اصول کافی
#اصول_کافی
جلد_یک
صفحه10
#روایت_اول
امام باقر(ع) فرماید: چون خدا عقل را آفرید از او بازپرسی کرده به او گفت پیش آی پیش آمد، گفت باز گرد، بازگشت، فرمود بعزت و جلالم سوگند مخلوقی که از تو به پیشم محبوبتر باشد نیافریدم و تورا تنها بکسانی که دوستشان دارم بطور کامل دادم. همانا امر و نهی کیفر و پاداشم متوجه تو است.
***************
شرح :
مراد به عقل چنانچه از جمیع روایات این باب استفاده میشود همان قوه تشخیص و ادراک و وادار کننده انسان به نیکی و صلاح و باز دارنده او از شر و فساد میباشد چنانچه در روایت سوم عقل وسیله پرستش خدا و بدست آوردن بهشت معرفی شده و در حدیث چهارم 75 خاصیت و اثر آن بنام لشکر عقل توضیح داده شده است پس عاقل کامل کسی است که آن اثر در او باشد، و مراد به پیش آمدن و بازگشتن عقل این است که این موجود در برابر او امر و نواهی خالقش کاملا منقاد و مطیع است و جمله آخر حدیث در روایات دیگر توضیح داده میشود که کیفر پاداش مردم در روز جزا به مقدار عقل ایشانست.
#یاعلی_ع
#یا_مهدی_ادرکنی
#شیعه
جلد_یک
صفحه10
#روایت_اول
امام باقر(ع) فرماید: چون خدا عقل را آفرید از او بازپرسی کرده به او گفت پیش آی پیش آمد، گفت باز گرد، بازگشت، فرمود بعزت و جلالم سوگند مخلوقی که از تو به پیشم محبوبتر باشد نیافریدم و تورا تنها بکسانی که دوستشان دارم بطور کامل دادم. همانا امر و نهی کیفر و پاداشم متوجه تو است.
***************
شرح :
مراد به عقل چنانچه از جمیع روایات این باب استفاده میشود همان قوه تشخیص و ادراک و وادار کننده انسان به نیکی و صلاح و باز دارنده او از شر و فساد میباشد چنانچه در روایت سوم عقل وسیله پرستش خدا و بدست آوردن بهشت معرفی شده و در حدیث چهارم 75 خاصیت و اثر آن بنام لشکر عقل توضیح داده شده است پس عاقل کامل کسی است که آن اثر در او باشد، و مراد به پیش آمدن و بازگشتن عقل این است که این موجود در برابر او امر و نواهی خالقش کاملا منقاد و مطیع است و جمله آخر حدیث در روایات دیگر توضیح داده میشود که کیفر پاداش مردم در روز جزا به مقدار عقل ایشانست.
#یاعلی_ع
#یا_مهدی_ادرکنی
#شیعه
۲۶۴
۰۶ شهریور ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۹)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.