«بـِسمـہ تــَعـالے»
«بـِسمـہ تــَعـالے»
موضوع: نقد شبهه (زن از دیدگاه امام علی!)
▒ ▓ ▒ ▓ ▒ ▓ ▒ ▓ ▒ ▓ ▒ ▓ ▒ ▓ ▒ ▓ ▒ ▓ ▒ ▓ ▒ ▓ ▒ ▓ ▒ ▓
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت کاربران گرامی
شبهه مورد نقد امروز با شرح زیر است :
***
زن از دید علی
مولای متقیان امام اول شیعیان:
النساء عی و عوره فاستروا عیهن بالسکوت و استروا عوراتهن بالبیوت.
ترجمه: زنان نفهم و عورت هستند، نفهمیشان را با سکوت و عورت بودنش را با نگه داشتن آنان در خانه پنهان کنید.
الکافی/ ج۵/ص۵۳۵
#*#*#*#*#*#*#*#*#*#*#*#*#*
پـاسـخـنـامـہ:
نویسنده شبهه، بسیار ناشیانه (مغرضانه و یا از روی جهل) به ترجمه حدیث پرداخته و بدترین یا که نا مربوط ترین کلمات ممکن را جایگزین کلمات اصلی داشته
ما با بررسی بیشتر به معنای اصلی ترجمه این حدیث دست یافتیم
همچنین این حدیث نقل امام صادق(ع) میباشد از امیر المومنین:
قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (ع) فَإِنَّ النَّبِیَّ ص قَالَ النِّسَاءُ عَیٌّ وَ عَوْرَةٌ فَاسْتُرُوا عِیَّهُنَّ بِالسُّکُوتِ وَ اسْتُرُوا عَوْرَاتِهِنَّ بِالْبُیُوت.
الکافی (ط - الإسلامیة)، ج5، ص: 535
امام صادق ع از امیرالمؤمنین نقل فرمودند: که در زنان ناتوانی و پوشیدگی است؛پس ناتوانی شان را با سکوت و پوشیدگی شان را با ماندن در منزل به سامان آرید.
تحلیل:
الف)
میتوان در مورد ناتوانی زنان تفاسیر مختلفی داشت،از جمله اینکه زنان ایام حیض دارند و در این ایام از ناتوانی (جسمی و روحی) برخوردار هستند
همچنین توصیه شده که در برابر ضعف و ناتوانی جسمی و روحی آنها سکوت جایز است و نه مشاجره یا برخورد!
اینکه بنابر تعبیر جاهلانه نویسنده قرار باشد در برابر نفهمی زنان سکوت کرد،هیچگاه جمله ای نیست که با ذهن سالم جور باشد!
ضمن اینکه از ائمه به دور است که با چنین جایگاه و منزلتی،اینطور به سادگی جامعه زنان را زیر سوال ببرند!
ب)
کتاب «العین» «عورة» را به معنی «هر چیزی که انسان از روی حمیت یا حیا می پوشاند» دانسته است(خلیل،ماده عور).
مطابق این معنی، وجهِ اطلاق «عورت» بر زن به جهت این است که باید از دید نامحرم پوشیده باشد.
آیت الله بروجردی عورت را به معنای «سوأة» گرفته و اطلاق آن بر زن را از نوع اطلاق مجازی تسمیه جزء به اسم کل دانسته اند(اشتهاردی،1/61).
به نظر ایشان چون اطلاق عرفی، مقدم بر اطلاق لغوی است به ناچار نمی توانیم این واژه را که معنای عرفی اش «سوأه»است بر معنای لغوی حمل کنیم. ولی این نظر ناتمام است؛ زیرا دلیلی بر این که در اطلاق عرفی، همه جا عورت به معنی «سوأة» است وجود ندارد. در روایات متعددی«عورت» بر امور لازم الستر مانند اسرار مؤمن اطلاق شده است؛ این اطلاق منحصر نبودن معنای عرفی این واژه را به«سوأه» ثابت می کند.
از بیان فوق ثابت می شود که اطلاق این روایت بر وجوب ستر اعضای زنان- جز در مواردی که دلیل شرعی آن را مجاز شمرده- دلالت تام دارد.
پس بنا بر این تعبیر نیز میتوان دریافت که عورت معنای زشت و ننگینی ندارد،همچنین ادله استفاده این کلمه در زبان عرب برای زنان را خدمت شما عارض خواهیم شد
یکی از راه های شناخت معنای لغت مراجعه به آیات و احادیثی است که این واژه در آنها آمده است. این روشی است که در لسان العرب از آن استفاده شده است.
لسان العرب یکی از معانی واژه عورت را اینگونه ذکر می کند: "عورات جمع عورت است و عورت عبارت است از هر چیزی که انسان از آشکار شدن آن حیا می کند... و در حدیث آمده است که زن عورت است و وجود زن را عورت قرار داده است زیرا هر گاه ظاهر شود (شوهر و پدر و برادر او) حیا می کنند همانطور که هر گاه عورت انسان ظاهر شود انسان حیا می کند.
***
⇦در زبان اعراب هر کلمه ،در جای خاص دارای یک معنا است
رسول خدا از اصحاب خود پرسید:
زن چیست؟
گفتند: عورت.
گفت: زن کی به خدا نزدیکتر است؟ ندانستند.
فاطمه این را شنید و گفت: زن آنگاه به خدا نزدیکتر است که در قعر خانه باشد.(بحار الأنوار, ج 43, ص 92)
با توجه به این حدیث نیز میتوان دریافت کلمه عورت عبارت است از موجودیتی که پوشاندن آن واجب است
همچنین از مهمترین دلایلی که قرآن و احادیث نیاز به تفسیر دارد نیز این موضوع میباشد
بعنوان مثال:
کلمه فتنه در ایات زیر هرجا معنای خاص خود را دارد
1. به معنای آزمایش و امتحان :
"وَ اعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُکُمْ وَ أَوْلادُکُمْ فِتْنَةٌ وَ أَنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظیم"یعنی:" و بدانید اموال و اولاد شما، وسیله آزمایش است و (برای کسانی که از عهده امتحان برآیند،) پاداش عظیمی نزد خداست!"
2.به معنای شرک و بت پرستی:
"وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّی لا تَکُونَ فِتْنَةٌ وَ یَکُونَ الدِّینُ کُلُّهُ لِلَّهِ.."یعنی:" و با آنها پیکار کنید! تا فتنه (و بت پرستی، و سلب آزادی از مردم،) باقی نماند و دین، مخصوص خدا گردد..."
3. به معنای مج
موضوع: نقد شبهه (زن از دیدگاه امام علی!)
▒ ▓ ▒ ▓ ▒ ▓ ▒ ▓ ▒ ▓ ▒ ▓ ▒ ▓ ▒ ▓ ▒ ▓ ▒ ▓ ▒ ▓ ▒ ▓ ▒ ▓
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت کاربران گرامی
شبهه مورد نقد امروز با شرح زیر است :
***
زن از دید علی
مولای متقیان امام اول شیعیان:
النساء عی و عوره فاستروا عیهن بالسکوت و استروا عوراتهن بالبیوت.
ترجمه: زنان نفهم و عورت هستند، نفهمیشان را با سکوت و عورت بودنش را با نگه داشتن آنان در خانه پنهان کنید.
الکافی/ ج۵/ص۵۳۵
#*#*#*#*#*#*#*#*#*#*#*#*#*
پـاسـخـنـامـہ:
نویسنده شبهه، بسیار ناشیانه (مغرضانه و یا از روی جهل) به ترجمه حدیث پرداخته و بدترین یا که نا مربوط ترین کلمات ممکن را جایگزین کلمات اصلی داشته
ما با بررسی بیشتر به معنای اصلی ترجمه این حدیث دست یافتیم
همچنین این حدیث نقل امام صادق(ع) میباشد از امیر المومنین:
قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (ع) فَإِنَّ النَّبِیَّ ص قَالَ النِّسَاءُ عَیٌّ وَ عَوْرَةٌ فَاسْتُرُوا عِیَّهُنَّ بِالسُّکُوتِ وَ اسْتُرُوا عَوْرَاتِهِنَّ بِالْبُیُوت.
الکافی (ط - الإسلامیة)، ج5، ص: 535
امام صادق ع از امیرالمؤمنین نقل فرمودند: که در زنان ناتوانی و پوشیدگی است؛پس ناتوانی شان را با سکوت و پوشیدگی شان را با ماندن در منزل به سامان آرید.
تحلیل:
الف)
میتوان در مورد ناتوانی زنان تفاسیر مختلفی داشت،از جمله اینکه زنان ایام حیض دارند و در این ایام از ناتوانی (جسمی و روحی) برخوردار هستند
همچنین توصیه شده که در برابر ضعف و ناتوانی جسمی و روحی آنها سکوت جایز است و نه مشاجره یا برخورد!
اینکه بنابر تعبیر جاهلانه نویسنده قرار باشد در برابر نفهمی زنان سکوت کرد،هیچگاه جمله ای نیست که با ذهن سالم جور باشد!
ضمن اینکه از ائمه به دور است که با چنین جایگاه و منزلتی،اینطور به سادگی جامعه زنان را زیر سوال ببرند!
ب)
کتاب «العین» «عورة» را به معنی «هر چیزی که انسان از روی حمیت یا حیا می پوشاند» دانسته است(خلیل،ماده عور).
مطابق این معنی، وجهِ اطلاق «عورت» بر زن به جهت این است که باید از دید نامحرم پوشیده باشد.
آیت الله بروجردی عورت را به معنای «سوأة» گرفته و اطلاق آن بر زن را از نوع اطلاق مجازی تسمیه جزء به اسم کل دانسته اند(اشتهاردی،1/61).
به نظر ایشان چون اطلاق عرفی، مقدم بر اطلاق لغوی است به ناچار نمی توانیم این واژه را که معنای عرفی اش «سوأه»است بر معنای لغوی حمل کنیم. ولی این نظر ناتمام است؛ زیرا دلیلی بر این که در اطلاق عرفی، همه جا عورت به معنی «سوأة» است وجود ندارد. در روایات متعددی«عورت» بر امور لازم الستر مانند اسرار مؤمن اطلاق شده است؛ این اطلاق منحصر نبودن معنای عرفی این واژه را به«سوأه» ثابت می کند.
از بیان فوق ثابت می شود که اطلاق این روایت بر وجوب ستر اعضای زنان- جز در مواردی که دلیل شرعی آن را مجاز شمرده- دلالت تام دارد.
پس بنا بر این تعبیر نیز میتوان دریافت که عورت معنای زشت و ننگینی ندارد،همچنین ادله استفاده این کلمه در زبان عرب برای زنان را خدمت شما عارض خواهیم شد
یکی از راه های شناخت معنای لغت مراجعه به آیات و احادیثی است که این واژه در آنها آمده است. این روشی است که در لسان العرب از آن استفاده شده است.
لسان العرب یکی از معانی واژه عورت را اینگونه ذکر می کند: "عورات جمع عورت است و عورت عبارت است از هر چیزی که انسان از آشکار شدن آن حیا می کند... و در حدیث آمده است که زن عورت است و وجود زن را عورت قرار داده است زیرا هر گاه ظاهر شود (شوهر و پدر و برادر او) حیا می کنند همانطور که هر گاه عورت انسان ظاهر شود انسان حیا می کند.
***
⇦در زبان اعراب هر کلمه ،در جای خاص دارای یک معنا است
رسول خدا از اصحاب خود پرسید:
زن چیست؟
گفتند: عورت.
گفت: زن کی به خدا نزدیکتر است؟ ندانستند.
فاطمه این را شنید و گفت: زن آنگاه به خدا نزدیکتر است که در قعر خانه باشد.(بحار الأنوار, ج 43, ص 92)
با توجه به این حدیث نیز میتوان دریافت کلمه عورت عبارت است از موجودیتی که پوشاندن آن واجب است
همچنین از مهمترین دلایلی که قرآن و احادیث نیاز به تفسیر دارد نیز این موضوع میباشد
بعنوان مثال:
کلمه فتنه در ایات زیر هرجا معنای خاص خود را دارد
1. به معنای آزمایش و امتحان :
"وَ اعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُکُمْ وَ أَوْلادُکُمْ فِتْنَةٌ وَ أَنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظیم"یعنی:" و بدانید اموال و اولاد شما، وسیله آزمایش است و (برای کسانی که از عهده امتحان برآیند،) پاداش عظیمی نزد خداست!"
2.به معنای شرک و بت پرستی:
"وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّی لا تَکُونَ فِتْنَةٌ وَ یَکُونَ الدِّینُ کُلُّهُ لِلَّهِ.."یعنی:" و با آنها پیکار کنید! تا فتنه (و بت پرستی، و سلب آزادی از مردم،) باقی نماند و دین، مخصوص خدا گردد..."
3. به معنای مج
۵.۴k
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.