تحلیل واقعه عاشورا
محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر
در ایام ماه محرم هر شب مطالبی از کتاب ارزشمند تحلیل واقعه عاشورا از آثار علامه شهید مرتضی مطهری را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
تحلیل واقعه عاشورا
(ادامه مطلب از شب گذشته)
قصه دولت عثمانى
از همه روشنتر جریانى است که در حدود پنجاه سال پیش رخ داد، قصه دولت عثمانى و جنگى که عثمانىها با اروپایىها داشتند. دولت عثمانى خودش یک نیرویى بود. درست است که این دولت از درون خودش فاسد بود ولى بالاخره یک مرکزى بود. دشمن چه کرد؟ بر اساس فَرِّقْ تَسُدْ (تفرقه بینداز و حکومت کن) بعضى از عربها را تحریک کردند که شما ملت عرب هستید، سیادت مال شماست، چرا باید ترکها بر شما سیادت کنند، چرا باید منطقههاى عربى زیر حکم و نفوذ ترکها باشد، بیایید امپراطورى عربى بسازید. به طمع امپراطورى عربى، اینها را تحریک کردند. در حالى که عثمانىها به هر حال داشتند با دشمن اسلام و مسلمین مىجنگیدند و احتیاج به تقویت داشتند، در چنین شرایطى از پشت خنجر زدند یعنى دنیاى اسلام را دچار یک فاجعه کردند. همین که عثمانىها از بین رفتند و شکست خوردند و دنیاى اروپا موفق و پیروز شد، در جواب درخواست امپراطورى عربى، گفتند امپراطورى عربى یعنى چه؟! آمدند [ سرزمینهاى عربى را] قسمت قسمت و تکه تکه کردند، هر قسمتش را به یک نفر دادند، همه را هم به جنگ همدیگر وادار کردند. بعد همین قضیه سبب شد که ترکهاى عثمانى کینهاى نسبت به عرب پیدا کردند و از عرب تجاوز کرد و به اسلام رسید. این موضوع سبب شد که نه تنها از عرب روبرگردانند، از اسلام روبرگرداندند، گفتند اساسا ما اسلام نمىخواهیم، کشور ما یک کشور لائیک و بىدین است، اصلا کشورى است که دین را به رسمیت نمىشناسد. حتى خطشان را هم تغییر دادند. آنها هم با این اشتباهشان دیگر قد راست نکردند.
این، تفرق و اختلاف است. باز این که تفرقهاى مذهبى به چه شکل پیدا شده و هنوز هم افرادى این آتش تفرقههاى مذهبى را دامن مىزنند، استعمار در داخل کشورهاى اسلامى هر روز مذهب مىسازد براى تفرقه اندازى، این هم خودش داستانى است. این هم عامل سوم که قرآن روى آن تکیه دارد.
4. ترک امر به معروف و نهى از منکر
عامل چهارم مسئله امر به معروف و نهى از منکر است؛ یعنى امر به معروف و نهى از منکر عامل اصلاح است. متروک شدن امر به معروف و نهى از منکر در جامعهاى عامل فنا و اضمحلال و تباهى آن جامعه است. در همان آیات سوره مبارکه هود مىخوانیم: فَلَوْلا کانَ مِنَ الْقُرونِ مِنْ قَبْلِکُمْ اُولُوا بَقِیَّةٍ یَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسادِ فِى الْأَرْضِ اِلاّ قَلیلاً مِمَّنْ اَنْجَیْنا مِنْهُمْ33
ادامه مطلب را فردا شب ببینیم
در ایام ماه محرم هر شب مطالبی از کتاب ارزشمند تحلیل واقعه عاشورا از آثار علامه شهید مرتضی مطهری را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
تحلیل واقعه عاشورا
(ادامه مطلب از شب گذشته)
قصه دولت عثمانى
از همه روشنتر جریانى است که در حدود پنجاه سال پیش رخ داد، قصه دولت عثمانى و جنگى که عثمانىها با اروپایىها داشتند. دولت عثمانى خودش یک نیرویى بود. درست است که این دولت از درون خودش فاسد بود ولى بالاخره یک مرکزى بود. دشمن چه کرد؟ بر اساس فَرِّقْ تَسُدْ (تفرقه بینداز و حکومت کن) بعضى از عربها را تحریک کردند که شما ملت عرب هستید، سیادت مال شماست، چرا باید ترکها بر شما سیادت کنند، چرا باید منطقههاى عربى زیر حکم و نفوذ ترکها باشد، بیایید امپراطورى عربى بسازید. به طمع امپراطورى عربى، اینها را تحریک کردند. در حالى که عثمانىها به هر حال داشتند با دشمن اسلام و مسلمین مىجنگیدند و احتیاج به تقویت داشتند، در چنین شرایطى از پشت خنجر زدند یعنى دنیاى اسلام را دچار یک فاجعه کردند. همین که عثمانىها از بین رفتند و شکست خوردند و دنیاى اروپا موفق و پیروز شد، در جواب درخواست امپراطورى عربى، گفتند امپراطورى عربى یعنى چه؟! آمدند [ سرزمینهاى عربى را] قسمت قسمت و تکه تکه کردند، هر قسمتش را به یک نفر دادند، همه را هم به جنگ همدیگر وادار کردند. بعد همین قضیه سبب شد که ترکهاى عثمانى کینهاى نسبت به عرب پیدا کردند و از عرب تجاوز کرد و به اسلام رسید. این موضوع سبب شد که نه تنها از عرب روبرگردانند، از اسلام روبرگرداندند، گفتند اساسا ما اسلام نمىخواهیم، کشور ما یک کشور لائیک و بىدین است، اصلا کشورى است که دین را به رسمیت نمىشناسد. حتى خطشان را هم تغییر دادند. آنها هم با این اشتباهشان دیگر قد راست نکردند.
این، تفرق و اختلاف است. باز این که تفرقهاى مذهبى به چه شکل پیدا شده و هنوز هم افرادى این آتش تفرقههاى مذهبى را دامن مىزنند، استعمار در داخل کشورهاى اسلامى هر روز مذهب مىسازد براى تفرقه اندازى، این هم خودش داستانى است. این هم عامل سوم که قرآن روى آن تکیه دارد.
4. ترک امر به معروف و نهى از منکر
عامل چهارم مسئله امر به معروف و نهى از منکر است؛ یعنى امر به معروف و نهى از منکر عامل اصلاح است. متروک شدن امر به معروف و نهى از منکر در جامعهاى عامل فنا و اضمحلال و تباهى آن جامعه است. در همان آیات سوره مبارکه هود مىخوانیم: فَلَوْلا کانَ مِنَ الْقُرونِ مِنْ قَبْلِکُمْ اُولُوا بَقِیَّةٍ یَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسادِ فِى الْأَرْضِ اِلاّ قَلیلاً مِمَّنْ اَنْجَیْنا مِنْهُمْ33
ادامه مطلب را فردا شب ببینیم
۴۴۸
۲۳ مرداد ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.