سخن خدا
#سخن_خدا
ﻭَﻟَﺎ ﺗَﻘْﺮَﺑُﻮﺍْ ﻣَﺎﻝَ ﺍﻟْﻴَﺘِﻴﻢِ ﺇِﻟَّﺎ ﺑِﺎﻟَّﺘِﻲ ﻫِﻲَ ﺃَﺣْﺴَﻦُ ﺣَﺘَّﻲ ﻳَﺒْﻠُﻎَ ﺃَﺷُﺪَّﻩُ ﻭَ ﺃَﻭْﻓُﻮﺍْ ﺑِﺎﻟْﻌَﻬْﺪِ ﺇِﻥَّ ﺍﻟْﻌَﻬْﺪَ ﻛَﺎﻥَ ﻣَﺴْﺌُﻮﻟﺎً
ﻭ ﺑﻪ ﻣﺎﻝ ﻳﺘﻴﻢ، ﺟﺰ ﺑﻪ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺭﺍﻩ (ﻛﻪ ﺑﻪ ﻧﻔﻊ ﻳﺘﻴﻢ ﺑﺎﺷﺪ) ﻧﺰﺩﻳﻚ ﻧﺸﻮﻳﺪ، ﺗﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﻪ ﺣﺪّ ﺑﻠﻮﻍ ﻭﺭﺷﺪﺵ ﺑﺮﺳﺪ. (ﻛﻪ ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺍﻣﻮﺍﻟﺶ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺑﺮ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺍﻧﻴﺪ) ﻭ ﺑﻪ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﻭﻓﺎ ﻛﻨﻴﺪ، ﻛﻪ (ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ) ﺍﺯ ﻋﻬﺪ ﻭ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﺳﺆﺍﻝ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ.
#قرآن_سوره_اسرا_آیه۳۴
#مال_یتیم
ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:
ﻭﻗﺘﻲ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪ، ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﺣﻀﻮﺭ ﺑﺮ ﺳﺮ ﺳﻔﺮﻩ ﻱ ﺍﻳﺘﺎم ﻛﻨﺎﺭﻩ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻨﺰﻭﻱ ﺳﺎﺧﺘﻨﺪ. ﺁﻳﻪ ﻱ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪ ﻛﻪ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﻧﺸﺪﻥ، ﺳﻮءﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﻭﺍﻟﺎّ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﺼﻠﺢ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺑﻬﺎﻧﻪ ﻱ ﺗﻘﻮﺍ، ﻳﺘﻴﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﻛﻨﻨﺪ. «ﻭ ﺍﻥ ﺗﺨﺎﻟﻄﻮﻫﻢ ﻓﺎﺧﻮﺍﻧﻜﻢ ﻭﺍﻟﻠّﻪ ﻳﻌﻠﻢ ﺍﻟﻤﻔﺴﺪ ﻣﻦ ﺍﻟﻤﺼﻠﺢ»(٩١)
ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺚ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ: ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﻋﻬﺪ ﻭ ﭘﻴﻤﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﺆﺍﻝ ﺍﺳﺖ، ﻣﺤﺒّﺖ ﻭ ﺩﻭﺳﺘﻲ ﻭ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﺍﺯ ﻋﻠﻲّ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺍﺳﺖ.(٩٢)
ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:
١- ﺍﺳﻠﺎم، ﭘﺸﺘﻴﺒﺎﻥ ﻣﺤﺮﻭﻣﺎﻥ، ﺿﻌﻴﻔﺎﻥ ﻭ ﻳﺘﻴﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ. «ﻟﺎﺗﻘﺮﺑﻮﺍ ﻣﺎﻝ ﺍﻟﻴﺘﻴﻢ»
٢- ﻫﺮ ﺟﺎ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﺳﻮءﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﻛﺮﺩ.(٩٣) «ﻟﺎ ﺗﻘﺮﺑﻮﺍ ﻣﺎﻝ ﺍﻟﻴﺘﻴﻢ»
٣- ﺟﺎﺫﺑﻪ ﻱ ﻣﺎﻝ ﺑﻪ ﻗﺪﺭﻱ ﺯﻳﺎﺩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺷﺪﻥ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻫﻢ ﮔﺎﻫﻲ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﺣﺮﻣﺖ ﺭﺍ ﺩﺭ ﭘﻲ ﺩﺍﺭﺩ. «ﻟﺎ ﺗﻘﺮﺑﻮﺍ»
٤- ﻛﻮﺩﻛﺎﻥ، ﺣﻖّ ﻣﺎﻟﻜﻴّﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ. «ﻣﺎﻝ ﺍﻟﻴﺘﻴﻢ»
٥ - ﺍﺭﺙ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺍﺳﺒﺎﺏ ﻣﺎﻟﻜﻴّﺖ ﺍﺳﺖ. «ﻣﺎﻝ ﺍﻟﻴﺘﻴﻢ»
٦- ﺗﺼﺮّﻑ ﺩﺭ ﻣﺎﻝ ﻳﺘﻴﻢ ﻣﺸﺮﻭﻁ ﺑﻪ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﺑﺎﻟﺎﺗﺮﻳﻦ ﻭ ﭘﺮﺛﻤﺮﺗﺮﻳﻦ ﺷﻴﻮﻩ ﻫﺎﺳﺖ. (ﺍﮔﺮ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻳﺘﻴﻢ ﺩﺭ ﮔﺮﺩﺵ ﻣﺎﻝ ﺍﻭﺳﺖ، ﺑﺎﻳﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ، ﻧﻪ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﻲ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﻣﺎﻧﺪ.) «ﻟﺎﺗﻘﺮﺑﻮﺍ... ﺍﻟﺎّ ﺑﺎﻟّﺘﻲ ﻫﻲ ﺍﺣﺴﻦ»
٧- ﺗﺼﺮّﻑ ﻧﺎﺑﺠﺎ ﻭ ﺣﻴﻒ ﻭ ﻣﻴﻞ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻳﺘﻴﻤﺎﻥ، ﻣﻤﻨﻮﻉ ﺍﺳﺖ. «ﻟﺎﺗﻘﺮﺑﻮﺍ... ﺍﻟﺎّ ﺑﺎﻟّﺘﻲ ﻫﻲ ﺍﺣﺴﻦ»
٨ - ﺯﻣﺎﻥ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭﻱ ﻣﺎﻝ ﻳﺘﻴﻢ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺍﻭ، ﻭﻗﺘﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺑﻠﻮﻍ ﻓﻜﺮﻱ ﻭ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﻭ ﺟﺴﻤﻲ ﺑﺮﺳﺪ. «ﺣﺘّﻲ ﻳﺒﻠﻎ ﺍﺷﺪّﻩ»
٩٠) ﻧﺴﺎء، ١٠.
٩١) ﺑﻘﺮﻩ، ٢٢٠.
٩٢) ﺑﺤﺎﺭ، ﺝ ٢٤، ﺹ ١٨٧.
(برگرفته شده از آثار حجتالاسلام قرائتی)
https://eitaa.com/qoransokhanekhoda
ﻭَﻟَﺎ ﺗَﻘْﺮَﺑُﻮﺍْ ﻣَﺎﻝَ ﺍﻟْﻴَﺘِﻴﻢِ ﺇِﻟَّﺎ ﺑِﺎﻟَّﺘِﻲ ﻫِﻲَ ﺃَﺣْﺴَﻦُ ﺣَﺘَّﻲ ﻳَﺒْﻠُﻎَ ﺃَﺷُﺪَّﻩُ ﻭَ ﺃَﻭْﻓُﻮﺍْ ﺑِﺎﻟْﻌَﻬْﺪِ ﺇِﻥَّ ﺍﻟْﻌَﻬْﺪَ ﻛَﺎﻥَ ﻣَﺴْﺌُﻮﻟﺎً
ﻭ ﺑﻪ ﻣﺎﻝ ﻳﺘﻴﻢ، ﺟﺰ ﺑﻪ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺭﺍﻩ (ﻛﻪ ﺑﻪ ﻧﻔﻊ ﻳﺘﻴﻢ ﺑﺎﺷﺪ) ﻧﺰﺩﻳﻚ ﻧﺸﻮﻳﺪ، ﺗﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﻪ ﺣﺪّ ﺑﻠﻮﻍ ﻭﺭﺷﺪﺵ ﺑﺮﺳﺪ. (ﻛﻪ ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺍﻣﻮﺍﻟﺶ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺑﺮ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺍﻧﻴﺪ) ﻭ ﺑﻪ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﻭﻓﺎ ﻛﻨﻴﺪ، ﻛﻪ (ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ) ﺍﺯ ﻋﻬﺪ ﻭ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﺳﺆﺍﻝ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ.
#قرآن_سوره_اسرا_آیه۳۴
#مال_یتیم
ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:
ﻭﻗﺘﻲ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪ، ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﺣﻀﻮﺭ ﺑﺮ ﺳﺮ ﺳﻔﺮﻩ ﻱ ﺍﻳﺘﺎم ﻛﻨﺎﺭﻩ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻨﺰﻭﻱ ﺳﺎﺧﺘﻨﺪ. ﺁﻳﻪ ﻱ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪ ﻛﻪ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﻧﺸﺪﻥ، ﺳﻮءﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﻭﺍﻟﺎّ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﺼﻠﺢ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺑﻬﺎﻧﻪ ﻱ ﺗﻘﻮﺍ، ﻳﺘﻴﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﻛﻨﻨﺪ. «ﻭ ﺍﻥ ﺗﺨﺎﻟﻄﻮﻫﻢ ﻓﺎﺧﻮﺍﻧﻜﻢ ﻭﺍﻟﻠّﻪ ﻳﻌﻠﻢ ﺍﻟﻤﻔﺴﺪ ﻣﻦ ﺍﻟﻤﺼﻠﺢ»(٩١)
ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺚ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ: ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﻋﻬﺪ ﻭ ﭘﻴﻤﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﺆﺍﻝ ﺍﺳﺖ، ﻣﺤﺒّﺖ ﻭ ﺩﻭﺳﺘﻲ ﻭ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﺍﺯ ﻋﻠﻲّ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺍﺳﺖ.(٩٢)
ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:
١- ﺍﺳﻠﺎم، ﭘﺸﺘﻴﺒﺎﻥ ﻣﺤﺮﻭﻣﺎﻥ، ﺿﻌﻴﻔﺎﻥ ﻭ ﻳﺘﻴﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ. «ﻟﺎﺗﻘﺮﺑﻮﺍ ﻣﺎﻝ ﺍﻟﻴﺘﻴﻢ»
٢- ﻫﺮ ﺟﺎ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﺳﻮءﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﻛﺮﺩ.(٩٣) «ﻟﺎ ﺗﻘﺮﺑﻮﺍ ﻣﺎﻝ ﺍﻟﻴﺘﻴﻢ»
٣- ﺟﺎﺫﺑﻪ ﻱ ﻣﺎﻝ ﺑﻪ ﻗﺪﺭﻱ ﺯﻳﺎﺩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺷﺪﻥ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻫﻢ ﮔﺎﻫﻲ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﺣﺮﻣﺖ ﺭﺍ ﺩﺭ ﭘﻲ ﺩﺍﺭﺩ. «ﻟﺎ ﺗﻘﺮﺑﻮﺍ»
٤- ﻛﻮﺩﻛﺎﻥ، ﺣﻖّ ﻣﺎﻟﻜﻴّﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ. «ﻣﺎﻝ ﺍﻟﻴﺘﻴﻢ»
٥ - ﺍﺭﺙ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺍﺳﺒﺎﺏ ﻣﺎﻟﻜﻴّﺖ ﺍﺳﺖ. «ﻣﺎﻝ ﺍﻟﻴﺘﻴﻢ»
٦- ﺗﺼﺮّﻑ ﺩﺭ ﻣﺎﻝ ﻳﺘﻴﻢ ﻣﺸﺮﻭﻁ ﺑﻪ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﺑﺎﻟﺎﺗﺮﻳﻦ ﻭ ﭘﺮﺛﻤﺮﺗﺮﻳﻦ ﺷﻴﻮﻩ ﻫﺎﺳﺖ. (ﺍﮔﺮ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻳﺘﻴﻢ ﺩﺭ ﮔﺮﺩﺵ ﻣﺎﻝ ﺍﻭﺳﺖ، ﺑﺎﻳﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ، ﻧﻪ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﻲ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﻣﺎﻧﺪ.) «ﻟﺎﺗﻘﺮﺑﻮﺍ... ﺍﻟﺎّ ﺑﺎﻟّﺘﻲ ﻫﻲ ﺍﺣﺴﻦ»
٧- ﺗﺼﺮّﻑ ﻧﺎﺑﺠﺎ ﻭ ﺣﻴﻒ ﻭ ﻣﻴﻞ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻳﺘﻴﻤﺎﻥ، ﻣﻤﻨﻮﻉ ﺍﺳﺖ. «ﻟﺎﺗﻘﺮﺑﻮﺍ... ﺍﻟﺎّ ﺑﺎﻟّﺘﻲ ﻫﻲ ﺍﺣﺴﻦ»
٨ - ﺯﻣﺎﻥ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭﻱ ﻣﺎﻝ ﻳﺘﻴﻢ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺍﻭ، ﻭﻗﺘﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺑﻠﻮﻍ ﻓﻜﺮﻱ ﻭ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﻭ ﺟﺴﻤﻲ ﺑﺮﺳﺪ. «ﺣﺘّﻲ ﻳﺒﻠﻎ ﺍﺷﺪّﻩ»
٩٠) ﻧﺴﺎء، ١٠.
٩١) ﺑﻘﺮﻩ، ٢٢٠.
٩٢) ﺑﺤﺎﺭ، ﺝ ٢٤، ﺹ ١٨٧.
(برگرفته شده از آثار حجتالاسلام قرائتی)
https://eitaa.com/qoransokhanekhoda
۷۸۴
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.