بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
چنان که اگر کسی خواندن و نوشتن نداند و سپس یاد بگیرد، از آن لذت میبرد - یک دانشآموز متوسطه، از حل یک مسئله ریاضی لذت میبرد - یک دانشمند نیز از کشفیات لذت میبرد.
ج) - لذتهایی کاملاً معنوی میباشند،چرا که انسان به بدن مادی جسم محدود نمیباشد و روح عظیمی دارد که می خواهد از زندان تَن آزاد شود، رشد کند، پرواز نماید و به اوج برسد. حتی افراد کافر نیز از رفع نیازهای روحی، روانی و معنوی خود، لذت میبرند.
به عنوان مثال: برای بسیاری اخلاق نیکو، لذت دارد؛ چه خودشان اخلاق نیکو را رعایت کنند و چه در دیگران ببینند - دوست داشتن که به حدّ شدید آن عاشقی میگویند، لذت دارد، خواه دوست داشتن خدا باشد، یا پدر و مادر، همسر و فرزند، دوست و همسایه، وطن و هموطن و یا هر چیز یا امر دیگری - از دیگر لذات معنوی، نوعدوستی، همزیستی، تعاون، رسیدگی به ضعفا و یتیمان و درماندگان میباشد؛از این رویکردها وکارها، هم کافر لذت میبرد وهم مؤمن؛ اما لذت کافر فقط شخصی، اندک، طبیعی و گذراست؛ ولی مؤمن کار را برای خدا انجام میدهد،لذا از توفیق اطاعت وانجام وظایف و رضایت محبوب و قرب به او نیز لذت میبرد.
لذت نماز : خداوند متعال، نماز را برای بندگانش قرار داد؛ چرا که بندگان برای رشد، کمال و اتصال به رحمت واسعۀ الهی، به آن نیاز دارند، لذا برآوردن این نیاز،لذت شدیدی دارد؛ ولی لذایذ آن را نمیتوان به شمارش آورد، چرا که فواید و آثارش را نمیتوان برشمرد.
توفیق هدایت،ایمان و مسلمانی لذت دارد - آگاهی از واجبات در بندگی خداوند سبحان و حرکت درصراط مستقیم، لذت دارد ولذت انجام آنها مضاعف می باشد - گفتگوی با محبوب لذت دارد و بدیهی است که توفیق گفتگو با محبوب غایی، یعنی خداوند سبحان، لذت وصفناپذیری دارد - دعا، یعنی خواندن کسی که میتواند نیاز رابرآورده سازد و خواستن از او، لذت فراوانی دارد؛لذا مناجات با حق تعالی، خواندن او و خواستن از او، آن هم در برترین شکل عبادت که نماز میباشد، لذت خاصی دارد .(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت دوم :
چنان که اگر کسی خواندن و نوشتن نداند و سپس یاد بگیرد، از آن لذت میبرد - یک دانشآموز متوسطه، از حل یک مسئله ریاضی لذت میبرد - یک دانشمند نیز از کشفیات لذت میبرد.
ج) - لذتهایی کاملاً معنوی میباشند،چرا که انسان به بدن مادی جسم محدود نمیباشد و روح عظیمی دارد که می خواهد از زندان تَن آزاد شود، رشد کند، پرواز نماید و به اوج برسد. حتی افراد کافر نیز از رفع نیازهای روحی، روانی و معنوی خود، لذت میبرند.
به عنوان مثال: برای بسیاری اخلاق نیکو، لذت دارد؛ چه خودشان اخلاق نیکو را رعایت کنند و چه در دیگران ببینند - دوست داشتن که به حدّ شدید آن عاشقی میگویند، لذت دارد، خواه دوست داشتن خدا باشد، یا پدر و مادر، همسر و فرزند، دوست و همسایه، وطن و هموطن و یا هر چیز یا امر دیگری - از دیگر لذات معنوی، نوعدوستی، همزیستی، تعاون، رسیدگی به ضعفا و یتیمان و درماندگان میباشد؛از این رویکردها وکارها، هم کافر لذت میبرد وهم مؤمن؛ اما لذت کافر فقط شخصی، اندک، طبیعی و گذراست؛ ولی مؤمن کار را برای خدا انجام میدهد،لذا از توفیق اطاعت وانجام وظایف و رضایت محبوب و قرب به او نیز لذت میبرد.
لذت نماز : خداوند متعال، نماز را برای بندگانش قرار داد؛ چرا که بندگان برای رشد، کمال و اتصال به رحمت واسعۀ الهی، به آن نیاز دارند، لذا برآوردن این نیاز،لذت شدیدی دارد؛ ولی لذایذ آن را نمیتوان به شمارش آورد، چرا که فواید و آثارش را نمیتوان برشمرد.
توفیق هدایت،ایمان و مسلمانی لذت دارد - آگاهی از واجبات در بندگی خداوند سبحان و حرکت درصراط مستقیم، لذت دارد ولذت انجام آنها مضاعف می باشد - گفتگوی با محبوب لذت دارد و بدیهی است که توفیق گفتگو با محبوب غایی، یعنی خداوند سبحان، لذت وصفناپذیری دارد - دعا، یعنی خواندن کسی که میتواند نیاز رابرآورده سازد و خواستن از او، لذت فراوانی دارد؛لذا مناجات با حق تعالی، خواندن او و خواستن از او، آن هم در برترین شکل عبادت که نماز میباشد، لذت خاصی دارد .(ادامه دارد...)
۶۷۴
۱۶ مهر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.