بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
این که چند درصد به بهشت یا جهنم میروند را به خداوند سبحان بسپاریم.
مهمتر از دانستن تکلیف مسیحیها، یهودیها و در معاد و زندگی اخروی، این است که هیچ گاه و درهیچ امری، کثرت را ملاک تعریف، تشخیص و تمیز حق از باطل قرار ندهیم که حتماً خطا نموده و منحرف خواهیم شد. آیا اگر کثرت جاهلان، متکبران، ظالمان، فاسدان، فاسقان و جانیان در یک جامعهای بیشتر باشد، حق با آنان خواهد بود؟! در این صورت، حق با ثروتمندان و زورمداران است که اندیشه و باور نظام سلطه می باشد.
دانشمندان فیزیک، شیمی، ریاضیات و علوم تجربی، در زمین، به نسبت جمعیت بسیار اندک بوده و هستند، حال آیا حق با آنان است که از این علوم هیچ نمی دانند؟! آیا اگر تعداد شراب خواران بیشتر باشد، شرابخواری به لحاظ علمی، بهداشت و سلامت و نیز شرع، حق و مجاز میگردد؟! پس، کثرت 10 درصد یا 95 درصد ملاک ارزش، سنجش و داوری نمیباشد.
قُلْ لَا يَسْتَوِي الْخَبِيثُ وَالطَّيِّبُ وَلَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ الْخَبِيثِ فَاتَّقُوا اللَّهَ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ - بگو پليد و پاك يكسان نيستند هر چند كثرت پليدها تو را به شگفت آورد؛ پس اى خردمندان از خدا پروا كنيد باشد كه رستگار شويد.(سوره مائده آیه 100)
مَثَلُ الْفَرِيقَيْنِ كَالْأَعْمَى وَالْأَصَمِّ وَالْبَصِيرِ وَالسَّمِيعِ هَلْ يَسْتَوِيَانِ مَثَلًا أَفَلَا تَذَكَّرُونَ - مثل اين دو گروه چون نابينا و كر در مقايسه با بينا وشنواست آيا در مثل يكسانند پس آيا پند نمى گيريد.(سوره هود آیه 24)
بنابراین، نه در حیات دنیوی حتی با داوری خودمان قلّت یا کثرت جمعیت، ملاک و محک تشخیص حق و باطل یا سنجش ارزشها می باشد، نه در آخرت و با داوری خداوند علیم و حکیم.
ایمان وعمل:زندگی دنیوی، با تمامی محدودیت ها و پستیهای مرتبهایش نسبت به حیات اخروی، در عین حال نماینگر همان حقایق می باشد. حال فرض کنید که کسی در دنیا از رویحبت و یا برای قدردانی به شما یک شاخه گُل هدیه بدهد و دیگری از دشمنی، حقد، کینه، برای تسخیف، برای ریا، فریب و یا حقههایی که در سر دارد، عین همان شاخه گُل را هدیه دهد، آیا هر دو به خاطر عمل هم شکل، برابر هستند و کارشان یک ارزش دارد؟! خیر، چرا که مقصد و نیت قلبشان متفاوت است.
بنابراین، در سرنوشت اخروی که نماینگر حقایق همین زندگی دنیویست، تقدم با ایمان به خدا ومعاد میباشد وسپس به عمل میرسد که ظهور و بروز و تصدیق شناخت و ایمان می باشد.(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
این که چند درصد به بهشت یا جهنم میروند را به خداوند سبحان بسپاریم.
مهمتر از دانستن تکلیف مسیحیها، یهودیها و در معاد و زندگی اخروی، این است که هیچ گاه و درهیچ امری، کثرت را ملاک تعریف، تشخیص و تمیز حق از باطل قرار ندهیم که حتماً خطا نموده و منحرف خواهیم شد. آیا اگر کثرت جاهلان، متکبران، ظالمان، فاسدان، فاسقان و جانیان در یک جامعهای بیشتر باشد، حق با آنان خواهد بود؟! در این صورت، حق با ثروتمندان و زورمداران است که اندیشه و باور نظام سلطه می باشد.
دانشمندان فیزیک، شیمی، ریاضیات و علوم تجربی، در زمین، به نسبت جمعیت بسیار اندک بوده و هستند، حال آیا حق با آنان است که از این علوم هیچ نمی دانند؟! آیا اگر تعداد شراب خواران بیشتر باشد، شرابخواری به لحاظ علمی، بهداشت و سلامت و نیز شرع، حق و مجاز میگردد؟! پس، کثرت 10 درصد یا 95 درصد ملاک ارزش، سنجش و داوری نمیباشد.
قُلْ لَا يَسْتَوِي الْخَبِيثُ وَالطَّيِّبُ وَلَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ الْخَبِيثِ فَاتَّقُوا اللَّهَ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ - بگو پليد و پاك يكسان نيستند هر چند كثرت پليدها تو را به شگفت آورد؛ پس اى خردمندان از خدا پروا كنيد باشد كه رستگار شويد.(سوره مائده آیه 100)
مَثَلُ الْفَرِيقَيْنِ كَالْأَعْمَى وَالْأَصَمِّ وَالْبَصِيرِ وَالسَّمِيعِ هَلْ يَسْتَوِيَانِ مَثَلًا أَفَلَا تَذَكَّرُونَ - مثل اين دو گروه چون نابينا و كر در مقايسه با بينا وشنواست آيا در مثل يكسانند پس آيا پند نمى گيريد.(سوره هود آیه 24)
بنابراین، نه در حیات دنیوی حتی با داوری خودمان قلّت یا کثرت جمعیت، ملاک و محک تشخیص حق و باطل یا سنجش ارزشها می باشد، نه در آخرت و با داوری خداوند علیم و حکیم.
ایمان وعمل:زندگی دنیوی، با تمامی محدودیت ها و پستیهای مرتبهایش نسبت به حیات اخروی، در عین حال نماینگر همان حقایق می باشد. حال فرض کنید که کسی در دنیا از رویحبت و یا برای قدردانی به شما یک شاخه گُل هدیه بدهد و دیگری از دشمنی، حقد، کینه، برای تسخیف، برای ریا، فریب و یا حقههایی که در سر دارد، عین همان شاخه گُل را هدیه دهد، آیا هر دو به خاطر عمل هم شکل، برابر هستند و کارشان یک ارزش دارد؟! خیر، چرا که مقصد و نیت قلبشان متفاوت است.
بنابراین، در سرنوشت اخروی که نماینگر حقایق همین زندگی دنیویست، تقدم با ایمان به خدا ومعاد میباشد وسپس به عمل میرسد که ظهور و بروز و تصدیق شناخت و ایمان می باشد.(ادامه دارد...)
۷۸۵
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.