پاسخ به شبهات آیه سال سائل.
پاسخ به شبهات آیه سال سائل.
توضیح
برخی از متعصّبین از علمای اهل سنّت، درصدد توجیه یا تکذیب نازل شدن این آیه میارکه در مورد امامت حضرت امیرالمونین علیه السلام برآمده اند.
سوره معارج مکّی است!!
ابن تیمیه در یک سری از اشکالات خود بر این حدیث می گوید: «سوره معارج که این آیه در اول آن آمده است به اتفاق اهل علم مکّی است، در نتیجه نزول آن ده سال یا بیشتر قبل از واقعه غدیر بوده است. » (1)
پاسخ
اجماعی را که ابن تیمیه ادعا کرده متیقّن از آن نزول مجموع سوره در مکه است نه مجموع آیات آن؛ زیرا ممکن است که خصوص این آیه مدنی باشد.
اگر کسی اشکال کند قاعده در این که سوره ای مکّی یا مدنی است این است که اولین آیه آن در کجا نازل شده باشد، و چون افتتاح سوره با آیه مدنی است پس با مکّی بودن سوره سازگاری ندارد.
در جواب می گوییم: این ادعا خلاف واقع است زیرا چه بسیار مواردی که بر خلاف این مطلب آمده است:
الف) سوره عنکبوت؛ تمام آیات آن مکّی است به جز ده آیه از اول آن.2
ب) سوره کهف؛ تمام آیات آن مکّی است بجز هفت آیه از اوّل آن که مدنی است.3
ج) سوره مطفّفین؛ تمام آیات آن مکی است به جز آیه اول آن. 4
د) سوره لیل؛ تمام آیات آن مکّی است به جز آیه اول آن. 5
ه) سوره مجادله؛ تمام آیات آن مدنی است به جز ده آیه از اول آن. 6
و) سوره بلد؛ تمام آیات آن مدنی است به جز آیه اول آن. 7
_________________
1.منهاج السنة، ج ۴، ص ۳۱.
2. جامع البیان، ج ۲۰، ص ۱۳۳؛ الجامع لأحکام القرآن، ج ۱۳، ص ۴۱.
3. الجامع لأحکام القرآن، ج ۱۰، ص ۲۳۵؛ الاتقان، ج ۱، ص ۴۱.
4.جامع البیان، ج ۳۰، ص ۹۱.
5. الاتقان، ج ۱، ص ۴۷.
6. ارشاد العقل السلیم، ج ۸، ص ۲۱۵.
7. الاتقان، ج ۱، ص 47
توضیح
برخی از متعصّبین از علمای اهل سنّت، درصدد توجیه یا تکذیب نازل شدن این آیه میارکه در مورد امامت حضرت امیرالمونین علیه السلام برآمده اند.
سوره معارج مکّی است!!
ابن تیمیه در یک سری از اشکالات خود بر این حدیث می گوید: «سوره معارج که این آیه در اول آن آمده است به اتفاق اهل علم مکّی است، در نتیجه نزول آن ده سال یا بیشتر قبل از واقعه غدیر بوده است. » (1)
پاسخ
اجماعی را که ابن تیمیه ادعا کرده متیقّن از آن نزول مجموع سوره در مکه است نه مجموع آیات آن؛ زیرا ممکن است که خصوص این آیه مدنی باشد.
اگر کسی اشکال کند قاعده در این که سوره ای مکّی یا مدنی است این است که اولین آیه آن در کجا نازل شده باشد، و چون افتتاح سوره با آیه مدنی است پس با مکّی بودن سوره سازگاری ندارد.
در جواب می گوییم: این ادعا خلاف واقع است زیرا چه بسیار مواردی که بر خلاف این مطلب آمده است:
الف) سوره عنکبوت؛ تمام آیات آن مکّی است به جز ده آیه از اول آن.2
ب) سوره کهف؛ تمام آیات آن مکّی است بجز هفت آیه از اوّل آن که مدنی است.3
ج) سوره مطفّفین؛ تمام آیات آن مکی است به جز آیه اول آن. 4
د) سوره لیل؛ تمام آیات آن مکّی است به جز آیه اول آن. 5
ه) سوره مجادله؛ تمام آیات آن مدنی است به جز ده آیه از اول آن. 6
و) سوره بلد؛ تمام آیات آن مدنی است به جز آیه اول آن. 7
_________________
1.منهاج السنة، ج ۴، ص ۳۱.
2. جامع البیان، ج ۲۰، ص ۱۳۳؛ الجامع لأحکام القرآن، ج ۱۳، ص ۴۱.
3. الجامع لأحکام القرآن، ج ۱۰، ص ۲۳۵؛ الاتقان، ج ۱، ص ۴۱.
4.جامع البیان، ج ۳۰، ص ۹۱.
5. الاتقان، ج ۱، ص ۴۷.
6. ارشاد العقل السلیم، ج ۸، ص ۲۱۵.
7. الاتقان، ج ۱، ص 47
۷۰۳
۲۱ شهریور ۱۳۹۶
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.