وسواس، نوعی سفاهت
وسواس، نوعی سفاهت
قسمت دوم
قرآن میفرماید: همهی اینها غلط است. به وسواسی میگوید: ببین خدا و پیامبر«صلیاللهعلیه وآله وسلّم» چه میفرمایند. و راه فهمیدن حکم اسلام نیز مراجعه به مراجع تقلید است. مراجع تقلید هم در رساله ها نوشته اند: اگر کسی سه مرتبه شک کرد، در مرتبهی چهارم دیگر به آن اعتنا نکند؛ بنا را بر همان قرار دهد که به نفع اوست. همچنین آنان فتوا داده اند که شکّ و ظنّ و قطع و یقین وسواسی اعتبار ندارد و باید به طور متعارف عمل کند، یعنی مانند بقیه مردم باشد. غیر از این دیگر سفاهت است. قرآن میفرماید: مقام حضرت ابراهیم«سلاماللهعلیه» خیلی بالاست؛ چون صد در صد در مقابل خداوند تسلیم بود:
«وَ مَنْ یَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْراهیمَ إِلاَّ مَنْ سَفِهَ نَفْسَه وَ لَقَدِ اصْطَفَیْناهُ فِی الدُّنْیا وَ إِنَّهُ فِی الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحین إِذْ قالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ قالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعالَمین [بقره_130_131]»
و چه کسی جز سفیه،از آیین ابراهیم روی بر میتابد؟ و ما او را در این دنیا برگزیدیم؛ و البته در آخرت نیز از شایستگان خواهد بود. هنگامی که پروردگارش به او فرمود: «تسلیم شو»، گفت: «به پروردگار جهانیان تسلیم شدم.»
این دو آیهی شریفه به ما میفرماید: باید در مقابل خداوند متعال تسلیم باشیم وگرنه سفیه هستیم. با اعمال من درآوری که نمیتوان راه پیش برد.
عبد اللَّه بن سنان از امام صادق«سلاماللهعلیه» روایت میکند که فرمودند: به زودی شبههای به شما میرسد و در آن بدون نشانهای آشکار و امام هدایت میمانید و کسی از آن شبهه نجات نمییابد مگر آن که دعای غریق را بخواند.
گفتم: دعای غریق چگونه است؟
فرمودند: میگویی:
«یا اللَّه یا رحمان یا رحیم یا مقلّب القلوب ثبّت قلبی علی دینک».
من هم گفتم: «یا اللَّه یا رحمان یا رحیم یا مقلّب القلوب و الأبصار ثبّت قلبی علی دینک»
امام«سلاماللهعلیه» فرمودند: خدای تعالی مقلّب القلوب و الأبصار است و لیکن همچنان که من گفتم بگو: «یا مقلّب القلوب ثبّت قلبی علی دینک [کمال الدین و تمام النعمة، ج 2، ص 351]».
ادامه در نظرات...
#آیت_الله_مظاهری #کتاب #راهکارهای_علمی_درمان_وسواس #وسواس #وسوسه #شیطان #درمان_وسواس #اسراف
قسمت دوم
قرآن میفرماید: همهی اینها غلط است. به وسواسی میگوید: ببین خدا و پیامبر«صلیاللهعلیه وآله وسلّم» چه میفرمایند. و راه فهمیدن حکم اسلام نیز مراجعه به مراجع تقلید است. مراجع تقلید هم در رساله ها نوشته اند: اگر کسی سه مرتبه شک کرد، در مرتبهی چهارم دیگر به آن اعتنا نکند؛ بنا را بر همان قرار دهد که به نفع اوست. همچنین آنان فتوا داده اند که شکّ و ظنّ و قطع و یقین وسواسی اعتبار ندارد و باید به طور متعارف عمل کند، یعنی مانند بقیه مردم باشد. غیر از این دیگر سفاهت است. قرآن میفرماید: مقام حضرت ابراهیم«سلاماللهعلیه» خیلی بالاست؛ چون صد در صد در مقابل خداوند تسلیم بود:
«وَ مَنْ یَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْراهیمَ إِلاَّ مَنْ سَفِهَ نَفْسَه وَ لَقَدِ اصْطَفَیْناهُ فِی الدُّنْیا وَ إِنَّهُ فِی الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحین إِذْ قالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ قالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعالَمین [بقره_130_131]»
و چه کسی جز سفیه،از آیین ابراهیم روی بر میتابد؟ و ما او را در این دنیا برگزیدیم؛ و البته در آخرت نیز از شایستگان خواهد بود. هنگامی که پروردگارش به او فرمود: «تسلیم شو»، گفت: «به پروردگار جهانیان تسلیم شدم.»
این دو آیهی شریفه به ما میفرماید: باید در مقابل خداوند متعال تسلیم باشیم وگرنه سفیه هستیم. با اعمال من درآوری که نمیتوان راه پیش برد.
عبد اللَّه بن سنان از امام صادق«سلاماللهعلیه» روایت میکند که فرمودند: به زودی شبههای به شما میرسد و در آن بدون نشانهای آشکار و امام هدایت میمانید و کسی از آن شبهه نجات نمییابد مگر آن که دعای غریق را بخواند.
گفتم: دعای غریق چگونه است؟
فرمودند: میگویی:
«یا اللَّه یا رحمان یا رحیم یا مقلّب القلوب ثبّت قلبی علی دینک».
من هم گفتم: «یا اللَّه یا رحمان یا رحیم یا مقلّب القلوب و الأبصار ثبّت قلبی علی دینک»
امام«سلاماللهعلیه» فرمودند: خدای تعالی مقلّب القلوب و الأبصار است و لیکن همچنان که من گفتم بگو: «یا مقلّب القلوب ثبّت قلبی علی دینک [کمال الدین و تمام النعمة، ج 2، ص 351]».
ادامه در نظرات...
#آیت_الله_مظاهری #کتاب #راهکارهای_علمی_درمان_وسواس #وسواس #وسوسه #شیطان #درمان_وسواس #اسراف
۳.۵k
۲۸ خرداد ۱۳۹۹
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.