تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره اعلی
آیه 16 تا 19 آخرین آیات این سوره
اعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیم
بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَيٰاةَ الدُّنْيٰا (١٦)
[ولى شما منكران لجوج به سوى راه رستگارى نمى رويد] بلكه زندگى دنيا را [بر آن] ترجيح مى دهيد
وَ الْآخِرَةُ خَيْرٌ وَ أَبْقىٰ (١٧)
در حالى كه آخرت بهتر و پايدارتر است
إِنَّ هٰذٰا لَفِي الصُّحُفِ الْأُولىٰ (١٨)
همانا اين [حقايق] در كتاب هاى آسمانى پيشين هست
صُحُفِ إِبْرٰاهِيمَ وَ مُوسىٰ (١٩)
[در] كتاب هاى ابراهيم و موسى
نکته ها:
در روايات، علاقه به دنيا سرچشمه تمام خطاهاست. «حبّ الدنيا رأس كل خطيئة»(13) دنيا پل عبور است، نه توقفگاه، بايد از آن عبور كرد و به اقامتگاه رسيد. «خذوا من ممرّكم لمقرّكم»(14)
در قرآن معمولاً زكات بعد از نماز آمده است: «يقيمون الصّلاة و يؤتون الزكاة»(15) ولى امام صادق عليه السلام مى فرمايد: در عيد فطر پرداخت زكات به فقرا قبل از نماز عيد آمده است. سپس اين آيه را تلاوت فرمود:(16) «قد افلح من تزكّى و ذكر اسم ربّه فصلّى»
امام رضاعليه السلام از معناى اين آيه سؤال كرد: «ذكر اسم ربّه فَصَلى» شخصى گفت: هرگاه نام خدا را برد نماز بخواند. امام فرمود: اين تكليف سختى است كه در شبانه روز هر وقت نام خدا برده شد انسان نماز بخواند. او پرسيد: پس معنا چيست؟
امام فرمود: هرگاه نام خدا برده شد، صلوات بر محمّد و آل محمّد بفرستد. «كلمّا ذكر ربّه صَلّى على محمّد و اله»(17)
آخرت بهتر از دنيا است، زيرا ويژگى هاى زير را دارد:
. جاودانگى زمانى: «خالدين فيها»(18)
. وسعت مكانى: «عرضها كعرض السماء و الارض»(19)
. تنوع در خوراكى: «انهار من عسل»(20)، «فاكهة كثير»(21)
. دورى از ترس و اندوه: «آمنين»(22)
. دوستان وفادار: «اخواناً على سرر متقابلين»(23)
. همسران زيبا: «كامثال اللؤلؤ المكنون»(24)
ابوذر از پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله نقل مى كند كه خداوند يكصد و بيست و چهار هزار پيامبر فرستاده كه 313 نفر آنها رسول و مابقى نبىّ بوده اند و جمعاً 104 كتاب داشتند.(25)
-----
13) كافى، ج 2، ص 130.
14) نهج البلاغه، خطبه 203.
15) مائده، 55.
16) تهذيب الاحكام، ج 4، ص 108.
17) تفسير نورالثقلين.
18) آل عمران، 15.
19) حديد، 21.
20) محمّد، 15.
21) زخرف، 73.
22) حجر، 46.
23) حجر، 47.
24) واقعه، 23.
25) تفسير الميزان.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره اعلی
آیه 16 تا 19 آخرین آیات این سوره
اعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیم
بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَيٰاةَ الدُّنْيٰا (١٦)
[ولى شما منكران لجوج به سوى راه رستگارى نمى رويد] بلكه زندگى دنيا را [بر آن] ترجيح مى دهيد
وَ الْآخِرَةُ خَيْرٌ وَ أَبْقىٰ (١٧)
در حالى كه آخرت بهتر و پايدارتر است
إِنَّ هٰذٰا لَفِي الصُّحُفِ الْأُولىٰ (١٨)
همانا اين [حقايق] در كتاب هاى آسمانى پيشين هست
صُحُفِ إِبْرٰاهِيمَ وَ مُوسىٰ (١٩)
[در] كتاب هاى ابراهيم و موسى
نکته ها:
در روايات، علاقه به دنيا سرچشمه تمام خطاهاست. «حبّ الدنيا رأس كل خطيئة»(13) دنيا پل عبور است، نه توقفگاه، بايد از آن عبور كرد و به اقامتگاه رسيد. «خذوا من ممرّكم لمقرّكم»(14)
در قرآن معمولاً زكات بعد از نماز آمده است: «يقيمون الصّلاة و يؤتون الزكاة»(15) ولى امام صادق عليه السلام مى فرمايد: در عيد فطر پرداخت زكات به فقرا قبل از نماز عيد آمده است. سپس اين آيه را تلاوت فرمود:(16) «قد افلح من تزكّى و ذكر اسم ربّه فصلّى»
امام رضاعليه السلام از معناى اين آيه سؤال كرد: «ذكر اسم ربّه فَصَلى» شخصى گفت: هرگاه نام خدا را برد نماز بخواند. امام فرمود: اين تكليف سختى است كه در شبانه روز هر وقت نام خدا برده شد انسان نماز بخواند. او پرسيد: پس معنا چيست؟
امام فرمود: هرگاه نام خدا برده شد، صلوات بر محمّد و آل محمّد بفرستد. «كلمّا ذكر ربّه صَلّى على محمّد و اله»(17)
آخرت بهتر از دنيا است، زيرا ويژگى هاى زير را دارد:
. جاودانگى زمانى: «خالدين فيها»(18)
. وسعت مكانى: «عرضها كعرض السماء و الارض»(19)
. تنوع در خوراكى: «انهار من عسل»(20)، «فاكهة كثير»(21)
. دورى از ترس و اندوه: «آمنين»(22)
. دوستان وفادار: «اخواناً على سرر متقابلين»(23)
. همسران زيبا: «كامثال اللؤلؤ المكنون»(24)
ابوذر از پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله نقل مى كند كه خداوند يكصد و بيست و چهار هزار پيامبر فرستاده كه 313 نفر آنها رسول و مابقى نبىّ بوده اند و جمعاً 104 كتاب داشتند.(25)
-----
13) كافى، ج 2، ص 130.
14) نهج البلاغه، خطبه 203.
15) مائده، 55.
16) تهذيب الاحكام، ج 4، ص 108.
17) تفسير نورالثقلين.
18) آل عمران، 15.
19) حديد، 21.
20) محمّد، 15.
21) زخرف، 73.
22) حجر، 46.
23) حجر، 47.
24) واقعه، 23.
25) تفسير الميزان.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۱.۱k
۳۰ بهمن ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.