بسم الله الرحمن الرحیم
بسم الله الرحمن الرحیم
آیت الله ضیاء آبادی :
ما الآن مشغول کاشت و برداشت هستیم باید توجه داشته باشیم که چه میکاریم تا آن جا چه برداشت کنیم. آنچه مایه دلگرمی ماست، حبّ امام امیرالمؤمنین (ع) است که قسیمالجنه و النار است. مأمون عباسی از امام ابوالحسن الرضا (ع) پرسید: این که شما میگویید: «علیٌ قسیمُ الجنّه و النّار؛ علی تقسیمکننده بهشت و جهنم است» یعنی چه؟ امام رضا (ع) به او فرمود: مگر این روایت را خود شما نقل نمیکنید که عبدالله بن عباس، جد شما از رسول خدا (ص) نقل کرده است: «حُبٌ علیٍ ایمانٌ و بغضُ علیًّ کفرٌ؛حب علی ایمان و بغض علی کفر است». آیا این حدیث از نظر شما صحیح است؟ گفت: بله. فرمود: وقتی بنا شد حبّ و بغض علی (ع) ملاک بهشتی و جهنمی شدن باشد، پس صحیح است که بگویی: علی تقسیمکننده بهشت و جهنم است. مأمون از این جواب خوشحال شد و گفت: «لا ابقانی الله بعدک یا ابالحسن؛ خدا مرا بعد از تو زنده نگه ندارد»، یعنی خدا آن روزی را نیاورد که من باشم و تو نباشی. «اشهد انک وارث علم رسول الله؛ من شهادت میدهم که وارث علم پیامبر تو هستی». بعد، وقتی امام از مجلس مأمون بیرون آمد، ابوالصّلت هروی، که خدمت امام بود، عرض کرد: آقا، چه جواب خوبی به مأمون دادی. فرمود: من به قدر فهم او جواب دادم؛ حقیقت مطلب از این بالاتر است؛ پدرم از آباء کرامش از امیرالمؤمنین (ع) نقل کرده که فرموده است، رسول خدا (ص) به من فرمود: «یا علیُّ انت قسیم الجنه و النّار یوم القیامه تقول للنّار هذا لی و هذا لک؛ ای علی، تو تقسیمکننده بهشت و جهنم هستی در روز قیامت، به جهنم میگویی این از آن من و این از آن توست». یعنی، در روز قیامت، جهنم مطیع فرمان علی (ع) است و طعمه خود را که کافران و منافقان هستند، از دست علی (ع) میگیرد و به فرمان او، آنها را در کام خود فرو میکشد و به دوستان علی (ع) جرأت نزدیک شدن ندارد، مگر این که باز به فرمان علی (ع) برخی از گنهکاران شیعه نیاز به گوشمالی موقت داشته باشند.
✍️برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی شیعیان
@Asemani_bashim
آیت الله ضیاء آبادی :
ما الآن مشغول کاشت و برداشت هستیم باید توجه داشته باشیم که چه میکاریم تا آن جا چه برداشت کنیم. آنچه مایه دلگرمی ماست، حبّ امام امیرالمؤمنین (ع) است که قسیمالجنه و النار است. مأمون عباسی از امام ابوالحسن الرضا (ع) پرسید: این که شما میگویید: «علیٌ قسیمُ الجنّه و النّار؛ علی تقسیمکننده بهشت و جهنم است» یعنی چه؟ امام رضا (ع) به او فرمود: مگر این روایت را خود شما نقل نمیکنید که عبدالله بن عباس، جد شما از رسول خدا (ص) نقل کرده است: «حُبٌ علیٍ ایمانٌ و بغضُ علیًّ کفرٌ؛حب علی ایمان و بغض علی کفر است». آیا این حدیث از نظر شما صحیح است؟ گفت: بله. فرمود: وقتی بنا شد حبّ و بغض علی (ع) ملاک بهشتی و جهنمی شدن باشد، پس صحیح است که بگویی: علی تقسیمکننده بهشت و جهنم است. مأمون از این جواب خوشحال شد و گفت: «لا ابقانی الله بعدک یا ابالحسن؛ خدا مرا بعد از تو زنده نگه ندارد»، یعنی خدا آن روزی را نیاورد که من باشم و تو نباشی. «اشهد انک وارث علم رسول الله؛ من شهادت میدهم که وارث علم پیامبر تو هستی». بعد، وقتی امام از مجلس مأمون بیرون آمد، ابوالصّلت هروی، که خدمت امام بود، عرض کرد: آقا، چه جواب خوبی به مأمون دادی. فرمود: من به قدر فهم او جواب دادم؛ حقیقت مطلب از این بالاتر است؛ پدرم از آباء کرامش از امیرالمؤمنین (ع) نقل کرده که فرموده است، رسول خدا (ص) به من فرمود: «یا علیُّ انت قسیم الجنه و النّار یوم القیامه تقول للنّار هذا لی و هذا لک؛ ای علی، تو تقسیمکننده بهشت و جهنم هستی در روز قیامت، به جهنم میگویی این از آن من و این از آن توست». یعنی، در روز قیامت، جهنم مطیع فرمان علی (ع) است و طعمه خود را که کافران و منافقان هستند، از دست علی (ع) میگیرد و به فرمان او، آنها را در کام خود فرو میکشد و به دوستان علی (ع) جرأت نزدیک شدن ندارد، مگر این که باز به فرمان علی (ع) برخی از گنهکاران شیعه نیاز به گوشمالی موقت داشته باشند.
✍️برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی شیعیان
@Asemani_bashim
۱.۵k
۲۲ تیر ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.