تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره غافر
آیه 36 و 37
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَقَالَ فِرْعَوْنُ يَا هَامَانُ ابْنِ لِي صَرْحاً لَّعَلِّي أَبْلُغُ الْأَسْبَابَ (36)
أَسْبَابَ السَّمَاوَاتِ فَأَطَّلِعَ إِلَي إِلَهِ مُوسَي وَإِنِّي لَأَظُنُّهُ كَاذِباً وَكَذَلِكَ زُيِّنَ لِفِرْعَوْنَ سُوءُ عَمَلِهِ وَصُدَّ عَنِ السَّبِيلِ وَمَا كَيْدُ فِرْعَوْنَ إِلَّا فِي تَبَابٍ (37)
ترجمه :
و فرعون گفت: «اى هامان! براى من بناى بلندى بساز، شايد به وسايلى دست يابم.
وسايلى كه سبب (صعود به) آسمان ها باشد، تا از خداى موسى اطلاع يابم، همانا من او را دروغگو مى پندارم.» و اين گونه براى فرعون كار زشتش زيبا جلوه داده شد و از راه حقّ بازماند و توطئه ى فرعون جز به نابودى و زيان نمى انجامد.
نکته ها:
«صَرح» به معناى بناى بلندى است كه از دور نمايان باشد و «تصريح» نيز به سخنى گويند كه روشن باشد. «تباب» استمرار در خسارت است، چنانكه «تبت يدا ابى لهب» يعنى هلاكت ممتد و نابودى مطلق براى ابولهب باد.
موعظه هاى مؤمن آل فرعون مفيد واقع شد. فرعونى كه شعار «اقتل موسى » سر مى داد و مى گفت من موسى را مى كشم و هيچ كس جز نظر من نبايد نظرى دهد، «ما اُريكم الاّ ما أرى » پس از تلاش هاى مؤمن آل فرعون به جاى كشتن موسى به فكر ساختن برج براى يافتن خداى موسى افتاد.
پیامها :
- طاغوت ها همين كه در ميدان منطق مى بازند، به كارهاى جنجالى دست مى زنند. «ابن لى صرحاً...» (هدف از ساختن برج و رصدخانه، جنجال بود زيرا آخر آيه مى فرمايد: «كيد فرعون»)
- دنياگرايان همه چيز را مادّى مى پندارند. (فرعون، خدا را در آسمان ها و راه خداشناسى را تنها از راه حسّ و ديدن مى پنداشت) «فاطّلع الى اله موسى»
- شيوه ى طاغوت ها، مردم فريبى و قدرت نمايى است. «ابن لى صرحاً»
- تبليغ و دعوت، بى اثر نيست. (فرعون در آغاز تصميم به قتل موسى گرفت. «ذرونى اقتل موسى» امّا با سخنان مؤمن آل فرعون، از قطع به گمان رسيد. «لاظنه كاذباً»
- كافر همه را به كيش خود پندارد. (چون فرعون خودش ادعاى دروغ داشت و مى گفت: من خداى شما هستم. «انا ربّكم الاعلى» موسى را نيز دروغگو مى پنداشت). «لاظنه كاذبا»
- يكى از شيوه هاى شيطان، تزيين بدى ها براى انسان است. «زيّن لفرعون سوء عمله»
- هر كس بدى خود را زيبا ديد در ارزيابى منحرف مى شود، به فكر تغيير روش نمى افتد و از راه حقّ محروم مى شود. «زيّن... و صدّ عن السبيل»
- نگران نباشيد، توطئه طاغوت ها عاقبت ندارد و جز به زيان آنها نمى انجامد. «الاّ فى تباب»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره غافر
آیه 36 و 37
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَقَالَ فِرْعَوْنُ يَا هَامَانُ ابْنِ لِي صَرْحاً لَّعَلِّي أَبْلُغُ الْأَسْبَابَ (36)
أَسْبَابَ السَّمَاوَاتِ فَأَطَّلِعَ إِلَي إِلَهِ مُوسَي وَإِنِّي لَأَظُنُّهُ كَاذِباً وَكَذَلِكَ زُيِّنَ لِفِرْعَوْنَ سُوءُ عَمَلِهِ وَصُدَّ عَنِ السَّبِيلِ وَمَا كَيْدُ فِرْعَوْنَ إِلَّا فِي تَبَابٍ (37)
ترجمه :
و فرعون گفت: «اى هامان! براى من بناى بلندى بساز، شايد به وسايلى دست يابم.
وسايلى كه سبب (صعود به) آسمان ها باشد، تا از خداى موسى اطلاع يابم، همانا من او را دروغگو مى پندارم.» و اين گونه براى فرعون كار زشتش زيبا جلوه داده شد و از راه حقّ بازماند و توطئه ى فرعون جز به نابودى و زيان نمى انجامد.
نکته ها:
«صَرح» به معناى بناى بلندى است كه از دور نمايان باشد و «تصريح» نيز به سخنى گويند كه روشن باشد. «تباب» استمرار در خسارت است، چنانكه «تبت يدا ابى لهب» يعنى هلاكت ممتد و نابودى مطلق براى ابولهب باد.
موعظه هاى مؤمن آل فرعون مفيد واقع شد. فرعونى كه شعار «اقتل موسى » سر مى داد و مى گفت من موسى را مى كشم و هيچ كس جز نظر من نبايد نظرى دهد، «ما اُريكم الاّ ما أرى » پس از تلاش هاى مؤمن آل فرعون به جاى كشتن موسى به فكر ساختن برج براى يافتن خداى موسى افتاد.
پیامها :
- طاغوت ها همين كه در ميدان منطق مى بازند، به كارهاى جنجالى دست مى زنند. «ابن لى صرحاً...» (هدف از ساختن برج و رصدخانه، جنجال بود زيرا آخر آيه مى فرمايد: «كيد فرعون»)
- دنياگرايان همه چيز را مادّى مى پندارند. (فرعون، خدا را در آسمان ها و راه خداشناسى را تنها از راه حسّ و ديدن مى پنداشت) «فاطّلع الى اله موسى»
- شيوه ى طاغوت ها، مردم فريبى و قدرت نمايى است. «ابن لى صرحاً»
- تبليغ و دعوت، بى اثر نيست. (فرعون در آغاز تصميم به قتل موسى گرفت. «ذرونى اقتل موسى» امّا با سخنان مؤمن آل فرعون، از قطع به گمان رسيد. «لاظنه كاذباً»
- كافر همه را به كيش خود پندارد. (چون فرعون خودش ادعاى دروغ داشت و مى گفت: من خداى شما هستم. «انا ربّكم الاعلى» موسى را نيز دروغگو مى پنداشت). «لاظنه كاذبا»
- يكى از شيوه هاى شيطان، تزيين بدى ها براى انسان است. «زيّن لفرعون سوء عمله»
- هر كس بدى خود را زيبا ديد در ارزيابى منحرف مى شود، به فكر تغيير روش نمى افتد و از راه حقّ محروم مى شود. «زيّن... و صدّ عن السبيل»
- نگران نباشيد، توطئه طاغوت ها عاقبت ندارد و جز به زيان آنها نمى انجامد. «الاّ فى تباب»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۱.۰k
۲۴ فروردین ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.