اثبات امامت مولا علی ( ع ) از کتب اهل سنت
اثبات امامت مولا علی ( ع ) از کتب اهل سنت
برادران عزیز اهل سنت و آقایان وهابی اگر به شیعه اشکال میکنید که چرا شیعیان خلفاء را قبول ندارند و
امام علی علیه السلام را مقدم بر آنان میدانند مطالب زیر گوشه بسیار کوچکی از دلایل ما البته از کتب اهل سنت میباشد .
امیدوارم بخوانید و حقیقت را قبول بفرمایید تا روز قیامت پشیمان نشویم که این همه حجت برای حقانیت اقامه شد و به خاطر تعصبی که از بی علمی نشات میگرفت مورد قبول واقع نشد.
1- احمد بن حنبل در مسند خود روایت کرده است که پیامبر فرمود: «من و علی بن ابیطالب چهارده هزار سال پیش از آفرینش آدم، نوری در محضر خدا بودیم. هنگامی که خدا آدم را آفرید، آن نور را به دو بخش کرد، جزئی از آن منم و پارهای علی.
( 1). همانگونه که ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه، ج 2، ص 430 گفته است. نیز، احمد در المسند در کتاب فضایل، الفردوس و الریاض النضره، ج 2، ص 164، مناقب ابن مغازلی، ص 87، لسان المیزان، ج 2، ص 229، میزان الاعتدال، ج 1، ص 507 از تاریخ ابن عساکر؛ مناقب الخوارزمی، ص 46، ینابیع المودة، ص 10 و 83، تذکرة الخواص طبع الغری، ص 52، کفایة الطالب، ص 314
نکته:چه کسی نزدیک تر و لایق تر به خلافت پیغمبر صلی الله علیه و اله و سلم جز کسی که از نور ایشان باشد.
2- در حدیث دیگری که ابن مغازلی شافعی نقل کرده آمده است. هنگامی که خدا آدم را خلق کرد، آن نور در صلب او قرار گرفت. پیوسته آن نور، یکپارچه بود تا در صلب عبد المطلب دوگانه شد. در پیامبر به پیامبری و در علی به خلافت تبدیل گشت.
. مناقب ابن مغازلی، ص 88، ینابیع المودة، ص 10، شرح نهج البلاغه، ج 2، ص 430، کفایة الطالب، ص 315، دیلمی در الفردوس و ابن عساکر در تاریخ خود آن را روایت کردهاند.
نکته :در اینجا صراحت به خلافت امام علی علیه السلام بعد ایشان آمده است.
3- در روایت دیگری که ابن مغازلی از جابر نقل کرده در پایان حدیث این جمله افزوده شده است: «تا آنکه خدا نور را دو بخش کرد، پارهای را در صلب عبد اللّه و جزئی را در صلب ابیطالب قرار داد و مرا پیامبر و علی را ولی گردانید.
ینابیع المودة، ص 10 و 256، مناقب ابن مغازلی، ص 89، روایاتی در منتخب کنز العمال در حاشیه مسند احمد ج 5، ص 32 به همین معنا وجود دارد.
نکته:ایا در اینجا هم میتوان ولی را به معنای محبت و دوستی گرفت.
4- حدیث خلافت در مسند احمد است که پس از نزول آیه
«خویشاوندان نزدیکت را بترسان.» « شعراء: 214» پیامبر سی تن از اهل و خاندان خویش را سه نوبت فرا خواند و آنها سه بار به میهمانی خوردند و نوشیدند. پیامبر هر بار به آنها فرمود: «چه کسی دین و وعدههای مرا میپذیرد تا جانشین من و همنشین من در بهشت باشد. علی گفت:من،
و پیامبر فرمود: تو (اینگونهای)»
ثعلبی همین روایت را در تفسیر خود گفته است:
«پس از سه بار، و هر بار جز علی دیگران ساکت بودند.
. مسند احمد، ج 1، ص 111 و 195، تاریخ الطبری، ج 5، ص 43، تفسیر طبری، ج 19، ص 68، شواهد التنزیل، ج 1، ص 420، شرح نهج البلاغه، ج 3، ص 267، ینابیع المودة، ص 105، تاریخ الکامل، ج 2 ص 42، مجمع الزوائد، ج 8، ص 302 و 113، و کنز العمال، ج 6، ص 392 و 397 از برخی حافظان حدیث.
نکته: ایا هنوز میفرمایید که پیغمبر صلی الله علیه و اله وسلم خلیفه تعیین نکرد با اینکه در اولین روزهای دعوت خویش به این امر اهتمام داشت .به امر اشکال نشود که ایشان در ان و موقع کم سن وسال بوده اند که این یک نوع توهین به حضرت رسول (مگر خود ایشان عاقل نبودند ) و انکار قران است (حضرت عیسی علیه السلام در کودکی به نبوت رسید) .
5-حدیث وصیت در مسند از سلمان روایت شده است که از پیامبر پرسید: «ای رسول خدا جانشین و وصی تو کیست؟ پیامبر فرمود: ای سلمان جانشین برادرم موسی که بود؟ سلمان پاسخ داد: یوشع بن نون. پیامبر فرمود: پس همانا جانشین و وارث من که دین مرا بجا میآورد و وعده مرا تحقق میبخشد علی بن ابیطالب است.
حدیث را هیثمی در مجمع الزوائد، ج 9، ص 113، کنز العمال، ج 6، ص 156، گزیده کنز العمال در حاشیه مسند ج 5، ص 32، تهذیب التهذیب، ج 3، ص 106، کفایه الطالب، ص 293، شواهد التنزیل، ج 1، ص 77، الریاض النضره، ص 178، ذخایر العقبی، ص 71.
نکته:سوال از وصایت بود و شما جواب ایشان را خواندید که چه کسی را به وصایت برگزیدند.
6- در کتاب مناقب ابوبکر احمد بن مردویه که حجت چهار مذهب سنی است، با اسناد ابوبکر از ابوذر روایت شده است که بر پیامبر وارد شدیم و پرسیدیم: کدامیک از یاران شما نزدتان گرامیترند؟
فرمود: علی که به سلامت درون و اسلام از شما پیشتازتر است.
مناقب المرتضوی ترمذی، ص 95، در کنز العمال، ج 6، ص 395 از ابن عباس نقل شده که عمر بن خطاب گفت: پیامبر فرمود:« ای علی، تو نخست مؤم
برادران عزیز اهل سنت و آقایان وهابی اگر به شیعه اشکال میکنید که چرا شیعیان خلفاء را قبول ندارند و
امام علی علیه السلام را مقدم بر آنان میدانند مطالب زیر گوشه بسیار کوچکی از دلایل ما البته از کتب اهل سنت میباشد .
امیدوارم بخوانید و حقیقت را قبول بفرمایید تا روز قیامت پشیمان نشویم که این همه حجت برای حقانیت اقامه شد و به خاطر تعصبی که از بی علمی نشات میگرفت مورد قبول واقع نشد.
1- احمد بن حنبل در مسند خود روایت کرده است که پیامبر فرمود: «من و علی بن ابیطالب چهارده هزار سال پیش از آفرینش آدم، نوری در محضر خدا بودیم. هنگامی که خدا آدم را آفرید، آن نور را به دو بخش کرد، جزئی از آن منم و پارهای علی.
( 1). همانگونه که ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه، ج 2، ص 430 گفته است. نیز، احمد در المسند در کتاب فضایل، الفردوس و الریاض النضره، ج 2، ص 164، مناقب ابن مغازلی، ص 87، لسان المیزان، ج 2، ص 229، میزان الاعتدال، ج 1، ص 507 از تاریخ ابن عساکر؛ مناقب الخوارزمی، ص 46، ینابیع المودة، ص 10 و 83، تذکرة الخواص طبع الغری، ص 52، کفایة الطالب، ص 314
نکته:چه کسی نزدیک تر و لایق تر به خلافت پیغمبر صلی الله علیه و اله و سلم جز کسی که از نور ایشان باشد.
2- در حدیث دیگری که ابن مغازلی شافعی نقل کرده آمده است. هنگامی که خدا آدم را خلق کرد، آن نور در صلب او قرار گرفت. پیوسته آن نور، یکپارچه بود تا در صلب عبد المطلب دوگانه شد. در پیامبر به پیامبری و در علی به خلافت تبدیل گشت.
. مناقب ابن مغازلی، ص 88، ینابیع المودة، ص 10، شرح نهج البلاغه، ج 2، ص 430، کفایة الطالب، ص 315، دیلمی در الفردوس و ابن عساکر در تاریخ خود آن را روایت کردهاند.
نکته :در اینجا صراحت به خلافت امام علی علیه السلام بعد ایشان آمده است.
3- در روایت دیگری که ابن مغازلی از جابر نقل کرده در پایان حدیث این جمله افزوده شده است: «تا آنکه خدا نور را دو بخش کرد، پارهای را در صلب عبد اللّه و جزئی را در صلب ابیطالب قرار داد و مرا پیامبر و علی را ولی گردانید.
ینابیع المودة، ص 10 و 256، مناقب ابن مغازلی، ص 89، روایاتی در منتخب کنز العمال در حاشیه مسند احمد ج 5، ص 32 به همین معنا وجود دارد.
نکته:ایا در اینجا هم میتوان ولی را به معنای محبت و دوستی گرفت.
4- حدیث خلافت در مسند احمد است که پس از نزول آیه
«خویشاوندان نزدیکت را بترسان.» « شعراء: 214» پیامبر سی تن از اهل و خاندان خویش را سه نوبت فرا خواند و آنها سه بار به میهمانی خوردند و نوشیدند. پیامبر هر بار به آنها فرمود: «چه کسی دین و وعدههای مرا میپذیرد تا جانشین من و همنشین من در بهشت باشد. علی گفت:من،
و پیامبر فرمود: تو (اینگونهای)»
ثعلبی همین روایت را در تفسیر خود گفته است:
«پس از سه بار، و هر بار جز علی دیگران ساکت بودند.
. مسند احمد، ج 1، ص 111 و 195، تاریخ الطبری، ج 5، ص 43، تفسیر طبری، ج 19، ص 68، شواهد التنزیل، ج 1، ص 420، شرح نهج البلاغه، ج 3، ص 267، ینابیع المودة، ص 105، تاریخ الکامل، ج 2 ص 42، مجمع الزوائد، ج 8، ص 302 و 113، و کنز العمال، ج 6، ص 392 و 397 از برخی حافظان حدیث.
نکته: ایا هنوز میفرمایید که پیغمبر صلی الله علیه و اله وسلم خلیفه تعیین نکرد با اینکه در اولین روزهای دعوت خویش به این امر اهتمام داشت .به امر اشکال نشود که ایشان در ان و موقع کم سن وسال بوده اند که این یک نوع توهین به حضرت رسول (مگر خود ایشان عاقل نبودند ) و انکار قران است (حضرت عیسی علیه السلام در کودکی به نبوت رسید) .
5-حدیث وصیت در مسند از سلمان روایت شده است که از پیامبر پرسید: «ای رسول خدا جانشین و وصی تو کیست؟ پیامبر فرمود: ای سلمان جانشین برادرم موسی که بود؟ سلمان پاسخ داد: یوشع بن نون. پیامبر فرمود: پس همانا جانشین و وارث من که دین مرا بجا میآورد و وعده مرا تحقق میبخشد علی بن ابیطالب است.
حدیث را هیثمی در مجمع الزوائد، ج 9، ص 113، کنز العمال، ج 6، ص 156، گزیده کنز العمال در حاشیه مسند ج 5، ص 32، تهذیب التهذیب، ج 3، ص 106، کفایه الطالب، ص 293، شواهد التنزیل، ج 1، ص 77، الریاض النضره، ص 178، ذخایر العقبی، ص 71.
نکته:سوال از وصایت بود و شما جواب ایشان را خواندید که چه کسی را به وصایت برگزیدند.
6- در کتاب مناقب ابوبکر احمد بن مردویه که حجت چهار مذهب سنی است، با اسناد ابوبکر از ابوذر روایت شده است که بر پیامبر وارد شدیم و پرسیدیم: کدامیک از یاران شما نزدتان گرامیترند؟
فرمود: علی که به سلامت درون و اسلام از شما پیشتازتر است.
مناقب المرتضوی ترمذی، ص 95، در کنز العمال، ج 6، ص 395 از ابن عباس نقل شده که عمر بن خطاب گفت: پیامبر فرمود:« ای علی، تو نخست مؤم
۹.۰k
۱۵ آبان ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۴)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.