جواب ب صورت خلاصه وار
جواب ب صورت خلاصه وار
پرسش: چرا شما شیعیان امامت را جزو اصول دین میدانید در حالی که امامت فقط جزو فروع دین میباشد؟!
پاسخ: بزرگانی از علمای اهل سنت، نظیر ملاسعد تفتازانی در «شرح عقاید نسفی» و حمیدی در «جمع بین الصحیحین» از پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله نقل کردهاند: «هر کسی که بمیرد و امام زمان خود را نشناخته باشد به درستی که مانند مردمان زمان جاهلیت مرده است « مسند احمد، ج 4، ص 96؛ مجمع الزواید، ج 5، ص 218؛
«مَنْ مَاتَ وَ لَمْ یَعْرِفْإِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّةً».
اگر امامت جزو فروع دین بود، آیا پیغمبر ص میفرمود: کسی که از امام زمان خود شناخت نداشته باشد و از دنیا برود به طریق اهل جاهلیت مرده است؟
بدیهی است که عدم معرفت و شناخت موردی از فروع دین، موجب تزلزل دین و مردن به سبک جاهلیت نخواهد شد.
پس مطابق این برداشت، امامت باید جزو اصول دین باشد که عدم شناخت آن باعث مردن به شیوه جاهلیت میگردد.
به همین دلیل است که علمایی چون قاضی بیضاوی- ((مفسر معروف اهل سنت- ))در کتاب «منهاج الاصول» با صراحت میگوید:
«امامت، از بزرگترین موارد اصول دین است که مخالفت با آن موجب کفر و بدعت میگردد « الصوارم المهرقة، ص 263؛
«إن الإمامة من أعظم مسائل اصول الدین التیمخالفتها توجب الکفر والبدعة»
ملا علی قوشچی نیز در «شرح تجرید مبحث امامت» میگوید «امامت، ریاست بر عموم مردم در امور دین و دنیا به طریق خلافت پیغمبر است « مجمع الفائدة، ج 3، ص 215؛ «و هی رئاسة عامّة فی أمور الدین والدنیا خلافةعن النبی صلی الله علیه و آله»»».
قاضی روزبهان نیز میگوید: «در نزد اشاعره، امامت همان خلافت رسولاللَّه صلی الله علیه و آله در بر پایی دین و حفظ حوزه ملت اسلام است.
به طوریکه متابعت او بر جمیع امت واجب است « «الإمامة عند الأشاعرة هی خلافة الرسول فی إقامة الدین و حفظ حوزة الملّة بحیث یجب اتباعه علی کافة الأمة»
آیا امام و امامتی با این ویژگیها که ریاست عامه مسلمین را به عهده داشته باشد و اطاعتش بر همه واجب و در هر زمانی فقط یک نفر این مسئولیت را بر عهده داشته باشد، و جمیع صفات حمیده و اخلاق پسندیده، علم، زهد، تقوی و شجاعت را دارا باشد و علاوه بر این، هم معصوم و هم به وسیله رسولاللَّه منصوب پرورگار باشد به طوری که عدم شناختش مردن به سبک جاهلیت میباشد، نباید جزو اصول دین باشد؟!!
آیا تمام انحرافاتی که در امت واقع شد، حول مسأله امامت نبود؟!
#شبهات_شیعه_سنی
#شیعه_حق_جو
یاعلی
پرسش: چرا شما شیعیان امامت را جزو اصول دین میدانید در حالی که امامت فقط جزو فروع دین میباشد؟!
پاسخ: بزرگانی از علمای اهل سنت، نظیر ملاسعد تفتازانی در «شرح عقاید نسفی» و حمیدی در «جمع بین الصحیحین» از پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله نقل کردهاند: «هر کسی که بمیرد و امام زمان خود را نشناخته باشد به درستی که مانند مردمان زمان جاهلیت مرده است « مسند احمد، ج 4، ص 96؛ مجمع الزواید، ج 5، ص 218؛
«مَنْ مَاتَ وَ لَمْ یَعْرِفْإِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّةً».
اگر امامت جزو فروع دین بود، آیا پیغمبر ص میفرمود: کسی که از امام زمان خود شناخت نداشته باشد و از دنیا برود به طریق اهل جاهلیت مرده است؟
بدیهی است که عدم معرفت و شناخت موردی از فروع دین، موجب تزلزل دین و مردن به سبک جاهلیت نخواهد شد.
پس مطابق این برداشت، امامت باید جزو اصول دین باشد که عدم شناخت آن باعث مردن به شیوه جاهلیت میگردد.
به همین دلیل است که علمایی چون قاضی بیضاوی- ((مفسر معروف اهل سنت- ))در کتاب «منهاج الاصول» با صراحت میگوید:
«امامت، از بزرگترین موارد اصول دین است که مخالفت با آن موجب کفر و بدعت میگردد « الصوارم المهرقة، ص 263؛
«إن الإمامة من أعظم مسائل اصول الدین التیمخالفتها توجب الکفر والبدعة»
ملا علی قوشچی نیز در «شرح تجرید مبحث امامت» میگوید «امامت، ریاست بر عموم مردم در امور دین و دنیا به طریق خلافت پیغمبر است « مجمع الفائدة، ج 3، ص 215؛ «و هی رئاسة عامّة فی أمور الدین والدنیا خلافةعن النبی صلی الله علیه و آله»»».
قاضی روزبهان نیز میگوید: «در نزد اشاعره، امامت همان خلافت رسولاللَّه صلی الله علیه و آله در بر پایی دین و حفظ حوزه ملت اسلام است.
به طوریکه متابعت او بر جمیع امت واجب است « «الإمامة عند الأشاعرة هی خلافة الرسول فی إقامة الدین و حفظ حوزة الملّة بحیث یجب اتباعه علی کافة الأمة»
آیا امام و امامتی با این ویژگیها که ریاست عامه مسلمین را به عهده داشته باشد و اطاعتش بر همه واجب و در هر زمانی فقط یک نفر این مسئولیت را بر عهده داشته باشد، و جمیع صفات حمیده و اخلاق پسندیده، علم، زهد، تقوی و شجاعت را دارا باشد و علاوه بر این، هم معصوم و هم به وسیله رسولاللَّه منصوب پرورگار باشد به طوری که عدم شناختش مردن به سبک جاهلیت میباشد، نباید جزو اصول دین باشد؟!!
آیا تمام انحرافاتی که در امت واقع شد، حول مسأله امامت نبود؟!
#شبهات_شیعه_سنی
#شیعه_حق_جو
یاعلی
۱.۰k
۲۱ فروردین ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۴۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.