سیستم اموزش بازیگری استانیسلاوسکی :
سیستم اموزش بازیگری استانیسلاوسکی :
استانیسلاوسکی سیستم آموزش بازیگری خویش را در مجموعه ای تحت عنوان «هفت پله کمال» تقسیم می کند که عبارتند از:
1- تمرکز 2- هوشیاری ذهنی 3- جرات 4- آرامش 5- کنش قهرمانانه 6- اصالت ذهنی 7- شادی
در این سیستم بازیگران جدا از پیمودن این هفت پله از لحاظ صوتی، کلامی، حرکات آکروباتیک، با رقص و شمشیر بازی، تعلیمات همه جانبه می دیدند.
برای کشف نقش باید از بیرون شروع کرد
هیچ چیز آسانتر از آن نیست که نمایشنامه را از بر کنند و یک دکور قشنگ هم بسازند و بعد این نمایشنامه از حفظ شده را در این دکور قشنگ جلوی تماشاگران با بازی کلیشه ای از حفظ بخوانند. به یک چنین اجرایی نمی توان کار هنری نام داد. بلکه فقط می توان گفت که چیزی در حد انجام وظیفه و اجرای یک کار محول شده به یک عده بوده است.
استانیسلاوسکی که اتکای اصلی اش در قدرت تجسم و در نتیجه نیروی خلاقه هنرمند است می گوید: « قدرت تجسم در بوجود آمدن نیروی خلاقه هنرمند نقش اساسی دارد. اگر هنرپیشه ای قدرت تخیل نداشته باشد به این معنا خواهد بود که کار خلاقه نمی تواند انجام دهد و در دست کارگردان مانند مهره بی اراده شطرنج است که روی صحنه حرکت داده می شود.»
ازکتاب اخرین درس بازیگری ، کنستانتین استانیسلاوسکی،🌺
استانیسلاوسکی سیستم آموزش بازیگری خویش را در مجموعه ای تحت عنوان «هفت پله کمال» تقسیم می کند که عبارتند از:
1- تمرکز 2- هوشیاری ذهنی 3- جرات 4- آرامش 5- کنش قهرمانانه 6- اصالت ذهنی 7- شادی
در این سیستم بازیگران جدا از پیمودن این هفت پله از لحاظ صوتی، کلامی، حرکات آکروباتیک، با رقص و شمشیر بازی، تعلیمات همه جانبه می دیدند.
برای کشف نقش باید از بیرون شروع کرد
هیچ چیز آسانتر از آن نیست که نمایشنامه را از بر کنند و یک دکور قشنگ هم بسازند و بعد این نمایشنامه از حفظ شده را در این دکور قشنگ جلوی تماشاگران با بازی کلیشه ای از حفظ بخوانند. به یک چنین اجرایی نمی توان کار هنری نام داد. بلکه فقط می توان گفت که چیزی در حد انجام وظیفه و اجرای یک کار محول شده به یک عده بوده است.
استانیسلاوسکی که اتکای اصلی اش در قدرت تجسم و در نتیجه نیروی خلاقه هنرمند است می گوید: « قدرت تجسم در بوجود آمدن نیروی خلاقه هنرمند نقش اساسی دارد. اگر هنرپیشه ای قدرت تخیل نداشته باشد به این معنا خواهد بود که کار خلاقه نمی تواند انجام دهد و در دست کارگردان مانند مهره بی اراده شطرنج است که روی صحنه حرکت داده می شود.»
ازکتاب اخرین درس بازیگری ، کنستانتین استانیسلاوسکی،🌺
۸۲۲
۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۸
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.