ترازوی عدل در حکومت آخرالزمان
ترازوی عدل در حکومت آخرالزمان
ایشان نسبت به مال و دارایی بخشنده است، و نسبت به ناتوانان و مستضعفان بسیار دل رحم و مهربان، و نسبت به مسئولان و کارگزاران دولت خویش بسیار سختگیر است.
حکومت آخرالزمان
امام مهدی علیه السلام مانند پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله رحمت برای جهانیان هستند و آیین حق و مسیر هدایت را به بندگان خدا نشان داده و مردم را به آن دعوت می کنند. حکومت امام مهدی علیه السلام بر پایه عدالت اجتماعی و مبارزه با ظلم تشکیل می شود. ایشان در مقابل ظلم می ایستد و حق را به صاحب حق بر می گرداند.
منشور حکومت عدل
برجسته ترین ویژگی و شاخصه حکومت امام مهدی علیه السلام نیز در همین ظلم ستیزی و عدالت اجتماعی است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در این باره فرمودند: « قیامت برپا نمی شود تا اینکه مردی از اهل بیت من حاکم بر زمین گردد، آنگاه آن را پر از عدل خواهد کرد همان گونه که پر از ظلم شده است.» (اربلی، کشف الغمه، ج 2، ص 468)
«عدل» به معنای رعایت دقیق حقوق مردم و برابری همه آنها در برخورداری از حقوق و منافع مشروع و معقول خویش است، چنان که «ظلم» زیر پا نهادن حق و حقوق دیگران و نابرابری و تبعیض است.
عدالت در حکومت امام مهدی علیه السلام به صورت گزینشی اجرا نمی شود بلکه آن را، از یاران خویش آغاز خواهد کرد. ایشان از یاران و کارگزاران خود عهد و پیمانی سخت می گیرد. امام علی علیه السلام می فرماید: «آنها با مهدی بیعت می کنند که: هرگز دزدی نکنند؛ زنا نکنند؛ مسلمانی را دشنام ندهند؛ خون کسی را به ناحق نریزند؛ به آبروی کسی لطمه نزنند؛ به خانه کسی هجوم نبرند؛ کسی را به ناحق نزنند؛ طلا، نقره، گندم و جو ذخیره نکنند؛ مال یتیم را نخورند؛ در مورد چیزی که یقین ندارند، گواهی ندهند؛ مشروب نخورند؛ حریر و خز نپوشند؛ در برابر سیم و زر سر فرود نیاورند؛ راه را بر کسی نبندند؛ راه را ناامن نکنند؛ گرد همجنس بازی نگردند؛ خوراکی را از گندم و جو انبار نکنند؛ به کم قناعت کنند؛ طرفدار پاکی باشند؛ از پلیدی گریزان باشند؛ به نیکی فرمان دهند؛ از زشتی ها باز دارند؛ جامه های خشن بپوشند؛ خاک را متکای خود سازند، در راه خدا حق جهاد را ادا کنند و ...»
آن امام همام نیز خود تعهد می دهد که: «از راه آنان برود؛ جامه ای مثل جامه آنها بپوشد؛ مرکبی مانند آنها سوار شود؛ به کم، راضی و قانع شود؛ زمین را به یاری خدا پر از عدالت کند؛ خدا را آن چنان که شایسته است، بپرستد و ...»( ابن طاووس، الملاحم و الفتن، ص 149)
سختگیری بر مسئولان، و مهربانی با مردم
حضرت مهدی علیه السلام بر کارگزاران خود سخت می گیرند و از آنها حساب می کشند: «مهدی علیه السلام نسبت به مال و دارایی بخشنده است و نسبت به ناتوانان و مستضعفان بسیار دل رحم و مهربان و نسبت به مسئولان و کارگزاران دولت خویش بسیار سختگیر است.» ( مقدسی شافعی سلمی، عقدد الدرر فی أخبار)
قاطعیت و سازش ناپذیری
حضرت مهدی علیه السلام در عصر غیبت صغرا با مخالفان، معاندان و حتی با نزدیکترین افراد خود نیز برخوردی قاطعانه داشتند و شاهد این موضوع کنار زدن عموی خویش از نماز خواندن بر بدن مطهر پدر بزرگوارشان می باشد. در زمان حکومت نیز ایشان با کسی مسامحه نخواهند داشت. ایشان در راه و روش خویش سازش ناپذیر است و در اجرای حدود و احکام الهی و مبارزه با ستمگران قاطعیتی خدایی دارند و در این راه چشم پوشی نمی کنند و از ملامت ملامتگران نمی هراسند و بدون هیچ گونه ملاحظه ای تبهکاران را به کیفر خود می رسانند.
طبیعتاً حضرت مهدی علیه السلام با دیگران نیز در اجرای عدالت مسامحه نخواهند کرد. ایشان ستمگرانی را که به جان و مال و ناموس مردم تعدی کرده اند، مجازات می کند. در حکومت آن حضرت، افراد به مقدار ظلم خود، مجازات می شوند. از امام رضا علیه السلام نقل شده که درباره امام مهدی علیه السلام فرمودند: «... و او قبل از خروجش غائب گردد و چون ظهور نماید زمین را به نورش پرتو افکنی نماید و ترازوی عدل را بین مردم قرار دهد تا مردم به یکدیگر ظلم نکنند ...»( مجلسی، بحارالأنوار، ج 51، ص 120، ح23)
مبارزه با بدعتها و کارهای ناشایست
امام مهدی علیه السلام در مقابل بدعتها («بدعت» در مقابل «سنت» و به معنای داخل کردن اندیشه های شخصی در دین است)و کارهای ناشایستی که در جامعه صورت می گیرد، عکس العمل نشان می دهند. امام باقر علیه السلام در مورد آیه «الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاة وَ آتَوُا الزَّکاة...» ( حج / 41) فرمودند: این آیه درباره خاندان محمد که درود خداوند بر آنها باد تا آخرین امام (نازل شده) است. خداوند مشرقها و مغربهای زمین را در اختیار مهدی و یاران او قرار می دهد و دین را به دست او آشکار می سازد. خداوند به وسیله مهدی و یارانش همه [مظاهر] بدعت و باطل را می میراند، ه
ایشان نسبت به مال و دارایی بخشنده است، و نسبت به ناتوانان و مستضعفان بسیار دل رحم و مهربان، و نسبت به مسئولان و کارگزاران دولت خویش بسیار سختگیر است.
حکومت آخرالزمان
امام مهدی علیه السلام مانند پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله رحمت برای جهانیان هستند و آیین حق و مسیر هدایت را به بندگان خدا نشان داده و مردم را به آن دعوت می کنند. حکومت امام مهدی علیه السلام بر پایه عدالت اجتماعی و مبارزه با ظلم تشکیل می شود. ایشان در مقابل ظلم می ایستد و حق را به صاحب حق بر می گرداند.
منشور حکومت عدل
برجسته ترین ویژگی و شاخصه حکومت امام مهدی علیه السلام نیز در همین ظلم ستیزی و عدالت اجتماعی است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در این باره فرمودند: « قیامت برپا نمی شود تا اینکه مردی از اهل بیت من حاکم بر زمین گردد، آنگاه آن را پر از عدل خواهد کرد همان گونه که پر از ظلم شده است.» (اربلی، کشف الغمه، ج 2، ص 468)
«عدل» به معنای رعایت دقیق حقوق مردم و برابری همه آنها در برخورداری از حقوق و منافع مشروع و معقول خویش است، چنان که «ظلم» زیر پا نهادن حق و حقوق دیگران و نابرابری و تبعیض است.
عدالت در حکومت امام مهدی علیه السلام به صورت گزینشی اجرا نمی شود بلکه آن را، از یاران خویش آغاز خواهد کرد. ایشان از یاران و کارگزاران خود عهد و پیمانی سخت می گیرد. امام علی علیه السلام می فرماید: «آنها با مهدی بیعت می کنند که: هرگز دزدی نکنند؛ زنا نکنند؛ مسلمانی را دشنام ندهند؛ خون کسی را به ناحق نریزند؛ به آبروی کسی لطمه نزنند؛ به خانه کسی هجوم نبرند؛ کسی را به ناحق نزنند؛ طلا، نقره، گندم و جو ذخیره نکنند؛ مال یتیم را نخورند؛ در مورد چیزی که یقین ندارند، گواهی ندهند؛ مشروب نخورند؛ حریر و خز نپوشند؛ در برابر سیم و زر سر فرود نیاورند؛ راه را بر کسی نبندند؛ راه را ناامن نکنند؛ گرد همجنس بازی نگردند؛ خوراکی را از گندم و جو انبار نکنند؛ به کم قناعت کنند؛ طرفدار پاکی باشند؛ از پلیدی گریزان باشند؛ به نیکی فرمان دهند؛ از زشتی ها باز دارند؛ جامه های خشن بپوشند؛ خاک را متکای خود سازند، در راه خدا حق جهاد را ادا کنند و ...»
آن امام همام نیز خود تعهد می دهد که: «از راه آنان برود؛ جامه ای مثل جامه آنها بپوشد؛ مرکبی مانند آنها سوار شود؛ به کم، راضی و قانع شود؛ زمین را به یاری خدا پر از عدالت کند؛ خدا را آن چنان که شایسته است، بپرستد و ...»( ابن طاووس، الملاحم و الفتن، ص 149)
سختگیری بر مسئولان، و مهربانی با مردم
حضرت مهدی علیه السلام بر کارگزاران خود سخت می گیرند و از آنها حساب می کشند: «مهدی علیه السلام نسبت به مال و دارایی بخشنده است و نسبت به ناتوانان و مستضعفان بسیار دل رحم و مهربان و نسبت به مسئولان و کارگزاران دولت خویش بسیار سختگیر است.» ( مقدسی شافعی سلمی، عقدد الدرر فی أخبار)
قاطعیت و سازش ناپذیری
حضرت مهدی علیه السلام در عصر غیبت صغرا با مخالفان، معاندان و حتی با نزدیکترین افراد خود نیز برخوردی قاطعانه داشتند و شاهد این موضوع کنار زدن عموی خویش از نماز خواندن بر بدن مطهر پدر بزرگوارشان می باشد. در زمان حکومت نیز ایشان با کسی مسامحه نخواهند داشت. ایشان در راه و روش خویش سازش ناپذیر است و در اجرای حدود و احکام الهی و مبارزه با ستمگران قاطعیتی خدایی دارند و در این راه چشم پوشی نمی کنند و از ملامت ملامتگران نمی هراسند و بدون هیچ گونه ملاحظه ای تبهکاران را به کیفر خود می رسانند.
طبیعتاً حضرت مهدی علیه السلام با دیگران نیز در اجرای عدالت مسامحه نخواهند کرد. ایشان ستمگرانی را که به جان و مال و ناموس مردم تعدی کرده اند، مجازات می کند. در حکومت آن حضرت، افراد به مقدار ظلم خود، مجازات می شوند. از امام رضا علیه السلام نقل شده که درباره امام مهدی علیه السلام فرمودند: «... و او قبل از خروجش غائب گردد و چون ظهور نماید زمین را به نورش پرتو افکنی نماید و ترازوی عدل را بین مردم قرار دهد تا مردم به یکدیگر ظلم نکنند ...»( مجلسی، بحارالأنوار، ج 51، ص 120، ح23)
مبارزه با بدعتها و کارهای ناشایست
امام مهدی علیه السلام در مقابل بدعتها («بدعت» در مقابل «سنت» و به معنای داخل کردن اندیشه های شخصی در دین است)و کارهای ناشایستی که در جامعه صورت می گیرد، عکس العمل نشان می دهند. امام باقر علیه السلام در مورد آیه «الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاة وَ آتَوُا الزَّکاة...» ( حج / 41) فرمودند: این آیه درباره خاندان محمد که درود خداوند بر آنها باد تا آخرین امام (نازل شده) است. خداوند مشرقها و مغربهای زمین را در اختیار مهدی و یاران او قرار می دهد و دین را به دست او آشکار می سازد. خداوند به وسیله مهدی و یارانش همه [مظاهر] بدعت و باطل را می میراند، ه
۴.۲k
۰۱ اسفند ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.