مهدی قاسمی نوشت:
مهدی قاسمی نوشت:
در مورد فیلم فروشنده بنظرم از لحاظ فنی و هنری حق با مسعود فراستی است و فیلم ایرادات مهمی دارد. یکی اینکه تا پایان فیلم مساله اصلی فیلم مشخص نیست. اینکه با یک فیلم معمایی روبرو هستیم یا یک فیلم علطفی با درونمایه روانشناختی مبهم و گنگ است.
به بیان دیگر معلوم نیست که قرار است اسیبهای روحی به زن قربانی تجاوز و تاثیرات تجاوز بر زندگی ان زوج مساله فیلم باشد یا پیدا کردن مجرم؟
تا پایان فیلم به نظر می رسد اسیبهای روانیِ قربانی، مساله اصلی فیلم را تشکیل می دهد، اگرچه فرد قربانی هیچ کنش و واکنش عمده ای در طول فیلم بجز چند دیالوگ مضحک و احمقانه ترس از تنها ماندن در خانه ندارد؛ اما در پایان فیلم و درست در جایی که گناهکار پیدا می شود و مجرم پیرمرد خانواده دار و زحمتکشیست که هیچ کس گمان بد به او نمی برد، انگاه لایه معمایی فیلم در اولویت قرار می گیرد و مساله اسیب های روانی قربانی به کلی کنار گذاشته می شود و در نهایت نیز صحنه کشمکش زن و شوهر در مورد مجازات قربانی مشخص می کند که مساله انتقام و غیرت مساله اصلی فیلم بوده است؛ همان چیزی که اصلا در طول فیلم مطرح نبوده و به ان پرداخته نشده است.
فروشنده فیلمیست با داستانی از هم گسیخته با سکانس های بی ربطِ کلاس درس و سن تئاتر و شخصیتهای اضافه، که تنها نقطه مثبت آن انتقال این پیام اموزشی و اخلاقی به مخاطب است که هرگز در را بدون مراقبت به روی غریبه ها باز نکنید!
فرهادی که مشخصا وسواس زیادی در رئال ساختن صحنه ها ی فیلم دارد طوری که مثلا اگر در صحنه ای کسی قرار باشد سرش را به دیوار بزند باید واقعا چنین کند، اما با این حال نتوانسته بازی خوبی از بازیگران نقش اول بخصوص شهاب حسینی بگیرد.
اما نکته اساسی فیلم که مایه تاسف است نگاه خفت بار اصغر فرهادی به بخش سنتی و طبقات ضعیف تر جامعه است بطوریکه مجرم متجاوز و بی اخلاق و فاسد یک پیرمرد خانواده دار زحمتکش است و در مقابل آن، طبق معمول طبقه به اصطلاح روشنفکر مثل تئاتری ها یا دانشجویان و اینگونه افرادی که از نگاه اصغر فرهادی روشنفکر هستند، بری از جرم و جنایت و خطا تصویر می شوند.
اینکه فرهادی برای غافلگیری تماشاگر، یک پیرمرد زحمتکش ابرودار خانواده دار را انهم نه در یک فیلم پلیسی، مجرم قرار می دهد نه تنها برای تماشاگر جذاب نیست بلکه بازی با روح و روان و اعصاب تماشاگر است بخصوص انجا که در سکانسی طولانی پیرمرد را در معرض بی ابرویی در مقابل زن و فرزند و داماداش قرار می دهد و پیرمرد له شده و ملتمسانه به مرد تئاتری معلم روشنفکر نگاه می کند تا ابرویش را حفظ کند و از افشایش بپرهیزد و در این گیر دار جوان هر بار سیلی محکمی به گوش پیرمرد می نوازد و در نهایت پیرمرد با وساطتت زن قربانی مورد عفو قرار میگیرد و از مجازات می رهد.
اما در اینجا گویا فرهادی که هنوز حرص و نفرت خود از پیرمرد زحمتکش متجاوز را خالی نکرده عزرائیل را به صحنه می فرستد تا جان او را با صورتی سرخ از سیلی و چشمانی خیس از اشک التماس در مقابل دیدگان غم زده خانواده بگیرد.
به راستی که اصغر فرهادی فیلم ساز بدی نبود. او در اوایل کسب شهرت، خالق اثاری مثل شهر زیبا و رقص در غبار بود که فیلم هایی جذاب و قدرتمند بودند.
او از وقتی خراب شد که درباره الی را ساخت و بجای فیلم مشغول توصیف فیلسوفانه از -تلخ بی پایان بهتر است یا پایان تلخ- شد.
از وقتی که تنش به تن روشنفکرنمایان مسلمان مارکسیست خط امامی سابق سائید و از یک فیلم ساز تبدیل شد به مصلح اجتماعی و نماد اعتراض سیاسی و در نهایت هم کارش به انجا کشید که در فیلمهایش مردم را با نگاهی متعفن قضاوت کند و در یک مراسم هنری بیانیه سیاسی بخواند و از الت دست روشنفکرنمایان وابسته به الیگارشی داخلی به الت دست گلوبالیستهای الیگارشی امریکایی برای زدن ترامپ تبدیل شود.
#اختصاصی
#کانال_مستقل_فالگوش
https://t.me/joinchat/AAAAADuwSXbP2IIaGXT0Vg
لازم هست باز هم بگوییم جایزه #اسکار با معیارهای سیاسی اهدا می شود نه با میعارهای سینمایی!؟ فرقی هم نمی کند #فروشنده باشد یا جدایی #فرهادی
ali naderi
خبر کوتاه بود
فیلم تعرض یک پیرمرد مذهبی ایرانی به زنی جوان، برنده #اسکار شد.
#فروشنده یا وطنفروش؟
esmail
افتخار میکنه #فروشنده رو توی مرکز لندن اکران کردن.بعد میری فیلم رو می بینی، ایرانی ها رو یه عده بیمار جنسی فاقدامنیت روانی نشون میده.
مُحسِن صَمیمی
بعضیها (و بعضی ملتها) هم کاری ندارند چطور اسمشان سر زبانها بیفتد. حتا اگر با تجاوز بهشان معروف بشوند، خوشحالند و تبریک گویان.
#اسکار
توحید عزیزی
#اصغر_فرهادی به قانون ممنوعیت ورود ایرانیها گفته «غیر انسانی»!
حتما قوانین تحریم داروئی،بانک، نفت و... «انسانی» بوده خوب که صداش در نیومد!
کمال لطفی
#اصغرفرهادی با
در مورد فیلم فروشنده بنظرم از لحاظ فنی و هنری حق با مسعود فراستی است و فیلم ایرادات مهمی دارد. یکی اینکه تا پایان فیلم مساله اصلی فیلم مشخص نیست. اینکه با یک فیلم معمایی روبرو هستیم یا یک فیلم علطفی با درونمایه روانشناختی مبهم و گنگ است.
به بیان دیگر معلوم نیست که قرار است اسیبهای روحی به زن قربانی تجاوز و تاثیرات تجاوز بر زندگی ان زوج مساله فیلم باشد یا پیدا کردن مجرم؟
تا پایان فیلم به نظر می رسد اسیبهای روانیِ قربانی، مساله اصلی فیلم را تشکیل می دهد، اگرچه فرد قربانی هیچ کنش و واکنش عمده ای در طول فیلم بجز چند دیالوگ مضحک و احمقانه ترس از تنها ماندن در خانه ندارد؛ اما در پایان فیلم و درست در جایی که گناهکار پیدا می شود و مجرم پیرمرد خانواده دار و زحمتکشیست که هیچ کس گمان بد به او نمی برد، انگاه لایه معمایی فیلم در اولویت قرار می گیرد و مساله اسیب های روانی قربانی به کلی کنار گذاشته می شود و در نهایت نیز صحنه کشمکش زن و شوهر در مورد مجازات قربانی مشخص می کند که مساله انتقام و غیرت مساله اصلی فیلم بوده است؛ همان چیزی که اصلا در طول فیلم مطرح نبوده و به ان پرداخته نشده است.
فروشنده فیلمیست با داستانی از هم گسیخته با سکانس های بی ربطِ کلاس درس و سن تئاتر و شخصیتهای اضافه، که تنها نقطه مثبت آن انتقال این پیام اموزشی و اخلاقی به مخاطب است که هرگز در را بدون مراقبت به روی غریبه ها باز نکنید!
فرهادی که مشخصا وسواس زیادی در رئال ساختن صحنه ها ی فیلم دارد طوری که مثلا اگر در صحنه ای کسی قرار باشد سرش را به دیوار بزند باید واقعا چنین کند، اما با این حال نتوانسته بازی خوبی از بازیگران نقش اول بخصوص شهاب حسینی بگیرد.
اما نکته اساسی فیلم که مایه تاسف است نگاه خفت بار اصغر فرهادی به بخش سنتی و طبقات ضعیف تر جامعه است بطوریکه مجرم متجاوز و بی اخلاق و فاسد یک پیرمرد خانواده دار زحمتکش است و در مقابل آن، طبق معمول طبقه به اصطلاح روشنفکر مثل تئاتری ها یا دانشجویان و اینگونه افرادی که از نگاه اصغر فرهادی روشنفکر هستند، بری از جرم و جنایت و خطا تصویر می شوند.
اینکه فرهادی برای غافلگیری تماشاگر، یک پیرمرد زحمتکش ابرودار خانواده دار را انهم نه در یک فیلم پلیسی، مجرم قرار می دهد نه تنها برای تماشاگر جذاب نیست بلکه بازی با روح و روان و اعصاب تماشاگر است بخصوص انجا که در سکانسی طولانی پیرمرد را در معرض بی ابرویی در مقابل زن و فرزند و داماداش قرار می دهد و پیرمرد له شده و ملتمسانه به مرد تئاتری معلم روشنفکر نگاه می کند تا ابرویش را حفظ کند و از افشایش بپرهیزد و در این گیر دار جوان هر بار سیلی محکمی به گوش پیرمرد می نوازد و در نهایت پیرمرد با وساطتت زن قربانی مورد عفو قرار میگیرد و از مجازات می رهد.
اما در اینجا گویا فرهادی که هنوز حرص و نفرت خود از پیرمرد زحمتکش متجاوز را خالی نکرده عزرائیل را به صحنه می فرستد تا جان او را با صورتی سرخ از سیلی و چشمانی خیس از اشک التماس در مقابل دیدگان غم زده خانواده بگیرد.
به راستی که اصغر فرهادی فیلم ساز بدی نبود. او در اوایل کسب شهرت، خالق اثاری مثل شهر زیبا و رقص در غبار بود که فیلم هایی جذاب و قدرتمند بودند.
او از وقتی خراب شد که درباره الی را ساخت و بجای فیلم مشغول توصیف فیلسوفانه از -تلخ بی پایان بهتر است یا پایان تلخ- شد.
از وقتی که تنش به تن روشنفکرنمایان مسلمان مارکسیست خط امامی سابق سائید و از یک فیلم ساز تبدیل شد به مصلح اجتماعی و نماد اعتراض سیاسی و در نهایت هم کارش به انجا کشید که در فیلمهایش مردم را با نگاهی متعفن قضاوت کند و در یک مراسم هنری بیانیه سیاسی بخواند و از الت دست روشنفکرنمایان وابسته به الیگارشی داخلی به الت دست گلوبالیستهای الیگارشی امریکایی برای زدن ترامپ تبدیل شود.
#اختصاصی
#کانال_مستقل_فالگوش
https://t.me/joinchat/AAAAADuwSXbP2IIaGXT0Vg
لازم هست باز هم بگوییم جایزه #اسکار با معیارهای سیاسی اهدا می شود نه با میعارهای سینمایی!؟ فرقی هم نمی کند #فروشنده باشد یا جدایی #فرهادی
ali naderi
خبر کوتاه بود
فیلم تعرض یک پیرمرد مذهبی ایرانی به زنی جوان، برنده #اسکار شد.
#فروشنده یا وطنفروش؟
esmail
افتخار میکنه #فروشنده رو توی مرکز لندن اکران کردن.بعد میری فیلم رو می بینی، ایرانی ها رو یه عده بیمار جنسی فاقدامنیت روانی نشون میده.
مُحسِن صَمیمی
بعضیها (و بعضی ملتها) هم کاری ندارند چطور اسمشان سر زبانها بیفتد. حتا اگر با تجاوز بهشان معروف بشوند، خوشحالند و تبریک گویان.
#اسکار
توحید عزیزی
#اصغر_فرهادی به قانون ممنوعیت ورود ایرانیها گفته «غیر انسانی»!
حتما قوانین تحریم داروئی،بانک، نفت و... «انسانی» بوده خوب که صداش در نیومد!
کمال لطفی
#اصغرفرهادی با
۱۶.۸k
۱۰ اسفند ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.