بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
پس قبل از پیدایش حضرت آدم علیه السلام، موجوداتی شبیه به انسان خلق شده بودند که دورهی آنها به سر آمده و منقرض شده بودند و خداوند متعال، آدم را آب و خاک گِل آفرید و جانشین آنان در زمین نمود.
ب) - برپایی قیامت: پس از آن که روشن شد قبل از انسان نیز موجودات دیگری شبیه به انسان بودهاند، اینک باید روشن شود که اساساً قیامت برای چه بر پا میشود؟
قیامت برای رسیدن به نتیجه است که در قالب مبعوث شدن تمامی اموات، محشور شدن همه آنها، حساب و کتاب و سؤال و محقق میگردد.
پس، اولین نکتهای که باید توجه داشت، این است که قیامت برای سؤال است و سؤال نیز از موجودی میشود که از یک سو به او اختیار داده شده و از سوی دیگر هدایت تشریعی شده است. از یک سو مثل ملائک یا حیوانات مجبور آفریده نشده، از سوی دیگر راه برای او روشن شده است - لاَ إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ - اکراه و اجباری در دین عقاید نیست، همانا راه رشد و از گمراهی تبیین روشن شده است.(سوره بقره بخشی از آیه 256)
اسکلتهایی که با قدمت دهها و صدها هزار سال پیدا میشوند، فقط حاکی از شباهت فیزیکی بدن آنها به انسان امروزی میباشد. خب تردیدی نیست که انسان به لحاظ فیزیکی و بدنی، نوعی از حیوانات زمینی است و شباهتهایی با سایر حیوانات، به ویژه میمونها دارد، اما تفاوت اصلی، به غیر از شاخصه های بشری در بدن او، مثل مغز، راست قامتی، حرف زدن و تفاوت اصلی او در همان روح، عقل و اختیار میباشد.
از این رو نه تنها تحقیقات علمی سخن از سنخیت روح و کمالات انسانی آن موجودات را ندارد، بلکه در روایاتی که بودنشان را تصدیق کرده است نیز هیچ اشارهای به روح والای آنها، عقل و قوهی اختیار آنها که مستلزم ارسال انبیاء و انزال وحی و هدایت تشریعی و سپس حشر در قیامت و سؤال و جواب باشد، نشده است.
نکته آخر آن که نسلهایی از انواع انسان ها روی زمین آمده و منقرض شدهاند؛ نسلهایی نیز از آدم و حوا علیهماالسلام بودهاند که از دنیا رفتهاند و نسلهایی نیز از اولاد ما طی سنوات و قرون آینده میآیند،اما قیامت پس از پایان عمر این زمین با تمامی موجود اتش، ماه، ستارگان، خورشید، کهکشانها و دنیای ماده بر پا میشود و نه پس از انقراض نوع یا نسلی از موجودات.پس قیامتی برای هیچ دسته از موجودات برپا نشده است و هیچ کس به سوی بهشت و جهنمی روان نشده است، مگر بهشت و جهنم برزخی، که آن هم برای موجود مختار است، یعنی انسان از نسل آدم ابوالبشر و سپس جنّ که او نیز دارای عقل اختیار است هر چند نه به کمال انسانی.(پایان)
پاسخ قسمت دوم :
پس قبل از پیدایش حضرت آدم علیه السلام، موجوداتی شبیه به انسان خلق شده بودند که دورهی آنها به سر آمده و منقرض شده بودند و خداوند متعال، آدم را آب و خاک گِل آفرید و جانشین آنان در زمین نمود.
ب) - برپایی قیامت: پس از آن که روشن شد قبل از انسان نیز موجودات دیگری شبیه به انسان بودهاند، اینک باید روشن شود که اساساً قیامت برای چه بر پا میشود؟
قیامت برای رسیدن به نتیجه است که در قالب مبعوث شدن تمامی اموات، محشور شدن همه آنها، حساب و کتاب و سؤال و محقق میگردد.
پس، اولین نکتهای که باید توجه داشت، این است که قیامت برای سؤال است و سؤال نیز از موجودی میشود که از یک سو به او اختیار داده شده و از سوی دیگر هدایت تشریعی شده است. از یک سو مثل ملائک یا حیوانات مجبور آفریده نشده، از سوی دیگر راه برای او روشن شده است - لاَ إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ - اکراه و اجباری در دین عقاید نیست، همانا راه رشد و از گمراهی تبیین روشن شده است.(سوره بقره بخشی از آیه 256)
اسکلتهایی که با قدمت دهها و صدها هزار سال پیدا میشوند، فقط حاکی از شباهت فیزیکی بدن آنها به انسان امروزی میباشد. خب تردیدی نیست که انسان به لحاظ فیزیکی و بدنی، نوعی از حیوانات زمینی است و شباهتهایی با سایر حیوانات، به ویژه میمونها دارد، اما تفاوت اصلی، به غیر از شاخصه های بشری در بدن او، مثل مغز، راست قامتی، حرف زدن و تفاوت اصلی او در همان روح، عقل و اختیار میباشد.
از این رو نه تنها تحقیقات علمی سخن از سنخیت روح و کمالات انسانی آن موجودات را ندارد، بلکه در روایاتی که بودنشان را تصدیق کرده است نیز هیچ اشارهای به روح والای آنها، عقل و قوهی اختیار آنها که مستلزم ارسال انبیاء و انزال وحی و هدایت تشریعی و سپس حشر در قیامت و سؤال و جواب باشد، نشده است.
نکته آخر آن که نسلهایی از انواع انسان ها روی زمین آمده و منقرض شدهاند؛ نسلهایی نیز از آدم و حوا علیهماالسلام بودهاند که از دنیا رفتهاند و نسلهایی نیز از اولاد ما طی سنوات و قرون آینده میآیند،اما قیامت پس از پایان عمر این زمین با تمامی موجود اتش، ماه، ستارگان، خورشید، کهکشانها و دنیای ماده بر پا میشود و نه پس از انقراض نوع یا نسلی از موجودات.پس قیامتی برای هیچ دسته از موجودات برپا نشده است و هیچ کس به سوی بهشت و جهنمی روان نشده است، مگر بهشت و جهنم برزخی، که آن هم برای موجود مختار است، یعنی انسان از نسل آدم ابوالبشر و سپس جنّ که او نیز دارای عقل اختیار است هر چند نه به کمال انسانی.(پایان)
۸۵۹
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.