تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره فتح
آیه 8 و 9
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
إِنّٰا أَرْسَلْنٰاكَ شٰاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذِيراً (٨)
ما تو را گواه [بر اعمال امت] و مژده رسان و بيم دهنده فرستاديم؛
لِتُؤْمِنُوا بِاللّٰهِ وَ رَسُولِهِ وَ تُعَزِّرُوهُ وَ تُوَقِّرُوهُ وَ تُسَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَ أَصِيلاً (٩)
تا [همۀ شما مردم] به خدا و پيامبرش ايمان آوريد و او را يارى دهيد و بزرگش بشماريد و بامداد و شام گاه تسبيحش گوييد
نکته ها:
«تُعزّروه» از «تعزير» به معناى بازداشتن است و مقصود آن است كه پيامبر صلى الله عليه وآله را از هرگونه اذيّت و آزار حفظ كنيد.
ممكن است مراد از «شاهد» ارائه يك الگوى كامل باشد. وقتى گفته مى شود پيامبر شاهد است، يعنى او نمونه يك انسان كامل و تمام عيار است.
جمله هاى «تعزّروه» و «توقّروه» ممكن است مربوطه به خدا باشد و امكان دارد مربوط به پيامبر باشد كه البتّه تكريم پيامبر، تكريم خداوند است.
پیامها :
- پيامبر در همه حال ناظر و گواه بر اعمال ماست. «شاهداً» (در قالب نكره و مطلق آمده است)
- وظيفه پيامبر، نظارت بر اعمال و بيم و بشارت است. «شاهداً و مبشّراً و نذيراً» و وظيفه مردم، دفاع از حريم الهى و پيامبر خدا و تكريم اوست. «لتؤمنوا باللّه و رسوله و تعزّروه و توقّروه»
- از اصول تربيت و هدايت الهى، معرّفى الگو در كنار بشارت و هشدار است. «شاهداً و مبشّراً و نذيراً»
- بشارت و هشدار، تشويق و تنبيه، دو نياز ضرورى بشر براى رهيابى و انتخاب راه صحيح است. «مبشّراً و نذيراً»
- لازمه ى ايمان، حمايت و حراست از حريم دين و رسول خداست. «تعزّروه»
- يارى و حراست از پيامبر، بايد همراه تعظيم و تكريم و برخاسته از عشق و معرفت باشد. «توقّروه»
- همواره بايد ياد خدا باشيم و آغاز روز و پايان آن بهترين وقت ذكر و دعاست. «تسبّحوه بُكرة و اصيلا»
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره فتح
آیه 8 و 9
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
إِنّٰا أَرْسَلْنٰاكَ شٰاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذِيراً (٨)
ما تو را گواه [بر اعمال امت] و مژده رسان و بيم دهنده فرستاديم؛
لِتُؤْمِنُوا بِاللّٰهِ وَ رَسُولِهِ وَ تُعَزِّرُوهُ وَ تُوَقِّرُوهُ وَ تُسَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَ أَصِيلاً (٩)
تا [همۀ شما مردم] به خدا و پيامبرش ايمان آوريد و او را يارى دهيد و بزرگش بشماريد و بامداد و شام گاه تسبيحش گوييد
نکته ها:
«تُعزّروه» از «تعزير» به معناى بازداشتن است و مقصود آن است كه پيامبر صلى الله عليه وآله را از هرگونه اذيّت و آزار حفظ كنيد.
ممكن است مراد از «شاهد» ارائه يك الگوى كامل باشد. وقتى گفته مى شود پيامبر شاهد است، يعنى او نمونه يك انسان كامل و تمام عيار است.
جمله هاى «تعزّروه» و «توقّروه» ممكن است مربوطه به خدا باشد و امكان دارد مربوط به پيامبر باشد كه البتّه تكريم پيامبر، تكريم خداوند است.
پیامها :
- پيامبر در همه حال ناظر و گواه بر اعمال ماست. «شاهداً» (در قالب نكره و مطلق آمده است)
- وظيفه پيامبر، نظارت بر اعمال و بيم و بشارت است. «شاهداً و مبشّراً و نذيراً» و وظيفه مردم، دفاع از حريم الهى و پيامبر خدا و تكريم اوست. «لتؤمنوا باللّه و رسوله و تعزّروه و توقّروه»
- از اصول تربيت و هدايت الهى، معرّفى الگو در كنار بشارت و هشدار است. «شاهداً و مبشّراً و نذيراً»
- بشارت و هشدار، تشويق و تنبيه، دو نياز ضرورى بشر براى رهيابى و انتخاب راه صحيح است. «مبشّراً و نذيراً»
- لازمه ى ايمان، حمايت و حراست از حريم دين و رسول خداست. «تعزّروه»
- يارى و حراست از پيامبر، بايد همراه تعظيم و تكريم و برخاسته از عشق و معرفت باشد. «توقّروه»
- همواره بايد ياد خدا باشيم و آغاز روز و پايان آن بهترين وقت ذكر و دعاست. «تسبّحوه بُكرة و اصيلا»
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۲.۱k
۱۰ آذر ۱۴۰۱
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.