شهادت اعضا و جوارح بدن انسان در روز قیامت، هنگامی که تمام
شهادت اعضا و جوارح بدن انسان در روز قیامت، هنگامی که تمامی گناهان مخفی فاش می شود..
بِسمِ الَّلهِ الرَّحمنِ الرَّحیم
وَقَالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدتُّمْ عَلَیْنَا قَالُوا أَنطَقَنَا اللَّهُ الَّذِی أَنطَقَ کُلَّ شَیْءٍ وَهُوَ خَلَقَکُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ
ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﭘﻮﺳﺘﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ﭼﺮﺍ ﺑﺮ ﺿﺪ ﻣﺎ ﮔﻮﺍﻫﻰ ﺩﺍﺩﻳﺪ ؟ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ﻫﻤﺎﻥ ﺧﺪﺍﻳﻰ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻣﻮﺟﻮﺩﻯ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﺨﻦ ﺁﻭﺭﺩ ﻣﺎ ﺭﺍ ﮔﻮﻳﺎ ﺳﺎﺧﺖ، ﻭ ﺍﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺑﺎﺭ ﺁﻓﺮﻳﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺍﻭ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻩ ﻣﻰ ﺷﻮید
(سوره فصلت آیه 21)
در قیامت، ﮔﻮﺍﻫﺎﻥ ﻣﺘﻌﺪّﺩ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ: ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﺍﻧﺒﻴﺎ، ﺯﻣﻴﻦ، ﺯﻣﺎﻥ، ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ، ﺍﻋﻀﺎﻯ ﺑﺪﻥ ﻭ... ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﻫﺮ ﻛﺪﺍم، ﺁﻳﻪ ﻭ ﺣﺪﻳﺚ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺭﻭﺯ ﻣﺤﺸﺮ ﻫﺮ ﻧﻬﺎﻥ ﭘﻴﺪﺍ ﺷﻮﺩ
ﻫﻢ ﺯ ﺧﻮﺩ ﻫﺮ ﻣﺠﺮﻣﻰ ﺭﺳﻮﺍ ﺷﻮﺩ
ﺩﺳﺖ ﮔﻮﻳﺪ ﻣﻦ ﭼﻨﺎﻥ ﺩﺯﺩﻳﺪﻩ ﺍم
ﻟﺐ ﺑﮕﻮﻳﺪ ﻣﻦ ﭼﻨﺎﻥ ﺑﻮﺳﻴﺪﻩ ﺍم
ﭼﺸﻢ ﮔﻮﻳﺪ ﻏﻤﺰﻩ ﻛﺮﺩﺳﺘﻢ ﺣﺮﺍم
ﮔﻮﺵ ﻫﻢ ﺑﺸﻨﻴﺪﻩ ﺍم ﺳﻮء ﺍﻟﻜﻠﺎم
ﻫﺴﺘﻰ ﻧﻮﻋﻰ ﻧﻄﻖ ﺩﺍﺭﺩ. ﺍﻧﻄﻖ ﻛﻞ ﺷﻰ ء ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻯ ﺩﻭﺯﺥ ﻣﻰ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﺗﻘﻮﻝ ﻫﻞ ﻣﻦ ﻣﺰﻳﺪ ( ﻕ ، 30.) ﺟﻬﻨّﻢ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ: ﺁﻳﺎ ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﻣﺠﺮم ﺩﺍﺭﻯ؟ ﻭ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻯ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻣﻰ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﻗﺎﻟﺘﺎ ﺍﺗﻴﻨﺎ ﻃﺎﺋﻌﻴﻦ ( ﻓﺼّﻠﺖ، 11.) ﻣﺎ ﺑﺎ ﺭﻏﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺗﻮ ﻣﻰ ﺁﻳﻴﻢ.
ﻧﻄﻖ ﺁﺏ ﻭ ﻧﻄﻖ ﺧﺎﻙ ﻭ ﻧﻄﻖ ﮔﻞ
ﻫﺴﺖ ﻣﺤﺴﻮﺱ ﺣﻮﺍﺱ ﺍﻫﻞ ﺩﻝ
ﺟﻤﻠﻪ ﺫﺭّﺍﺕ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﺁﺳﻤﺎﻥ
ﺑﺎ ﺗﻮ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ ﺭﻭﺯﺍﻥ ﻭ ﺷﺒﺎﻥ
ﻣﺎ ﺳﻤﻴﻌﻴﻢ ﻭ ﺑﺼﻴﺮﻳﻢ ﻭ ﻫُﺸﻴﻢ
ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﻧﺎﻣﺤﺮﻣﺎﻥ ﻣﺎ ﺧﺎﻣﺸﻴﻢ
1- ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺻﺤﻨﻪ ﻯ ﺟﺪﺍﻝ ﻭ ﺳﺘﻴﺰِ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎ ﺧﻮﺩ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﻗﺎﻟﻮﺍ ﻟﺠﻠﻮﺩﻫﻢ
2- ﺭﺳﻮﺍﻳﻰ ﮔﻨﺎﻫﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎ ﭘﻮﺳﺖ ﺑﺪﻥ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻩ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﺳﺖ. ( ﻭ ﻗﺎﻟﻮﺍ ﻟﺠﻠﻮﺩﻫﻢ ﻭ ﻧﻔﺮﻣﻮﺩ: ﻗﺎﻟﻮﺍ ﻟﺎﺑﺼﺎﺭﻫﻢ ﻭ... )
3- ﮔﻮﺍﻫﻰ ﺍﻋﻀﺎﻯ ﺑﺪﻥ ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ، ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﺮﮔﺰ ﺑﻪ ﻧﻔﻊ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﻴﺴﺖ. (ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﻫﺮ ﻛﺠﺎ ﺳﺨﻦ ﺍﺯ ﮔﻮﺍﻫﻰ ﺍﻋﻀﺎﺳﺖ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺍﺳﺖ). ﻟﻢ ﺷﻬﺪﺗﻢ ﻋﻠﻴﻨﺎ
4- ﻛﻔّﺎﺭ ﺍﺻﻞ ﮔﻨﺎﻩ ﺭﺍ ﻣﻰ ﭘﺬﻳﺮﻧﺪ ﻭﻟﻰ ﺍﺯ ﮔﻮﺍﻫﻰ ﺍﻋﻀﺎﻯ ﺑﺪﻥ ﺧﻮﺩ ﻧﺎﺭﺍﺣﺖ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ. ﻟﻢ ﺷﻬﺪﺗﻢ ﻋﻠﻴﻨﺎ
5- ﮔﻮﺍﻫﻰ ﺩﺍﺩﻥ ﻭ ﻧﻄﻖ ﻛﺮﺩﻥ، ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻯ ﻋﻠﻢ ﺍﻋﻀﺎﻯ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﺍﻭﺳﺖ. ﺍﻧﻄﻘﻨﺎ ﺍﻟﻠّﻪ
6- ﺁﻥ ﻛﻪ ﻗﺪﺭﺕ ﺁﻓﺮﻳﺪﻥ ﺩﺍﺭﺩ، ﻗﺪﺭﺕ ﺑﻪ ﺳﺨﻦ ﺩﺭ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﻧﻴﺰ ﺩﺍﺭﺩ. ﺍﻧﻄﻖ ﻛﻞ ﺷﻰ ء ﻭ ﻫﻮ ﺧﻠﻘﻜﻢ
7- ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﺁﻏﺎﺯﻳﻦ، ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﺑﺮ ﺍﻣﻜﺎﻥ ﻣﻌﺎﺩ ﺍﺳﺖ. ﺧﻠﻘﻜﻢ ﺍﻭﻝ ﻣﺮّﺓ ﻭ ﺍﻟﻴﻪ ﺗﺮﺟﻌﻮﻥ
(تفسیر نور)
بِسمِ الَّلهِ الرَّحمنِ الرَّحیم
وَقَالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدتُّمْ عَلَیْنَا قَالُوا أَنطَقَنَا اللَّهُ الَّذِی أَنطَقَ کُلَّ شَیْءٍ وَهُوَ خَلَقَکُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ
ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﭘﻮﺳﺘﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ﭼﺮﺍ ﺑﺮ ﺿﺪ ﻣﺎ ﮔﻮﺍﻫﻰ ﺩﺍﺩﻳﺪ ؟ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ﻫﻤﺎﻥ ﺧﺪﺍﻳﻰ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻣﻮﺟﻮﺩﻯ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﺨﻦ ﺁﻭﺭﺩ ﻣﺎ ﺭﺍ ﮔﻮﻳﺎ ﺳﺎﺧﺖ، ﻭ ﺍﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺑﺎﺭ ﺁﻓﺮﻳﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺍﻭ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻩ ﻣﻰ ﺷﻮید
(سوره فصلت آیه 21)
در قیامت، ﮔﻮﺍﻫﺎﻥ ﻣﺘﻌﺪّﺩ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ: ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﺍﻧﺒﻴﺎ، ﺯﻣﻴﻦ، ﺯﻣﺎﻥ، ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ، ﺍﻋﻀﺎﻯ ﺑﺪﻥ ﻭ... ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﻫﺮ ﻛﺪﺍم، ﺁﻳﻪ ﻭ ﺣﺪﻳﺚ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺭﻭﺯ ﻣﺤﺸﺮ ﻫﺮ ﻧﻬﺎﻥ ﭘﻴﺪﺍ ﺷﻮﺩ
ﻫﻢ ﺯ ﺧﻮﺩ ﻫﺮ ﻣﺠﺮﻣﻰ ﺭﺳﻮﺍ ﺷﻮﺩ
ﺩﺳﺖ ﮔﻮﻳﺪ ﻣﻦ ﭼﻨﺎﻥ ﺩﺯﺩﻳﺪﻩ ﺍم
ﻟﺐ ﺑﮕﻮﻳﺪ ﻣﻦ ﭼﻨﺎﻥ ﺑﻮﺳﻴﺪﻩ ﺍم
ﭼﺸﻢ ﮔﻮﻳﺪ ﻏﻤﺰﻩ ﻛﺮﺩﺳﺘﻢ ﺣﺮﺍم
ﮔﻮﺵ ﻫﻢ ﺑﺸﻨﻴﺪﻩ ﺍم ﺳﻮء ﺍﻟﻜﻠﺎم
ﻫﺴﺘﻰ ﻧﻮﻋﻰ ﻧﻄﻖ ﺩﺍﺭﺩ. ﺍﻧﻄﻖ ﻛﻞ ﺷﻰ ء ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻯ ﺩﻭﺯﺥ ﻣﻰ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﺗﻘﻮﻝ ﻫﻞ ﻣﻦ ﻣﺰﻳﺪ ( ﻕ ، 30.) ﺟﻬﻨّﻢ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ: ﺁﻳﺎ ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﻣﺠﺮم ﺩﺍﺭﻯ؟ ﻭ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻯ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻣﻰ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﻗﺎﻟﺘﺎ ﺍﺗﻴﻨﺎ ﻃﺎﺋﻌﻴﻦ ( ﻓﺼّﻠﺖ، 11.) ﻣﺎ ﺑﺎ ﺭﻏﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺗﻮ ﻣﻰ ﺁﻳﻴﻢ.
ﻧﻄﻖ ﺁﺏ ﻭ ﻧﻄﻖ ﺧﺎﻙ ﻭ ﻧﻄﻖ ﮔﻞ
ﻫﺴﺖ ﻣﺤﺴﻮﺱ ﺣﻮﺍﺱ ﺍﻫﻞ ﺩﻝ
ﺟﻤﻠﻪ ﺫﺭّﺍﺕ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﺁﺳﻤﺎﻥ
ﺑﺎ ﺗﻮ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ ﺭﻭﺯﺍﻥ ﻭ ﺷﺒﺎﻥ
ﻣﺎ ﺳﻤﻴﻌﻴﻢ ﻭ ﺑﺼﻴﺮﻳﻢ ﻭ ﻫُﺸﻴﻢ
ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﻧﺎﻣﺤﺮﻣﺎﻥ ﻣﺎ ﺧﺎﻣﺸﻴﻢ
1- ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺻﺤﻨﻪ ﻯ ﺟﺪﺍﻝ ﻭ ﺳﺘﻴﺰِ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎ ﺧﻮﺩ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﻗﺎﻟﻮﺍ ﻟﺠﻠﻮﺩﻫﻢ
2- ﺭﺳﻮﺍﻳﻰ ﮔﻨﺎﻫﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎ ﭘﻮﺳﺖ ﺑﺪﻥ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻩ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﺳﺖ. ( ﻭ ﻗﺎﻟﻮﺍ ﻟﺠﻠﻮﺩﻫﻢ ﻭ ﻧﻔﺮﻣﻮﺩ: ﻗﺎﻟﻮﺍ ﻟﺎﺑﺼﺎﺭﻫﻢ ﻭ... )
3- ﮔﻮﺍﻫﻰ ﺍﻋﻀﺎﻯ ﺑﺪﻥ ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ، ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﺮﮔﺰ ﺑﻪ ﻧﻔﻊ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﻴﺴﺖ. (ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﻫﺮ ﻛﺠﺎ ﺳﺨﻦ ﺍﺯ ﮔﻮﺍﻫﻰ ﺍﻋﻀﺎﺳﺖ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺍﺳﺖ). ﻟﻢ ﺷﻬﺪﺗﻢ ﻋﻠﻴﻨﺎ
4- ﻛﻔّﺎﺭ ﺍﺻﻞ ﮔﻨﺎﻩ ﺭﺍ ﻣﻰ ﭘﺬﻳﺮﻧﺪ ﻭﻟﻰ ﺍﺯ ﮔﻮﺍﻫﻰ ﺍﻋﻀﺎﻯ ﺑﺪﻥ ﺧﻮﺩ ﻧﺎﺭﺍﺣﺖ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ. ﻟﻢ ﺷﻬﺪﺗﻢ ﻋﻠﻴﻨﺎ
5- ﮔﻮﺍﻫﻰ ﺩﺍﺩﻥ ﻭ ﻧﻄﻖ ﻛﺮﺩﻥ، ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻯ ﻋﻠﻢ ﺍﻋﻀﺎﻯ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﺍﻭﺳﺖ. ﺍﻧﻄﻘﻨﺎ ﺍﻟﻠّﻪ
6- ﺁﻥ ﻛﻪ ﻗﺪﺭﺕ ﺁﻓﺮﻳﺪﻥ ﺩﺍﺭﺩ، ﻗﺪﺭﺕ ﺑﻪ ﺳﺨﻦ ﺩﺭ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﻧﻴﺰ ﺩﺍﺭﺩ. ﺍﻧﻄﻖ ﻛﻞ ﺷﻰ ء ﻭ ﻫﻮ ﺧﻠﻘﻜﻢ
7- ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﺁﻏﺎﺯﻳﻦ، ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﺑﺮ ﺍﻣﻜﺎﻥ ﻣﻌﺎﺩ ﺍﺳﺖ. ﺧﻠﻘﻜﻢ ﺍﻭﻝ ﻣﺮّﺓ ﻭ ﺍﻟﻴﻪ ﺗﺮﺟﻌﻮﻥ
(تفسیر نور)
۱.۲k
۱۹ مرداد ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.