بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت سوم :
چند آیه:
خداوند علیم، انسان را در قرآن کریم تعریف کرده است و بر اساس آن، حقوقش را تبیین نموده است و برای فهم و باور آن، دعوت به تعقل نموده است:
لَقَدْ أَنزَلْنَا إِلَيْكُمْ كِتَابًا فِيهِ ذِكْرُكُمْ أَفَلَا تَعْقِلُونَ - در حقيقت ما كتابى به سوى شما نازل كرديم كه ياد شما در آن است آيا نمىانديشيد؟( سوره انبیاء آیه 10)
خداوند سبحان، در کتابش به انسان میآموزد که نگاهش به عالم خلقت، ناقص و نیمه نباشد، مانند مطالعه کتابی که اول و آخرش افتاده است نباشد، بلکه با علم، تفکر، تعقل، بصیرت و حکمت باشد تا از شناخت و انتخاب صحیح و کامل برخوردار گردد.
فَانظُرْ إِلَى آثَارِ رَحْمَتِ اللَّهِ كَيْفَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا إِنَّ ذَلِكَ لَمُحْيِي الْمَوْتَى وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ - پس به آثار رحمتخدا بنگر كه چگونه زمين را پس از مرگش زنده مىگرداند در حقيقت هم اوست كه قطعا زندهكننده مردگان است و اوست كه بر هر چيزى تواناست.(سوره روم آیه 50)
خداوند منّان، با طرح سؤالات عقلی، انسان را وادار به تعقل مینماید، تا از مطالعه خلقت، فقط سلول شناس، جانور شناس، ستاره شناس، یا نشود، بلکه با این نشانیها، خالق شناس بشود:
أَمْ خُلِقُوا مِنْ غَيْرِ شَيْءٍ أَمْ هُمُ الْخَالِقُونَ - آيا از هيچ خلق شدهاند يا آنكه خودشان خالق خود هستند.(35)
أَمْ خَلَقُوا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بَل لَّا يُوقِنُونَ - آيا آسمانها و زمين را آنان خلق كرده اند نه بلكه يقين ندارند.(36)(سوره طور آیه 35 و 36)
خداوند حکیم،در قرآنش، انسان را دعوت و هدایت میفرماید تا بداند که عالم پوچ و بازی خلق نشده است، بلکه به حق آفریده شده است، پس حتماً سرانجامی بر حق دارد:
خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ بِالْحَقِّ تَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ - آسمانها و زمين را به حق آفريده است او فراتر است از آنچه با وى شريك مىگردانند.(سوره نحل آیه 3)
انسان با امید حرکت میکند و این امید همیشه به تحقق وعدهها میباشد. اما چه کسی وعده حق میدهد؟ چه کسی وعده خود را محقق میکند؟ چه کسی میتواند تضمین دهد که وعدهاش حتماً محقق میشود و بر چه اساسی؟ علم، قدرت، اختیار و توان انسان چقدر است؟
پس خدا دعوت به حق میکند، وعده حق میدهد، در وعدهاش تخلف نمیکند، و تنها اوست که وعدهها و وعیدهایش، ضمانت اجرایی دارد، پس اوست که به انسان هدف را نشان میدهد و به حرکتش سمت و سو و جهت حق می دهد:(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت سوم :
چند آیه:
خداوند علیم، انسان را در قرآن کریم تعریف کرده است و بر اساس آن، حقوقش را تبیین نموده است و برای فهم و باور آن، دعوت به تعقل نموده است:
لَقَدْ أَنزَلْنَا إِلَيْكُمْ كِتَابًا فِيهِ ذِكْرُكُمْ أَفَلَا تَعْقِلُونَ - در حقيقت ما كتابى به سوى شما نازل كرديم كه ياد شما در آن است آيا نمىانديشيد؟( سوره انبیاء آیه 10)
خداوند سبحان، در کتابش به انسان میآموزد که نگاهش به عالم خلقت، ناقص و نیمه نباشد، مانند مطالعه کتابی که اول و آخرش افتاده است نباشد، بلکه با علم، تفکر، تعقل، بصیرت و حکمت باشد تا از شناخت و انتخاب صحیح و کامل برخوردار گردد.
فَانظُرْ إِلَى آثَارِ رَحْمَتِ اللَّهِ كَيْفَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا إِنَّ ذَلِكَ لَمُحْيِي الْمَوْتَى وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ - پس به آثار رحمتخدا بنگر كه چگونه زمين را پس از مرگش زنده مىگرداند در حقيقت هم اوست كه قطعا زندهكننده مردگان است و اوست كه بر هر چيزى تواناست.(سوره روم آیه 50)
خداوند منّان، با طرح سؤالات عقلی، انسان را وادار به تعقل مینماید، تا از مطالعه خلقت، فقط سلول شناس، جانور شناس، ستاره شناس، یا نشود، بلکه با این نشانیها، خالق شناس بشود:
أَمْ خُلِقُوا مِنْ غَيْرِ شَيْءٍ أَمْ هُمُ الْخَالِقُونَ - آيا از هيچ خلق شدهاند يا آنكه خودشان خالق خود هستند.(35)
أَمْ خَلَقُوا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بَل لَّا يُوقِنُونَ - آيا آسمانها و زمين را آنان خلق كرده اند نه بلكه يقين ندارند.(36)(سوره طور آیه 35 و 36)
خداوند حکیم،در قرآنش، انسان را دعوت و هدایت میفرماید تا بداند که عالم پوچ و بازی خلق نشده است، بلکه به حق آفریده شده است، پس حتماً سرانجامی بر حق دارد:
خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ بِالْحَقِّ تَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ - آسمانها و زمين را به حق آفريده است او فراتر است از آنچه با وى شريك مىگردانند.(سوره نحل آیه 3)
انسان با امید حرکت میکند و این امید همیشه به تحقق وعدهها میباشد. اما چه کسی وعده حق میدهد؟ چه کسی وعده خود را محقق میکند؟ چه کسی میتواند تضمین دهد که وعدهاش حتماً محقق میشود و بر چه اساسی؟ علم، قدرت، اختیار و توان انسان چقدر است؟
پس خدا دعوت به حق میکند، وعده حق میدهد، در وعدهاش تخلف نمیکند، و تنها اوست که وعدهها و وعیدهایش، ضمانت اجرایی دارد، پس اوست که به انسان هدف را نشان میدهد و به حرکتش سمت و سو و جهت حق می دهد:(ادامه دارد...)
۲۹۲
۲۴ اسفند ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.