بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
قسمت دوم: عاقبت اندیشی و آینده نگری:
ما در تبلیغات و تبیین بعضی مباحث دینی و اجتماعی ضعف داریم چرا که اگر میتوانستیم عاقبت بیحجابی و ماهیت ابتذال رو به تصویر بکشیم خیلی از کسانیکه بی حجاب هستند محجبه میشدند.
سیاستمداران غربی جوانان را به ابتذال وادار میکنند تا جوانان به فسق و فجور مشغول باشند تا دولتمردان حکومت کنند در حالیکه هیچ اندیشمندی موافق برهنگی و هرزگی نیست.
خداوند در قرآن کریم با استفاده از روش معرفی منافع دنیوی دربین انسانها برای دین داری و انجام اعمال صالح ایجاد انگیزه می کند و انسانها را به عاقبت اندیشی در دنیا سوق می دهد.
آخرت اندیشی و ترسیدن از عذاب الهی امر بسیار ارزشمندی است اما تمام انسانها ظرفیت این را ندارند که تمام و کمال به آخرت بیندیشند. حدود 170 مرتبه کلمه خیر در قرآن آمده است و منظور از آن در بیشتر موارد فواید دنیوی است که استفاده این چنینی از این کلمه نشان دهنده این است که ترغیب انسانها و ایجاد انگیزه با منافع دنیوی یک روش اصولی در قرآن کریم است.
توجه انسان به آثاردنیوی در کنار منافع اخروی باعث می شود عبادت انسان به سمت غرور و عجب نرود و انسان مومن کمتر دچار خطا بشود. دوگانگی بین دنیا و آخرت اصلا درست نیست بلکه باید بین دنیا و آخرت اعتدال برقرار نمود چرا که مومن واقعی با عقل هوشمند خود هم عقل معاد و هم عقل معاش دارد.
هنوز نتوانسته ایم به درستی در جامعه این مسئله را تبیین نماییم که دین برای دنیا مفید است و بی دینی باعث آسیب های دنیوی می شود در حالیکه عده ای فکر می کنند اهل دین، دنیای خود را از دست داده اند و فقط به دنبال آخرت هستند.
اقامه نماز شب از زیبایی چهره تا افزایش رزق و… را به دنبال دارد و بر اساس گفته روانشناسان عبادت باعث سلامت جسمی میشود به همین خاطر دین فقط مسئله آخرتی نیست بلکه هم دنیوی و هم اخروی است.
فواید دنیوی اقامه عزا ، گریه بر مصائب سید الشهدا، محبت اهل بیت(ع) و… آنقدر زیاد است که از آنها غافل هستیم. تمام امور دینی، به نوعی با امور دنیوی گره خورده است و اگر کسی خلاف این مسئله را ادعا نماید به معنای این است که دین را درست نشناخته است. به مرور زمان با پیشرفت علم بشر، منافع دنیوی اعمال دینی بیشتر ظاهر میشود.
هر گناهی آثار بدی دارد و همانند یک غذای مسموم است و این صریح روایات است و همانگونه که یک غذای نامناسب جسم و روح انسان را تحت تاثیر قرار میدهد، معاصی نیز جسم و روح انسان را از بین خواهد برد.(ادامه دارد...)
قسمت دوم: عاقبت اندیشی و آینده نگری:
ما در تبلیغات و تبیین بعضی مباحث دینی و اجتماعی ضعف داریم چرا که اگر میتوانستیم عاقبت بیحجابی و ماهیت ابتذال رو به تصویر بکشیم خیلی از کسانیکه بی حجاب هستند محجبه میشدند.
سیاستمداران غربی جوانان را به ابتذال وادار میکنند تا جوانان به فسق و فجور مشغول باشند تا دولتمردان حکومت کنند در حالیکه هیچ اندیشمندی موافق برهنگی و هرزگی نیست.
خداوند در قرآن کریم با استفاده از روش معرفی منافع دنیوی دربین انسانها برای دین داری و انجام اعمال صالح ایجاد انگیزه می کند و انسانها را به عاقبت اندیشی در دنیا سوق می دهد.
آخرت اندیشی و ترسیدن از عذاب الهی امر بسیار ارزشمندی است اما تمام انسانها ظرفیت این را ندارند که تمام و کمال به آخرت بیندیشند. حدود 170 مرتبه کلمه خیر در قرآن آمده است و منظور از آن در بیشتر موارد فواید دنیوی است که استفاده این چنینی از این کلمه نشان دهنده این است که ترغیب انسانها و ایجاد انگیزه با منافع دنیوی یک روش اصولی در قرآن کریم است.
توجه انسان به آثاردنیوی در کنار منافع اخروی باعث می شود عبادت انسان به سمت غرور و عجب نرود و انسان مومن کمتر دچار خطا بشود. دوگانگی بین دنیا و آخرت اصلا درست نیست بلکه باید بین دنیا و آخرت اعتدال برقرار نمود چرا که مومن واقعی با عقل هوشمند خود هم عقل معاد و هم عقل معاش دارد.
هنوز نتوانسته ایم به درستی در جامعه این مسئله را تبیین نماییم که دین برای دنیا مفید است و بی دینی باعث آسیب های دنیوی می شود در حالیکه عده ای فکر می کنند اهل دین، دنیای خود را از دست داده اند و فقط به دنبال آخرت هستند.
اقامه نماز شب از زیبایی چهره تا افزایش رزق و… را به دنبال دارد و بر اساس گفته روانشناسان عبادت باعث سلامت جسمی میشود به همین خاطر دین فقط مسئله آخرتی نیست بلکه هم دنیوی و هم اخروی است.
فواید دنیوی اقامه عزا ، گریه بر مصائب سید الشهدا، محبت اهل بیت(ع) و… آنقدر زیاد است که از آنها غافل هستیم. تمام امور دینی، به نوعی با امور دنیوی گره خورده است و اگر کسی خلاف این مسئله را ادعا نماید به معنای این است که دین را درست نشناخته است. به مرور زمان با پیشرفت علم بشر، منافع دنیوی اعمال دینی بیشتر ظاهر میشود.
هر گناهی آثار بدی دارد و همانند یک غذای مسموم است و این صریح روایات است و همانگونه که یک غذای نامناسب جسم و روح انسان را تحت تاثیر قرار میدهد، معاصی نیز جسم و روح انسان را از بین خواهد برد.(ادامه دارد...)
۱.۶k
۱۱ اسفند ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.