بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
قسمت دوم - عصمت در آیات :
اطاعت مطلق و بدون قید و بند نشان دهنده عصمت است، وگرنه صحیح نیست که کسی را امر به اطاعت بدون چون و چرا از یک غیر معصوم کنیم، چون ممکن است خواسته یا ناخواسته انسان رابه انحراف بکشاند، همانطور که خداوند در خصوص اطاعت از پدر و مادر می فرماید:اگر تو را به شرک امر کردند اطاعت نکن(سوره عنکبوت بخشی از آیه 8) و (سوره لقمان بخشی از آیه 15)
6- آیات سوره نجم:
مَا ضَلَّ صَاحِبُكمُْ وَ مَا غَوَى - هرگز همراه شما محمّد (ص) منحرف نشده و مقصد را گم نكرده است.(3)
وَ مَا يَنطِقُ عَنِ الهَوَى - و هرگز از روى هواى نفس سخن نمىگويد!(4)
إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْىٌ يُوحَى - آنچه مىگويد چيزى جز وحى كه بر او نازل شده نيست.(5)(سوره نجم آیه 3 تا 5)
این آیه به صورت مطلق می فرماید: پیامبر (صلی الله علیه و آله) هرگز منحرف نبوده و مسیر را گم نکرده است، و هرگز از هواس نفس سخن نمی گوید.
7 - آیه اسوه بودن پیامبر(ص)
لَقَدْكانَ لَكُمْ في رَسُولِ اللّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ - مسلّماً براى شما درزندگى رسول خدا سرمشق نيكويى بود.(سوره احزاب بخشی از آیه 21)
نکته ای که مهم بوده و باید به آن توجه کرد این است که ما اگر همه چیز را میدانستیم و قرار بود از پیامبر(صلی الله علیه و آله) الگوی رفتاری بگیریم یعنی یک مشوّق رفتاری باشد حرفی نبود، اما پیامبر(صلی الله علیه و آله) آمده است تا با عملش راه را به ما نشان بدهد، اینچنین فردی اگر دچار سهو و اشتباه باشد الگو گیری از او ناخواسته موجب انحراف خواهد شد.
الان مثلا هر رفتاری از سوی پیامبر(صلی الله علیه و آله) نشانه جواز آن است، مثلا اگر از گوشت حیوانی تناول کرده اند این نشان دهنده جواز چنین استعمالی است حتی اگر از حکم آن سخنی به میان نیاورده باشند، نمیشود گفت شاید اشتباه کرده اند یا فراموش کرده اند یا مانند آن!
خلاصه اینکه کسی به صورت مطلق الگوی رفتار دیگران قرار داده شود دلالت برعصمت دارد،یعنی ما می توانیم از رفتار اوحکم شرعی برداشت کنیم، طبیعتا چنین کسی باید رفتار و گفتارش معصومانه باشد.(ادامه دارد...)
قسمت دوم - عصمت در آیات :
اطاعت مطلق و بدون قید و بند نشان دهنده عصمت است، وگرنه صحیح نیست که کسی را امر به اطاعت بدون چون و چرا از یک غیر معصوم کنیم، چون ممکن است خواسته یا ناخواسته انسان رابه انحراف بکشاند، همانطور که خداوند در خصوص اطاعت از پدر و مادر می فرماید:اگر تو را به شرک امر کردند اطاعت نکن(سوره عنکبوت بخشی از آیه 8) و (سوره لقمان بخشی از آیه 15)
6- آیات سوره نجم:
مَا ضَلَّ صَاحِبُكمُْ وَ مَا غَوَى - هرگز همراه شما محمّد (ص) منحرف نشده و مقصد را گم نكرده است.(3)
وَ مَا يَنطِقُ عَنِ الهَوَى - و هرگز از روى هواى نفس سخن نمىگويد!(4)
إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْىٌ يُوحَى - آنچه مىگويد چيزى جز وحى كه بر او نازل شده نيست.(5)(سوره نجم آیه 3 تا 5)
این آیه به صورت مطلق می فرماید: پیامبر (صلی الله علیه و آله) هرگز منحرف نبوده و مسیر را گم نکرده است، و هرگز از هواس نفس سخن نمی گوید.
7 - آیه اسوه بودن پیامبر(ص)
لَقَدْكانَ لَكُمْ في رَسُولِ اللّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ - مسلّماً براى شما درزندگى رسول خدا سرمشق نيكويى بود.(سوره احزاب بخشی از آیه 21)
نکته ای که مهم بوده و باید به آن توجه کرد این است که ما اگر همه چیز را میدانستیم و قرار بود از پیامبر(صلی الله علیه و آله) الگوی رفتاری بگیریم یعنی یک مشوّق رفتاری باشد حرفی نبود، اما پیامبر(صلی الله علیه و آله) آمده است تا با عملش راه را به ما نشان بدهد، اینچنین فردی اگر دچار سهو و اشتباه باشد الگو گیری از او ناخواسته موجب انحراف خواهد شد.
الان مثلا هر رفتاری از سوی پیامبر(صلی الله علیه و آله) نشانه جواز آن است، مثلا اگر از گوشت حیوانی تناول کرده اند این نشان دهنده جواز چنین استعمالی است حتی اگر از حکم آن سخنی به میان نیاورده باشند، نمیشود گفت شاید اشتباه کرده اند یا فراموش کرده اند یا مانند آن!
خلاصه اینکه کسی به صورت مطلق الگوی رفتار دیگران قرار داده شود دلالت برعصمت دارد،یعنی ما می توانیم از رفتار اوحکم شرعی برداشت کنیم، طبیعتا چنین کسی باید رفتار و گفتارش معصومانه باشد.(ادامه دارد...)
۱۰۱
۱۶ آبان ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.