کلام زیبای خداوند سبحان
✍درباره مراد از نماز وسطى، چند نظریه است، ولى با توجّه به شأن نزول آیه كه گروهى بخاطر گرمى هوا در نماز ظهر شركت نمى كردند و با توجّه به روایات و تفاسیر، مراد همان نماز ظهر است.
توجّه به نماز در لابلاى آیات مربوط به مسائل خانوادگى، اشاره به آن است كه غرائز و كشش هاى مالى و حقوقى همسر، شما را از نماز غافل نكند.
حفظ هر چیزى باید مناسب با خودش باشد؛ حفظ مال از دست برد دزد است، حفظ بدن از میكرب است، حفظ روح از آفات اخلاقى نظیر حرص، حسد وتكبّر است، وحفظ فرزند از دوست بد مى باشد. امّا حفظ نماز به چیست؟ حفظ نماز، آشنایى با اسرار آن، انجام به موقع آن، صحیح بجا آوردن، فراگرفتن احكام و آداب آن و حفظ مراكز عبادت و تمركز فكر به هنگام آن است.
در حدیثى مى خوانیم: نماز به گروهى مى گوید: مرا ضایع كردى خدا تو را ضایع كند و به گروهى مى گوید: مرا حفظ كردى خداوند تو را حفظ كند. [649]
-----
649) كافى، ج 3، ص 268.
- اقامه نماز باید مداوم باشد. «حافظوا»
- همه ى مردم مسئول حفظ نمازند. «حافظوا»
- نماز را به جماعت برپا كنید. «حافظوا، قوموا»
- هركجا زمینه ى سهل انگارى یا غفلت احساس مى شود، هشدار بیشترى لازم است. «والصلوة الوسطى»
- اقامه ى نماز، به توجّه، نشاط، معرفت و اخلاص نیاز دارد. «قوموا لِلّه قانتین»
- انسان نباید وصله ى ناهمرنگ هستى باشد. قرآن درباره هستى مى فرماید: «كل له قانتون» [650] پس اگر ما قانت نباشیم، وصله ناهمرنگ هستى خواهیم بود. «قوموا للّه قانتین»
- ارزش نماز به خضوع آن است. «قانتین»
-----
650) روم، 26 .
توجّه به نماز در لابلاى آیات مربوط به مسائل خانوادگى، اشاره به آن است كه غرائز و كشش هاى مالى و حقوقى همسر، شما را از نماز غافل نكند.
حفظ هر چیزى باید مناسب با خودش باشد؛ حفظ مال از دست برد دزد است، حفظ بدن از میكرب است، حفظ روح از آفات اخلاقى نظیر حرص، حسد وتكبّر است، وحفظ فرزند از دوست بد مى باشد. امّا حفظ نماز به چیست؟ حفظ نماز، آشنایى با اسرار آن، انجام به موقع آن، صحیح بجا آوردن، فراگرفتن احكام و آداب آن و حفظ مراكز عبادت و تمركز فكر به هنگام آن است.
در حدیثى مى خوانیم: نماز به گروهى مى گوید: مرا ضایع كردى خدا تو را ضایع كند و به گروهى مى گوید: مرا حفظ كردى خداوند تو را حفظ كند. [649]
-----
649) كافى، ج 3، ص 268.
- اقامه نماز باید مداوم باشد. «حافظوا»
- همه ى مردم مسئول حفظ نمازند. «حافظوا»
- نماز را به جماعت برپا كنید. «حافظوا، قوموا»
- هركجا زمینه ى سهل انگارى یا غفلت احساس مى شود، هشدار بیشترى لازم است. «والصلوة الوسطى»
- اقامه ى نماز، به توجّه، نشاط، معرفت و اخلاص نیاز دارد. «قوموا لِلّه قانتین»
- انسان نباید وصله ى ناهمرنگ هستى باشد. قرآن درباره هستى مى فرماید: «كل له قانتون» [650] پس اگر ما قانت نباشیم، وصله ناهمرنگ هستى خواهیم بود. «قوموا للّه قانتین»
- ارزش نماز به خضوع آن است. «قانتین»
-----
650) روم، 26 .
۱.۱k
۱۷ فروردین ۱۴۰۳