَیْکُمْ أَوْ لَتَخْرُجُنَّ إِلَی الْبَیْعَةِ فَخَرَجَ عَلَیْهِ الزُّبَیْرُ مُصْلِتاً بِالسَّیْفِ فَعَثَرَ فَسَقَطَ السَّیْفُ مِنْ یَدِهِ فَوَثَبُوا عَلَیْهِ فَأَخَذُوه.»
عمر بن خطاب به خانه علی آمد در حالی که گروهی از مهاجران در آن جا گرد آمده بودند. به آنان گفت: به خدا سوگند خانه را به آتش میکشم؛ مگر اینکه برای بیعت بیرون بیایید. زبیر درحالی که شمشیر کشیده بود از خانه بیرون آمد، ناگهان پای او لغزید و شمشیر از دستش افتاد، در این موقع دیگران هجوم آوردند و شمشیر را از دست او گرفتند.
تاریخ الطبری، ج2، ص443، ط: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات - بیروت - لبنان.
بررسی سند روایت:
«مُحمّد بن حُمِید»:
این راوی معرکه آراء است. بین علمای اهل سنت اختلاف هست که محمد بن حمید ثقه هست یا نیست. «عثمان الخمیس» و دکتر «سالوس» و دیگران آمدند و این روایت را به خاطر «محمد بن حمید» تضعیف کردند.
نظر «ناصرالدین البانی»:
جناب «ناصرالدین البانی» که از او به بخاری دوران تعبیر می شود، در کتاب «سلسلة الأحادیث الصحیحة» روایتی را نقل می کند – که البته آن روایت به بحث ما ارتباطی ندارد - و می گوید در اسنادش «محمد بن حمید» است که ثقه است:
«و فی إسناد البزار، محمد بن حمید الرازی و هو ثقة و فیه خلاف»
۱۷.۲k
۰۴ شهریور ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۵)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.