تاریخ دگرگون شدن «ابرفرآوریشیوه ها» (ابر شیوه های تولیدی)
تاریخ دگرگون شدن «ابرفرآوریشیوه ها» (ابر شیوه های تولیدی)
___________________________________________________________
1- ابرفرآوریشیوهء «برابری گرائی» (از دو میلیون و پانصد هزار سال پیش ، تا سال 11000 پ.ز. ){1}{2}
در ابرفرآوریشیوهء «برابری گرائی» ، «فرآوری افزارها» (وسایل تولید) از آن همهء مردم بوده است ؛ و بواژگانی دیگر ، دارایش (مالکیت) «فرآوری افزارها» ، همگانی بوده است . همچنین ، پخش (توزیع) کارآوردها (محصولات کار) میان همایوندها (اعضای جامعه) ، برپایهء نیاز هر همایوند (عضو جامعه) انجام می شده است . بواژگانی دیگر ، هرکس به اندازهء توانش کار می کرد ، ولی به اندازه ای که نیاز داشت ، از کارآوردها (محصولات کار) بهره می برد . این ، همان شیوه ای است که در یک «خانواده» بکار گرفته می شود ؛ در خانواده ، فرزندان کوچک کار نمی کنند و فرزندان نوجوان کمی به پدر و مادرشان کمک می کنند ، ولی همهء هموندان (اعضای) خانواده می توانند به اندازهء نیازشان ؛ از خوراک ، پوشاک و دیگر نیازمندی ها بهره مند بشوند.
2- ابرفرآوریشیوهء "خویشفرمائی گرائی" (از 11000 پ.ز ، تا 645 ز.){1}{2}
از پیرامون سال 11000 پ.ز. ، که هنگامهء نوسنگی در «تپه آسیاب» (1)، که امروزه در پدفراز (جنوب) شهر کرمانشاه است ، آغاز شد ؛ کم کم دگرش های (تغییرات) فراوانی در همایه ها رخ داد (2) . فرجائی (اهمیت) این دگرش ها به آن اندازه است که همهء باستانشناسان ، هنگامهء نوسنگی را " تنددگرش نوسنگی" (انقلاب نوسنگی) نامیده اند (3)(4). این دگرش ها برابرند با :
1- آغاز رامسازی جانورانی مانند بز ، گوسفند ، و گاو
2- آغاز کشاورزی و ساخته شدن شخم ابزار
3- آغاز دارایش کسویژه ای (مالکیت خصوصی)
4- آغاز فرآوریشیوهء "خویشفرمائی گرائی"
5- آغاز "شمارش" و ساخته شدن ابزارهائی برای "شمارش"
6- آغاز ساخته شدن خانه هائی هماهنگ با اقلیم و همیشگی
7- آغاز یکجانشینی
8- پدید آمدن نخستین روستا های جهان
9- آغاز بخشبندی همایه ای کار (تقسیم اجتماعی کار)
10- آغاز فرمانروائی کدخداها بر روستاها
11- پدید آمدن گروه های گوناگون پیشه ای
12- شناخته شدن پدیدهء "نماد" (سمبل)
13- پدید آمدن نخستین دین که «مزدا یسنا» نام داشت
14- افزایش شتابان سرشماره (جمعیت) مردم
15- پدید آمدن بازرگانی میان روستاها
16- ساخته شدن شبکه های پیچیدهء آبیاری و آبرسانی (از پیرامون سال 6150 پ.ز.)
17- رده مند شدن همایه (جامعه)
18- آغاز بافت پارچه
در بارهء پدید آمدن فرپیشهء (مقام) «کدخدائی» باید گفت که : با آغاز شدن هنگامهء نوسنگی ، فرمانروائی یک «کدخدا» بر روستا ، بایدی (ضروری) دانسته شد . چون کسی باید می بود که در هنگام روی دادن کشمکش ها و ناسازگاری ها میان دو "همایوند" (عضو جامعه) ، میان آنها داوری کند . همچنین کسی باید می بود که زیرساخت های همگانی روستا (مانند سامانهء آبیاری کشتزارها) را بسازد و آنرا سرپرستی کند . «کدخدا» را خود مردم روستا بر میگزیدند ، ولی اگر او نمی توانست از پس "سپرده کارهایش" (وظایفش) برآید ، او را برکنار میکردند ، و کس دیگری را بجای او می نشاندند . همچنین اگر «کدخدا» "سپرده کارهایش" (وظایفش) را بخوبی انجام می داد ، از او می خواستند که راه و روش کدخدائی را به فرزندش آموزش دهد ، تا پس از او جانشینش بشود . در بارهء شیوهء فراهم کردن هزینه های نگهداری روستا نیز باید بگویم که مردم ، با پرداخت بخشی از کارآوردهایشان (محصولاتشان) به «کدخدا» ، این هزینه ها را می پرداختند .
در بارهء «الگوی پخش دارائی ها» (روابط تولید) در هنگامهء برپائی ابرفرآوریشیوهء «خویشفرمائی گرائی» باید گفت :
الف - گرچه درهنگامهء برپائی ابرفرآوریشیوهء «برابری گرائی» ، هرکس به اندازهء توانش کار می کرد ، ولی به اندازه ای که نیاز داشت ، از کارآوردها (محصولات کار) بهره می برد ؛ ولی در هنگامهء برپائی ابرفرآوریشیوهء «خویشفرمائی گرائی» ، هرکس باندازهء توانش کار می کرد ، و باندازهء کاری که کرده بود از کارآوردها (محصولات کار) رسه (سهم) می برد.
ب - گرچه در ابرفرآوریشیوهء برابری گرائی ، «فرآوری افزارها» (وسایل تولید) از آن همهء مردم بوده است ؛ و بواژگانی دیگر ، دارایش (مالکیت) «فرآوری افزارها» ، همگانی بوده است ؛ ولی در ابرفرآوریشیوهء «خویشفرمائی گرائی» هر کس دارای «فرآوری افزارهای» (وسایل تولید) ویژهء خودش گردید . همچنین ، کم کم روستائیانی پدید آمدند که دارای «فرآوری افزارهای» (وسایل تولید) بیشتری بودند ؛ ولی با اینچگونی (با اینحال) این نابرابری دارایش (مالکیت) «فرآوری افزارهای» (وسایل تولید) ، به آن اندازه کم بوده است ، که می توان آنرا نادیده گرفت .
3- ابرفرآوریشیوهء بهره کشی گرائی (از645 ز. تا به امروز){1}{2}
در بارهء «الگوی پخش دارائی ها» (روابط تولید) در
___________________________________________________________
1- ابرفرآوریشیوهء «برابری گرائی» (از دو میلیون و پانصد هزار سال پیش ، تا سال 11000 پ.ز. ){1}{2}
در ابرفرآوریشیوهء «برابری گرائی» ، «فرآوری افزارها» (وسایل تولید) از آن همهء مردم بوده است ؛ و بواژگانی دیگر ، دارایش (مالکیت) «فرآوری افزارها» ، همگانی بوده است . همچنین ، پخش (توزیع) کارآوردها (محصولات کار) میان همایوندها (اعضای جامعه) ، برپایهء نیاز هر همایوند (عضو جامعه) انجام می شده است . بواژگانی دیگر ، هرکس به اندازهء توانش کار می کرد ، ولی به اندازه ای که نیاز داشت ، از کارآوردها (محصولات کار) بهره می برد . این ، همان شیوه ای است که در یک «خانواده» بکار گرفته می شود ؛ در خانواده ، فرزندان کوچک کار نمی کنند و فرزندان نوجوان کمی به پدر و مادرشان کمک می کنند ، ولی همهء هموندان (اعضای) خانواده می توانند به اندازهء نیازشان ؛ از خوراک ، پوشاک و دیگر نیازمندی ها بهره مند بشوند.
2- ابرفرآوریشیوهء "خویشفرمائی گرائی" (از 11000 پ.ز ، تا 645 ز.){1}{2}
از پیرامون سال 11000 پ.ز. ، که هنگامهء نوسنگی در «تپه آسیاب» (1)، که امروزه در پدفراز (جنوب) شهر کرمانشاه است ، آغاز شد ؛ کم کم دگرش های (تغییرات) فراوانی در همایه ها رخ داد (2) . فرجائی (اهمیت) این دگرش ها به آن اندازه است که همهء باستانشناسان ، هنگامهء نوسنگی را " تنددگرش نوسنگی" (انقلاب نوسنگی) نامیده اند (3)(4). این دگرش ها برابرند با :
1- آغاز رامسازی جانورانی مانند بز ، گوسفند ، و گاو
2- آغاز کشاورزی و ساخته شدن شخم ابزار
3- آغاز دارایش کسویژه ای (مالکیت خصوصی)
4- آغاز فرآوریشیوهء "خویشفرمائی گرائی"
5- آغاز "شمارش" و ساخته شدن ابزارهائی برای "شمارش"
6- آغاز ساخته شدن خانه هائی هماهنگ با اقلیم و همیشگی
7- آغاز یکجانشینی
8- پدید آمدن نخستین روستا های جهان
9- آغاز بخشبندی همایه ای کار (تقسیم اجتماعی کار)
10- آغاز فرمانروائی کدخداها بر روستاها
11- پدید آمدن گروه های گوناگون پیشه ای
12- شناخته شدن پدیدهء "نماد" (سمبل)
13- پدید آمدن نخستین دین که «مزدا یسنا» نام داشت
14- افزایش شتابان سرشماره (جمعیت) مردم
15- پدید آمدن بازرگانی میان روستاها
16- ساخته شدن شبکه های پیچیدهء آبیاری و آبرسانی (از پیرامون سال 6150 پ.ز.)
17- رده مند شدن همایه (جامعه)
18- آغاز بافت پارچه
در بارهء پدید آمدن فرپیشهء (مقام) «کدخدائی» باید گفت که : با آغاز شدن هنگامهء نوسنگی ، فرمانروائی یک «کدخدا» بر روستا ، بایدی (ضروری) دانسته شد . چون کسی باید می بود که در هنگام روی دادن کشمکش ها و ناسازگاری ها میان دو "همایوند" (عضو جامعه) ، میان آنها داوری کند . همچنین کسی باید می بود که زیرساخت های همگانی روستا (مانند سامانهء آبیاری کشتزارها) را بسازد و آنرا سرپرستی کند . «کدخدا» را خود مردم روستا بر میگزیدند ، ولی اگر او نمی توانست از پس "سپرده کارهایش" (وظایفش) برآید ، او را برکنار میکردند ، و کس دیگری را بجای او می نشاندند . همچنین اگر «کدخدا» "سپرده کارهایش" (وظایفش) را بخوبی انجام می داد ، از او می خواستند که راه و روش کدخدائی را به فرزندش آموزش دهد ، تا پس از او جانشینش بشود . در بارهء شیوهء فراهم کردن هزینه های نگهداری روستا نیز باید بگویم که مردم ، با پرداخت بخشی از کارآوردهایشان (محصولاتشان) به «کدخدا» ، این هزینه ها را می پرداختند .
در بارهء «الگوی پخش دارائی ها» (روابط تولید) در هنگامهء برپائی ابرفرآوریشیوهء «خویشفرمائی گرائی» باید گفت :
الف - گرچه درهنگامهء برپائی ابرفرآوریشیوهء «برابری گرائی» ، هرکس به اندازهء توانش کار می کرد ، ولی به اندازه ای که نیاز داشت ، از کارآوردها (محصولات کار) بهره می برد ؛ ولی در هنگامهء برپائی ابرفرآوریشیوهء «خویشفرمائی گرائی» ، هرکس باندازهء توانش کار می کرد ، و باندازهء کاری که کرده بود از کارآوردها (محصولات کار) رسه (سهم) می برد.
ب - گرچه در ابرفرآوریشیوهء برابری گرائی ، «فرآوری افزارها» (وسایل تولید) از آن همهء مردم بوده است ؛ و بواژگانی دیگر ، دارایش (مالکیت) «فرآوری افزارها» ، همگانی بوده است ؛ ولی در ابرفرآوریشیوهء «خویشفرمائی گرائی» هر کس دارای «فرآوری افزارهای» (وسایل تولید) ویژهء خودش گردید . همچنین ، کم کم روستائیانی پدید آمدند که دارای «فرآوری افزارهای» (وسایل تولید) بیشتری بودند ؛ ولی با اینچگونی (با اینحال) این نابرابری دارایش (مالکیت) «فرآوری افزارهای» (وسایل تولید) ، به آن اندازه کم بوده است ، که می توان آنرا نادیده گرفت .
3- ابرفرآوریشیوهء بهره کشی گرائی (از645 ز. تا به امروز){1}{2}
در بارهء «الگوی پخش دارائی ها» (روابط تولید) در
۴.۵k
۱۲ تیر ۱۳۹۷
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.