کپی=صلوات
کپی=صلوات
(فلسفه حکومت عدل جهانی)
یکی از سؤالهایی که ممکن است در بارهی مهدویّت در ذهنها پدید آید، این است که «فلسفهی حکومت عدل جهانی چیست؟ چرا باید در آخر الزمان، حکومتی توحیدی و عالمی بر پا شود؟ آیا صرفاً جنبهی تعبّدی دارد و از جمله اموری است که قرآن و سنّت به آن خبر داده و تعبّداً باید به آن اعتقاد پیدا کرد - و لذا در بعضی از کتب، این قیام جهانی، از علائم قیامت شمرده شده است - و یا این که از غیر راه تعبّد نیز میتوان آن را اثبات کرد و به آن ایمان آورد؟».
به نظر میآید که از غیر راه تعبّد نیز میتوان ضرورت تحقّق این حکومت و قیام را در آخر الزمان، به اثبات رساند و برای آن، زیر بنای عقلی یا عقلایی فرض کرد.
ما، در این مقاله، این موضوع را از دو منظر، بررسی خواهیم کرد:
1- ضرورت حکومت عدل جهانی از دید اندیشه و خرد.
2- لزوم حکومتی عادل در آخر الزمان.
ضرورت حکومت عدل جهانی
ضرورت حکومت عدل جهانی را از چند راه میتوان اثبات کرد:
الف) راه فطری؛
ب) راه عقلی؛
ج) راه تاریخی.
>راه فطری
>راه عقلی
>راه تاریخی
راه فطری
ایمان به حتمیّت ظهور منجی عالم در فکر عموم انسانها وجود دارد. منشأ این فکر، یک رشته اصول قویّ و متین است که از سرشت و فطرت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است؛ زیرا، بشر، فطرتاً، طالب رسیدن به کمال در تمام مجالات مربوط به خود است و او میداند که این کمال، تنها، در سایهی حکومت عدل توحیدی الهی تحقّق مییابد.
>معنای فطرت
>ویژگیهای امور فطری
>راه شناخت فطریات
>شیوههای مستقیم
>اقسام فطریات
>تبیین راه فطرت به صورت برهان
معنای فطرت
دانشمندان، معتقدند که انسان، از نوعی کشش و میلِ همراه با آگاهی که عقلی و کلّی است و از غریزه آگاهانهتر است، مثل حسّ حقیقت جویی، حسّ و گرایش به زیبایی، حسّ پرستش، حسّ کمال جویی، برخوردار است که آن را فطرت میگویند.
در اثبات آن، همین بس که آن را در خود میبینیم.
خداوند متعال میفرماید: «إنّما أنت مذکّر لستَ علیهم بمصیطر»؛ [1] همانا، تو، تذکّر دهندهای و تو مسلّط و توانا بر آنان نیستی.
نیز در جایی دیگر میفرماید: «قد أنزل الله إلیکم ذکراً» [2] هر آینه، خداوند، برای شما، قرآن را فرستاد.
نیز میفرماید: «إنّما یتذکّر أولوا الألباب» [3] منحصراً، خردمندان عالم، متذکّر میشوند.
از این آیات و آیات دیگر، استفاده میشود که انسان، معلوماتی فطری دارد که قرآن، در واقع، تذکّری بر آنها است.
ویژگیهای امور فطری
1- انسان، به آنها درک روشن و معرفتی ویژه دارد.
2- ثابت و پایدار و جاودانهاند؛ زیرا، لوازم ذات یک چیز، مانند ذاتیات آن، انفکاک ناپذیرند.
3- همگانی و فراگیرند، کلیّت و عمومیّت دارند.
4- با درک و معرفت فکری و عقلی همراهاند.
5- از قداست و تعالی اخلاقی بر خوردارند و دلیل آن نیز، فکری و عقلانی بودن آنها است.
راه شناخت فطریات
برای اقامهی برهان بر اثبات یک مطلوب، از دو شیوه میتوان بهره گرفت:
1- شیوهی مستقیم؛ در این شیوه، مقدماتی ذکر میشود و مطلوب، مستقیماً، از آنها به دست میآید.
2- شیوهی غیر مستقیم؛ در این شیوه، نقیض مطلوب، ابطال میگردد تا درستی مطلوب ثابت گردد.
شیوههای مستقیم
1/1- درون کاوی و مطالعهی حالات روانی؛ زیرا، گرایشهای فطری، از نهادِ روح و جان انسان سرچشمه گرفته و از پدیدههای روانی او است.
2/1- رجوع به آرای روان شناسان که به فعّالیّتهای روانی و رفتارهایی که نمودار آنها است، میپردازد.
اقسام فطریات
این فطریّات، بر دو قسم است:
1- فطریّات در ناحیهی دریافتها که از اصول مشترک است، مانند محال بودن تناقض.
2- فطریّات در ناحیهی خواستها و احساسات و گرایشها. این نوع از فطریّات، از وجدانیّات است.
روان شناسان، تمایلات فطری انسان را به سه دسته تقسیم کردهاند:
1/2- تمایلات شخصی، مانند تحصیل خوش بختی، استقلالطلبی، کسب قدرت، سیادت، کبر و غرور، احتیاج به تأثّر یا هیجانات روحی و حسّ تملّک.
2/2- تمایلات اجتماعی؛ اینها موجبِ نوعی علاقه و دل بستگی نسبت به همنوعان خود میگردد. از مظاهر آن، محبّت و دوستیِ خانوادگی و میهن دوستی و تقلید و الگو پذیری است.
3/2- تمایلات عالی؛ اینها عبارت است از حقّ جویی - که از کودکی در انسان وجود دارد - و میل به زیبایی دوستی و تمایلات اخلاقی و حسّ دینی.
ما، در این مقاله، در صدد بیان این مطلبایم که اعتقاد و میل بشر به ظهور منجی برای عالمِ بشریّت، فطری و غریزی است و در نهان و کمون همهی انسانها وجود داشته و دارد.
مرحوم شهید صدر ره میفرماید:
لیس المهدیعلیه السلام تجسیداً لعقیدة إسلامیة ذات طابع دینی فحسب، بل هو عنوان لطموحٍ اتّجهت إلیه البشریّة بمختلف أدیانها و مذاهبها، و صیاغة لإلهام فطری أدرک الناس من خلاله - علی
(فلسفه حکومت عدل جهانی)
یکی از سؤالهایی که ممکن است در بارهی مهدویّت در ذهنها پدید آید، این است که «فلسفهی حکومت عدل جهانی چیست؟ چرا باید در آخر الزمان، حکومتی توحیدی و عالمی بر پا شود؟ آیا صرفاً جنبهی تعبّدی دارد و از جمله اموری است که قرآن و سنّت به آن خبر داده و تعبّداً باید به آن اعتقاد پیدا کرد - و لذا در بعضی از کتب، این قیام جهانی، از علائم قیامت شمرده شده است - و یا این که از غیر راه تعبّد نیز میتوان آن را اثبات کرد و به آن ایمان آورد؟».
به نظر میآید که از غیر راه تعبّد نیز میتوان ضرورت تحقّق این حکومت و قیام را در آخر الزمان، به اثبات رساند و برای آن، زیر بنای عقلی یا عقلایی فرض کرد.
ما، در این مقاله، این موضوع را از دو منظر، بررسی خواهیم کرد:
1- ضرورت حکومت عدل جهانی از دید اندیشه و خرد.
2- لزوم حکومتی عادل در آخر الزمان.
ضرورت حکومت عدل جهانی
ضرورت حکومت عدل جهانی را از چند راه میتوان اثبات کرد:
الف) راه فطری؛
ب) راه عقلی؛
ج) راه تاریخی.
>راه فطری
>راه عقلی
>راه تاریخی
راه فطری
ایمان به حتمیّت ظهور منجی عالم در فکر عموم انسانها وجود دارد. منشأ این فکر، یک رشته اصول قویّ و متین است که از سرشت و فطرت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است؛ زیرا، بشر، فطرتاً، طالب رسیدن به کمال در تمام مجالات مربوط به خود است و او میداند که این کمال، تنها، در سایهی حکومت عدل توحیدی الهی تحقّق مییابد.
>معنای فطرت
>ویژگیهای امور فطری
>راه شناخت فطریات
>شیوههای مستقیم
>اقسام فطریات
>تبیین راه فطرت به صورت برهان
معنای فطرت
دانشمندان، معتقدند که انسان، از نوعی کشش و میلِ همراه با آگاهی که عقلی و کلّی است و از غریزه آگاهانهتر است، مثل حسّ حقیقت جویی، حسّ و گرایش به زیبایی، حسّ پرستش، حسّ کمال جویی، برخوردار است که آن را فطرت میگویند.
در اثبات آن، همین بس که آن را در خود میبینیم.
خداوند متعال میفرماید: «إنّما أنت مذکّر لستَ علیهم بمصیطر»؛ [1] همانا، تو، تذکّر دهندهای و تو مسلّط و توانا بر آنان نیستی.
نیز در جایی دیگر میفرماید: «قد أنزل الله إلیکم ذکراً» [2] هر آینه، خداوند، برای شما، قرآن را فرستاد.
نیز میفرماید: «إنّما یتذکّر أولوا الألباب» [3] منحصراً، خردمندان عالم، متذکّر میشوند.
از این آیات و آیات دیگر، استفاده میشود که انسان، معلوماتی فطری دارد که قرآن، در واقع، تذکّری بر آنها است.
ویژگیهای امور فطری
1- انسان، به آنها درک روشن و معرفتی ویژه دارد.
2- ثابت و پایدار و جاودانهاند؛ زیرا، لوازم ذات یک چیز، مانند ذاتیات آن، انفکاک ناپذیرند.
3- همگانی و فراگیرند، کلیّت و عمومیّت دارند.
4- با درک و معرفت فکری و عقلی همراهاند.
5- از قداست و تعالی اخلاقی بر خوردارند و دلیل آن نیز، فکری و عقلانی بودن آنها است.
راه شناخت فطریات
برای اقامهی برهان بر اثبات یک مطلوب، از دو شیوه میتوان بهره گرفت:
1- شیوهی مستقیم؛ در این شیوه، مقدماتی ذکر میشود و مطلوب، مستقیماً، از آنها به دست میآید.
2- شیوهی غیر مستقیم؛ در این شیوه، نقیض مطلوب، ابطال میگردد تا درستی مطلوب ثابت گردد.
شیوههای مستقیم
1/1- درون کاوی و مطالعهی حالات روانی؛ زیرا، گرایشهای فطری، از نهادِ روح و جان انسان سرچشمه گرفته و از پدیدههای روانی او است.
2/1- رجوع به آرای روان شناسان که به فعّالیّتهای روانی و رفتارهایی که نمودار آنها است، میپردازد.
اقسام فطریات
این فطریّات، بر دو قسم است:
1- فطریّات در ناحیهی دریافتها که از اصول مشترک است، مانند محال بودن تناقض.
2- فطریّات در ناحیهی خواستها و احساسات و گرایشها. این نوع از فطریّات، از وجدانیّات است.
روان شناسان، تمایلات فطری انسان را به سه دسته تقسیم کردهاند:
1/2- تمایلات شخصی، مانند تحصیل خوش بختی، استقلالطلبی، کسب قدرت، سیادت، کبر و غرور، احتیاج به تأثّر یا هیجانات روحی و حسّ تملّک.
2/2- تمایلات اجتماعی؛ اینها موجبِ نوعی علاقه و دل بستگی نسبت به همنوعان خود میگردد. از مظاهر آن، محبّت و دوستیِ خانوادگی و میهن دوستی و تقلید و الگو پذیری است.
3/2- تمایلات عالی؛ اینها عبارت است از حقّ جویی - که از کودکی در انسان وجود دارد - و میل به زیبایی دوستی و تمایلات اخلاقی و حسّ دینی.
ما، در این مقاله، در صدد بیان این مطلبایم که اعتقاد و میل بشر به ظهور منجی برای عالمِ بشریّت، فطری و غریزی است و در نهان و کمون همهی انسانها وجود داشته و دارد.
مرحوم شهید صدر ره میفرماید:
لیس المهدیعلیه السلام تجسیداً لعقیدة إسلامیة ذات طابع دینی فحسب، بل هو عنوان لطموحٍ اتّجهت إلیه البشریّة بمختلف أدیانها و مذاهبها، و صیاغة لإلهام فطری أدرک الناس من خلاله - علی
۵۴.۵k
۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۱۸)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.