بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت سوم :
بنابر این، اشاره و تصریح به اصول و فروع، پشت سر هم و یا هدایت تکوینی و تشریعی در کنار هم و یا غذای روح و جسم، با یک دیگر، نه تنها هیچ اشکالی ندارد، بلکه مبین جامعیت سخن در هدایت میباشد.
احادیث (مشهورترین خطبهها) :
در خطبه غدیر خم، پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، ابتدا یک بحث مفصل توحیدی را مطرح میکنند، سپس بحث کلانی دربارهی تکوین و خلقت زمین و آسمان و شب و روز دارند، و سپس اعلام میدارند که من مأمور به ابلاغی شده ام و چرا ابلاغ نکنم؟! و بالاخره امر ولایت، امامت و خلافت امیرالمؤمنین علیه السلام، از سوی خداوند سبحان را طرح میکنند و در ادامه موضوعات دیگری را مطرح مینمایند.
به خطبههای مشهور امیرالمؤمنین، امام علی، خطبه فدکیه حضرت سیدة النساء فاطمة الزهراء، یا خطبههای حضرات امام سجاد و حضرت زینب سلام الله علیهم در مباحث ولایی دقت کنید، همه ابتدا از توحید و به تناسب از نبوت و امامت بحث نمودند و سپس به واجبات و محرمات و سپس به حلال و حرام شراب، قمار، گوشت حرام و ... اشاره نمودند، و سپس وارد مبحث اصلی خود درباره ولایت، امامت، مالکیت فدک، حقانیت امام حسین علیه السلام و ... شدهاند؛ به ویژه در خطبه فدکیه، که ابتدا به همین حلال و حرامها تصریح دارند و سپس حق مالکیت خود در فدک را مطرح مینمایند؛ چرا که اگر چشم ها، گوشها و قلوب مملو از حرامهای معادی و معنوی شوند، ختم الله می گردند و دیگر سخن حق را فهم، درک و قبول نخواهند کرد؛ و اگر بفهمند نیز باور و عمل نخواهند نمود.
ملاحظه: ورود عملی به اصول، در انجام فروع شکل میگیرد - شناخت و رعایت اولیه، از ظاهر است، چنان که وضو می گیرید، لباس و جایگاه نماز را تطهیر می کنید، با ظاهر بدن، رو به قبلۀ ظاهر کعبه می ایستید، با زبان جملاتی میگویید و با بدن رکوع و سجود مینمایید، تا به معراج بروید. بنابر این، طهارت باطن، مستلزم طهارت ظاهر میباشد.
کسی که طهارت و نجاست و حلال و حرام جسم را به ویژه در خوردن و آشامیدن و تأمین معاش رعایت نکند، به نحو اولی، حلال و حرام روح را نیز رعایت نخواهد نمود.
حضرت زینب علیهاالسلام، از امام حسین علیه السلام پرسیدند: چرا این مردم سخن تو را گوش فرا نمیدهند و نمی فهمند؟! نفرمودند: چون ایمان ندارند، شناختشان ضعیف است، مطالعات ندارند و ...، بلکه فرمود: به خاطر گوشت های حرامی است که زیر پوست آنهاست - به خاطر لقمههای حرامی است که خوردهاند.(مضمون)(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت سوم :
بنابر این، اشاره و تصریح به اصول و فروع، پشت سر هم و یا هدایت تکوینی و تشریعی در کنار هم و یا غذای روح و جسم، با یک دیگر، نه تنها هیچ اشکالی ندارد، بلکه مبین جامعیت سخن در هدایت میباشد.
احادیث (مشهورترین خطبهها) :
در خطبه غدیر خم، پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، ابتدا یک بحث مفصل توحیدی را مطرح میکنند، سپس بحث کلانی دربارهی تکوین و خلقت زمین و آسمان و شب و روز دارند، و سپس اعلام میدارند که من مأمور به ابلاغی شده ام و چرا ابلاغ نکنم؟! و بالاخره امر ولایت، امامت و خلافت امیرالمؤمنین علیه السلام، از سوی خداوند سبحان را طرح میکنند و در ادامه موضوعات دیگری را مطرح مینمایند.
به خطبههای مشهور امیرالمؤمنین، امام علی، خطبه فدکیه حضرت سیدة النساء فاطمة الزهراء، یا خطبههای حضرات امام سجاد و حضرت زینب سلام الله علیهم در مباحث ولایی دقت کنید، همه ابتدا از توحید و به تناسب از نبوت و امامت بحث نمودند و سپس به واجبات و محرمات و سپس به حلال و حرام شراب، قمار، گوشت حرام و ... اشاره نمودند، و سپس وارد مبحث اصلی خود درباره ولایت، امامت، مالکیت فدک، حقانیت امام حسین علیه السلام و ... شدهاند؛ به ویژه در خطبه فدکیه، که ابتدا به همین حلال و حرامها تصریح دارند و سپس حق مالکیت خود در فدک را مطرح مینمایند؛ چرا که اگر چشم ها، گوشها و قلوب مملو از حرامهای معادی و معنوی شوند، ختم الله می گردند و دیگر سخن حق را فهم، درک و قبول نخواهند کرد؛ و اگر بفهمند نیز باور و عمل نخواهند نمود.
ملاحظه: ورود عملی به اصول، در انجام فروع شکل میگیرد - شناخت و رعایت اولیه، از ظاهر است، چنان که وضو می گیرید، لباس و جایگاه نماز را تطهیر می کنید، با ظاهر بدن، رو به قبلۀ ظاهر کعبه می ایستید، با زبان جملاتی میگویید و با بدن رکوع و سجود مینمایید، تا به معراج بروید. بنابر این، طهارت باطن، مستلزم طهارت ظاهر میباشد.
کسی که طهارت و نجاست و حلال و حرام جسم را به ویژه در خوردن و آشامیدن و تأمین معاش رعایت نکند، به نحو اولی، حلال و حرام روح را نیز رعایت نخواهد نمود.
حضرت زینب علیهاالسلام، از امام حسین علیه السلام پرسیدند: چرا این مردم سخن تو را گوش فرا نمیدهند و نمی فهمند؟! نفرمودند: چون ایمان ندارند، شناختشان ضعیف است، مطالعات ندارند و ...، بلکه فرمود: به خاطر گوشت های حرامی است که زیر پوست آنهاست - به خاطر لقمههای حرامی است که خوردهاند.(مضمون)(ادامه دارد...)
۶۹۲
۳۱ مرداد ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.