تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره فصلت
آیه 41 تا 43
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِالذِّكْرِ لَمَّا جَاءهُمْ وَإِنَّهُ لَكِتَابٌ عَزِيزٌ (41)
لَا يَأْتِيهِ الْبَاطِلُ مِن بَيْنِ يَدَيْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ تَنزِيلٌ مِّنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ (42)
مَا يُقَالُ لَكَ إِلَّا مَا قَدْ قِيلَ لِلرُّسُلِ مِن قَبْلِكَ إِنَّ رَبَّكَ لَذُو مَغْفِرَةٍ وَذُو عِقَابٍ أَلِيمٍ (43)
ترجمه :
البتّه كسانى كه به قرآن چون به سراغشان آمد كفر ورزيدند (به كيفرخود مى رسند) در حالى كه قرآن كتابى نفوذ ناپذير است.
هيچ گونه باطلى از پيش رو و از پشت سر در آن راه ندارد، (اين قرآن) از طرف خداوند فرزانه و ستوده نازل شده است.
(اى پيامبر!) به تو گفته نمى شود جز آن چه به پيامبران قبل از تو نيز گفته شده، همانا پروردگار تو صاحب آمرزشى بزرگ و كيفرى دردناك است.
نکته ها:
آيه 43 را دو گونه مى توان معنا كرد: يكى آنكه هر مطلبى كه از طريق وحى به تو گفته مى شود، همان مطالبى است كه به انبيا قبلى نيز گفته شده است. ديگر آنكه مخالفان هر سخن ناروايى به تو مى گويند، حرف تازه اى نيست بلكه همان كلماتى است كه به انبيا قبلى نيز با كمال جسارت مى گفتند.
در تفسير شريف مجمع البيان در مورد عزيز بودن قرآن اين معانى آمده است:
الف) كسى مثل آن را نمى تواند بياورد.
ب) خداوند با حفظ آن از تحريف، آن را گرامى داشته است.
ج) محكم ترين تعبيرات را دارد.
د) سزاوار است مردم آن را عزيز بدارند.
عنوان «عزيز» در ميان كتب آسمانى، مخصوص قرآن است. «و انه لكتاب عزيز»
امام صادق و امام باقر عليهما السلام فرمودند: در خبرهايى كه قرآن درباره ى گذشته و در پيشگويى هايى كه درباره ى آينده نقل كرده سخن باطلى وجود ندارد.(60)
در حديث ديگرى از امام باقرعليه السلام مى خوانيم كه نه در كتب آسمانى قبل مثل تورات و انجيل و زبور مطلبى است كه قرآن را باطل كند و نه در آينده كتابى نوشته خواهد شد كه قرآن را شكست دهد.(61) «من بين يديه و لا من خلفه»
-----
60) تفسير نورالثقلين.
61) تفاسير نورالثقلين و قمى.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره فصلت
آیه 41 تا 43
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِالذِّكْرِ لَمَّا جَاءهُمْ وَإِنَّهُ لَكِتَابٌ عَزِيزٌ (41)
لَا يَأْتِيهِ الْبَاطِلُ مِن بَيْنِ يَدَيْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ تَنزِيلٌ مِّنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ (42)
مَا يُقَالُ لَكَ إِلَّا مَا قَدْ قِيلَ لِلرُّسُلِ مِن قَبْلِكَ إِنَّ رَبَّكَ لَذُو مَغْفِرَةٍ وَذُو عِقَابٍ أَلِيمٍ (43)
ترجمه :
البتّه كسانى كه به قرآن چون به سراغشان آمد كفر ورزيدند (به كيفرخود مى رسند) در حالى كه قرآن كتابى نفوذ ناپذير است.
هيچ گونه باطلى از پيش رو و از پشت سر در آن راه ندارد، (اين قرآن) از طرف خداوند فرزانه و ستوده نازل شده است.
(اى پيامبر!) به تو گفته نمى شود جز آن چه به پيامبران قبل از تو نيز گفته شده، همانا پروردگار تو صاحب آمرزشى بزرگ و كيفرى دردناك است.
نکته ها:
آيه 43 را دو گونه مى توان معنا كرد: يكى آنكه هر مطلبى كه از طريق وحى به تو گفته مى شود، همان مطالبى است كه به انبيا قبلى نيز گفته شده است. ديگر آنكه مخالفان هر سخن ناروايى به تو مى گويند، حرف تازه اى نيست بلكه همان كلماتى است كه به انبيا قبلى نيز با كمال جسارت مى گفتند.
در تفسير شريف مجمع البيان در مورد عزيز بودن قرآن اين معانى آمده است:
الف) كسى مثل آن را نمى تواند بياورد.
ب) خداوند با حفظ آن از تحريف، آن را گرامى داشته است.
ج) محكم ترين تعبيرات را دارد.
د) سزاوار است مردم آن را عزيز بدارند.
عنوان «عزيز» در ميان كتب آسمانى، مخصوص قرآن است. «و انه لكتاب عزيز»
امام صادق و امام باقر عليهما السلام فرمودند: در خبرهايى كه قرآن درباره ى گذشته و در پيشگويى هايى كه درباره ى آينده نقل كرده سخن باطلى وجود ندارد.(60)
در حديث ديگرى از امام باقرعليه السلام مى خوانيم كه نه در كتب آسمانى قبل مثل تورات و انجيل و زبور مطلبى است كه قرآن را باطل كند و نه در آينده كتابى نوشته خواهد شد كه قرآن را شكست دهد.(61) «من بين يديه و لا من خلفه»
-----
60) تفسير نورالثقلين.
61) تفاسير نورالثقلين و قمى.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۲.۱k
۱۹ خرداد ۱۴۰۱
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.