تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره ممتحنه
آیه 2
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
إِنْ يَثْقَفُوكُمْ يَكُونُوا لَكُمْ أَعْدٰاءً وَ يَبْسُطُوا إِلَيْكُمْ أَيْدِيَهُمْ وَ أَلْسِنَتَهُمْ بِالسُّوءِ وَ وَدُّوا لَوْ تَكْفُرُونَ (٢)
اگر بر شما چيره شوند، دشمنانتان خواهند بود، و دست هايشان را [به اسارت، آزار و كشتن] و زبان هايشان را به [بدگويى، تحقير و ناسزا] بر ضد شما مى گشايند، و آرزو دارند كه اى كاش شما هم كافر شويد
نکته ها:
«ثقف» به معناى پيدا كردن و روبرو شدن است.
حضرت على عليه السلام در نامه 53 نهج البلاغه خطاب به مالك اشتر مى نويسد: «ولكن احذر كلّ الحذر من عدوّك بعد صلحه فانّ العدوّ ربّما قارب ليتغفّل» حتّى بعد از صلح، از خدعه دشمن برحذر باش؛ زيرا دشمن گاهى به شما نزديك مى شود تا شما را غافلگير كند.
و در غررالحكم از آن حضرت مى خوانيم: «لاتأمن عدّواً و ان شكر» از دشمن، حتّى اگر زبان به ستايش گشود، مطمئن و در امان مباش. دشمن مانند آب است كه گرچه با حرارت گرم مى شود، ولى سرانجام سرد مى شود. «... فانّه كالماء و ان اطيل سخانه بالنّار لم يمتنع من اطفائه»(19)
دليل قطع رابطه با كفّار پنج چيز است:
الف) مكتب شما را قبول ندارند. «كفروا بما جاءكم من الحق»
ب) رهبر و امّت را تحمّل نمى كنند. «يخرجون الرسول و ايّاكم»
ج) اگر سلطه يابند، دشمنى خود را اعمال مى كنند. «ان يثقفوكم...»
د) با دست و زبان، آزارتان مى دهند. «يبسطوا اليكم أيديهم و ألسنتهم»
ه) مى خواهند كه شما از دين برگشته و مرتد شويد. «ودّوا لو تكفرون»
-----
19) غررالحكم.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره ممتحنه
آیه 2
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
إِنْ يَثْقَفُوكُمْ يَكُونُوا لَكُمْ أَعْدٰاءً وَ يَبْسُطُوا إِلَيْكُمْ أَيْدِيَهُمْ وَ أَلْسِنَتَهُمْ بِالسُّوءِ وَ وَدُّوا لَوْ تَكْفُرُونَ (٢)
اگر بر شما چيره شوند، دشمنانتان خواهند بود، و دست هايشان را [به اسارت، آزار و كشتن] و زبان هايشان را به [بدگويى، تحقير و ناسزا] بر ضد شما مى گشايند، و آرزو دارند كه اى كاش شما هم كافر شويد
نکته ها:
«ثقف» به معناى پيدا كردن و روبرو شدن است.
حضرت على عليه السلام در نامه 53 نهج البلاغه خطاب به مالك اشتر مى نويسد: «ولكن احذر كلّ الحذر من عدوّك بعد صلحه فانّ العدوّ ربّما قارب ليتغفّل» حتّى بعد از صلح، از خدعه دشمن برحذر باش؛ زيرا دشمن گاهى به شما نزديك مى شود تا شما را غافلگير كند.
و در غررالحكم از آن حضرت مى خوانيم: «لاتأمن عدّواً و ان شكر» از دشمن، حتّى اگر زبان به ستايش گشود، مطمئن و در امان مباش. دشمن مانند آب است كه گرچه با حرارت گرم مى شود، ولى سرانجام سرد مى شود. «... فانّه كالماء و ان اطيل سخانه بالنّار لم يمتنع من اطفائه»(19)
دليل قطع رابطه با كفّار پنج چيز است:
الف) مكتب شما را قبول ندارند. «كفروا بما جاءكم من الحق»
ب) رهبر و امّت را تحمّل نمى كنند. «يخرجون الرسول و ايّاكم»
ج) اگر سلطه يابند، دشمنى خود را اعمال مى كنند. «ان يثقفوكم...»
د) با دست و زبان، آزارتان مى دهند. «يبسطوا اليكم أيديهم و ألسنتهم»
ه) مى خواهند كه شما از دين برگشته و مرتد شويد. «ودّوا لو تكفرون»
-----
19) غررالحكم.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۱.۰k
۲۴ تیر ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.