بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت سوم :
و البته این علم را برای خودش مخفی ننموده است، بلکه با گسیل انبیا و رسولان علیهم السلام، به همگان ابلاغ نموده و تعلیم نموده است؛ راه رشد از گراهیی را برای انسان تبیین نموده است قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ - به درستی که راه رشد از گمراهی، تبیین و روشن شد. (سوره بقرهبخشی از آیه 256)
و چه در مباحث شناختی معرفتی و چه در احکام بایدها و نبایدها؛ هر چه انسان باید بداند را به او آموخته است.
یک) - شناخت در هر امری مقدم است؛ بنابراین، تقویت ایمان منوط به ازدیاد شناخت علم میباشد، به ویژه و در رأس آن اصول عقاید؛ لذا باید مطالعه نمود، به سخنان علما گوش فرا داد و ... .
دو) - پس از شناخت که کار عقلی است که به نور علم میبیند، باید به آن شناخت ایمان آورده شود. یعنی مورد تصدیق قرار گیرد، به باور برسد، نسبت به آن غفلت نشود و ... .
سه) - پس از شناخت و ایمان در هر سطح و به هر درجهای، باید محبّت در دل ایجاد شود. این محبّت به محبوب است که هدف را تعیین میکند، جهت و صراط را روشن میسازد، برای حرکت انگیزه ایجاد میکند، بر امید میافزاید، و البته سبب مغفرت و رحمت محبوب میگردد.
در رأس محبّتها و محبوبها، خداوند متعال است. باید به خود متذکر گردیم که آغاز محبّت، از خداوند منّان میباشد. مرا خلق کرده است و دوست میدارد که مورد رحمت و لطف بیکران خود قرار داده است؛ مرا دوست دارد که عالم هستی را برای من خلق کرده است؛ مرا دوست دارد که بهترین بندگانش انبیاء، رسولان، امامان و اولیائش علیهم السلام را برای هدایت، رشد، کمال و قرب من فرستاده است - مرا دوست داشته که از این همه نعمات مادی و معنوی برخوردار کرده است و پس من نیز باید این محبّتی که خودش در دلم قرار داده را بشناسم، مورد توجه قرار دهم، تقویتش کنم و او را دوست داشته باشم.
چهار) - پس از معرفت، ایمان و محبّت، نوبت به مودّت میرسد که یعنی: ظهور و بروز معرفت، ایمان و محبّت، در مواضع، گفتار و عمل؛ یعنی همان تقوا.
معرفی کتاب : ما هیچ کتاب معینی را به کاربران گرامی معرفی نمینماییم؛ چرا که حتی انتخاب لباس و خوراک نیز باید منطبق بر شرایط باشد، چه رسد به انتخاب کتاب که باید نور عقل و خوراک فکری سالم و مفیدی باشد.
به عنوان مثال: انتخاب موضوع - میزان اطلاعات قبلی پیش زمینه علمی - سطح درک و حتی چگونگی ذوق، نسبت به مباحث گوناگون و نیز قلم نویسنده و ...، باید در انتخاب کتاب لحاظ شود.(پایان)(ص 1)
پاسخ قسمت سوم :
و البته این علم را برای خودش مخفی ننموده است، بلکه با گسیل انبیا و رسولان علیهم السلام، به همگان ابلاغ نموده و تعلیم نموده است؛ راه رشد از گراهیی را برای انسان تبیین نموده است قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ - به درستی که راه رشد از گمراهی، تبیین و روشن شد. (سوره بقرهبخشی از آیه 256)
و چه در مباحث شناختی معرفتی و چه در احکام بایدها و نبایدها؛ هر چه انسان باید بداند را به او آموخته است.
یک) - شناخت در هر امری مقدم است؛ بنابراین، تقویت ایمان منوط به ازدیاد شناخت علم میباشد، به ویژه و در رأس آن اصول عقاید؛ لذا باید مطالعه نمود، به سخنان علما گوش فرا داد و ... .
دو) - پس از شناخت که کار عقلی است که به نور علم میبیند، باید به آن شناخت ایمان آورده شود. یعنی مورد تصدیق قرار گیرد، به باور برسد، نسبت به آن غفلت نشود و ... .
سه) - پس از شناخت و ایمان در هر سطح و به هر درجهای، باید محبّت در دل ایجاد شود. این محبّت به محبوب است که هدف را تعیین میکند، جهت و صراط را روشن میسازد، برای حرکت انگیزه ایجاد میکند، بر امید میافزاید، و البته سبب مغفرت و رحمت محبوب میگردد.
در رأس محبّتها و محبوبها، خداوند متعال است. باید به خود متذکر گردیم که آغاز محبّت، از خداوند منّان میباشد. مرا خلق کرده است و دوست میدارد که مورد رحمت و لطف بیکران خود قرار داده است؛ مرا دوست دارد که عالم هستی را برای من خلق کرده است؛ مرا دوست دارد که بهترین بندگانش انبیاء، رسولان، امامان و اولیائش علیهم السلام را برای هدایت، رشد، کمال و قرب من فرستاده است - مرا دوست داشته که از این همه نعمات مادی و معنوی برخوردار کرده است و پس من نیز باید این محبّتی که خودش در دلم قرار داده را بشناسم، مورد توجه قرار دهم، تقویتش کنم و او را دوست داشته باشم.
چهار) - پس از معرفت، ایمان و محبّت، نوبت به مودّت میرسد که یعنی: ظهور و بروز معرفت، ایمان و محبّت، در مواضع، گفتار و عمل؛ یعنی همان تقوا.
معرفی کتاب : ما هیچ کتاب معینی را به کاربران گرامی معرفی نمینماییم؛ چرا که حتی انتخاب لباس و خوراک نیز باید منطبق بر شرایط باشد، چه رسد به انتخاب کتاب که باید نور عقل و خوراک فکری سالم و مفیدی باشد.
به عنوان مثال: انتخاب موضوع - میزان اطلاعات قبلی پیش زمینه علمی - سطح درک و حتی چگونگی ذوق، نسبت به مباحث گوناگون و نیز قلم نویسنده و ...، باید در انتخاب کتاب لحاظ شود.(پایان)(ص 1)
۴۱۵
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.