بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
قسمت سوم :
تنها سبب خشم و انتقام تو اين است كه ما به آيات پروردگار خويش - هنگامی كه برای ما آمد - ايمان آورده ايم، بار الها! پيمانه صبر و استقامت را تا آخر بر ما بريز و ما را مسلمان بميران و تاپايان عمر با اخلاص و ايمان بدار.(سوره اعراف آیه 126)
سقیفه : بدون تعصب، به همین ماجرای سقیفه که سبب انحراف و تقرقۀ جامعۀ مسلمانان تا امروز شده دقت کنیم.
آیا ماجرا جز این بود که پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، در غدیر خم، به امر پروردگار عالم، امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام را به عنوان برادر، وصی، خلیفه، جانشین ولیّ الله و امام معرفی نمودند و برای ایشان بیعت گرفتند و اتفاقاً ابوبکر و عمر، از اولین بیعت کنندگان بودند، اما به محض این که ایشان در بستر احتضار افتادند، سران چند قوم جلسهای را زیر یک سقف تشکیل دادند و گفتند: اگر چه حضرت محمد (ص) چنین گفته و از همۀ ما بیعت نیز گرفته است، اما تشخیص و شناخت ما این است که او نباید فعلاً حکومت کند و خودمان باید حکومت کنیم! این همان جنگ شناختی است و علتش آن بود که اگر چه این اقوام اسلام آورده بودند، یعنی تسلیم شرایط حاکم بر جامعه شده بودند، اما ایمان نیاورده بودند؛ لذا بر منبای شناخت خود، یک جنگ بزرگ و عمیق شناختی را در جامعۀ اسلامی آغاز نمودند: قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَلَكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ - عربهای باديه نشين گفتند: ايمان آوردهايم، بگو شما ايمان نياورده ايد؛ ولی بگوئيد اسلام آوردهايم تسلیم شدهایم، اما هنوز ايمان وارد قلب شما نشده است.(سوره حجرات بخشی از آیه 14)
کربلا و عاشورا :آیا مبنای فاجعه کربلا و عاشورا، جنگ شناختی نبود؟
موسوعةاِنّا لِلّهِ وَاِنّا اِلَيْهِ راجِعُونَ وَعَلَى الاِْسْلامِ الْسَّلامُ اِذ قَدْ بُلِيَتِ الاُْمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ يَزيدَ، وَلَقَدْ سَمِعْتُ رَسُولَ اللّه ِ صلي الله عليه و آلهيَقُولُ: اَلْخِلافَةُ مُحَرَّمَةٌ عَلى آلِ اَبى سُفيانَ - امام حسين عليه السلام- در پاسخ به پيشنهاد مروان بن حكم كه با يزيد بيعت كن فرمود: در اين صـورت بايد گفت: انا للّه و انا اليه راجعون و فاتحه اسلام را خواند زيرا امّت اسلام گرفتار چوپانى همانند يزيد شده است و من خودم از رسول خدا صلي الله عليه و آله شنيدم كه مى فرمود: خـلافت بر آل ابوسـفيان حـرام است.(كلمات الامام الحسين عليه السلام 285، ح252)(ادامه دارد...)
قسمت سوم :
تنها سبب خشم و انتقام تو اين است كه ما به آيات پروردگار خويش - هنگامی كه برای ما آمد - ايمان آورده ايم، بار الها! پيمانه صبر و استقامت را تا آخر بر ما بريز و ما را مسلمان بميران و تاپايان عمر با اخلاص و ايمان بدار.(سوره اعراف آیه 126)
سقیفه : بدون تعصب، به همین ماجرای سقیفه که سبب انحراف و تقرقۀ جامعۀ مسلمانان تا امروز شده دقت کنیم.
آیا ماجرا جز این بود که پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، در غدیر خم، به امر پروردگار عالم، امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام را به عنوان برادر، وصی، خلیفه، جانشین ولیّ الله و امام معرفی نمودند و برای ایشان بیعت گرفتند و اتفاقاً ابوبکر و عمر، از اولین بیعت کنندگان بودند، اما به محض این که ایشان در بستر احتضار افتادند، سران چند قوم جلسهای را زیر یک سقف تشکیل دادند و گفتند: اگر چه حضرت محمد (ص) چنین گفته و از همۀ ما بیعت نیز گرفته است، اما تشخیص و شناخت ما این است که او نباید فعلاً حکومت کند و خودمان باید حکومت کنیم! این همان جنگ شناختی است و علتش آن بود که اگر چه این اقوام اسلام آورده بودند، یعنی تسلیم شرایط حاکم بر جامعه شده بودند، اما ایمان نیاورده بودند؛ لذا بر منبای شناخت خود، یک جنگ بزرگ و عمیق شناختی را در جامعۀ اسلامی آغاز نمودند: قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَلَكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ - عربهای باديه نشين گفتند: ايمان آوردهايم، بگو شما ايمان نياورده ايد؛ ولی بگوئيد اسلام آوردهايم تسلیم شدهایم، اما هنوز ايمان وارد قلب شما نشده است.(سوره حجرات بخشی از آیه 14)
کربلا و عاشورا :آیا مبنای فاجعه کربلا و عاشورا، جنگ شناختی نبود؟
موسوعةاِنّا لِلّهِ وَاِنّا اِلَيْهِ راجِعُونَ وَعَلَى الاِْسْلامِ الْسَّلامُ اِذ قَدْ بُلِيَتِ الاُْمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ يَزيدَ، وَلَقَدْ سَمِعْتُ رَسُولَ اللّه ِ صلي الله عليه و آلهيَقُولُ: اَلْخِلافَةُ مُحَرَّمَةٌ عَلى آلِ اَبى سُفيانَ - امام حسين عليه السلام- در پاسخ به پيشنهاد مروان بن حكم كه با يزيد بيعت كن فرمود: در اين صـورت بايد گفت: انا للّه و انا اليه راجعون و فاتحه اسلام را خواند زيرا امّت اسلام گرفتار چوپانى همانند يزيد شده است و من خودم از رسول خدا صلي الله عليه و آله شنيدم كه مى فرمود: خـلافت بر آل ابوسـفيان حـرام است.(كلمات الامام الحسين عليه السلام 285، ح252)(ادامه دارد...)
۳۴۷
۱۰ آبان ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.