غدیر نزول عذاب آسمانی
غدیر_نزول_عذاب_آسمانی
پرسش
آیا راست است که پس از آن که پیامبر علی را در غدیر به عنوان امام معرفی کرد کسی آمد به نزد پیامبر و به ان انتخاب اعتراض کرد و خداوند هم #سنگی از آسمان فرو فرستاد که بر سرش خورد و مرد ❗ ️❗ ️
پاسخ
خداوند می فرماید ؛
« تقاضا کننده ای تقاضای عذابی کرد که واقع شد ، این عذاب مخصوص کافران است ، و هیچکس نمی تواند آن را دفع کند از سوی خداوند ذی المعارج است (خداوندی که فرشتگانش بر آسمانها صعود می کند) .»
معارج 1 تا 3
بسیاری از #مفسران و ارباب حدیث شان نزولی برای این آیات نقل کرده اند که حاصل آن چنین است :
«هنگامی که رسول خدا علی علیه السلام را در روز غدیر خم به خلافت منصوب فرمود و درباره او گفت : من کنت مولاه فعلی مولاه «هر کس من مولی و ولی او هستم علی مولی و ولی او است » چیزی نگذشت که این مساله در بلاد و شهرها منتشر شد .نعمان بن حارث فهری خدمت پیامبر آمد و عرض کرد تو به ما دستور دادی شهادت به یگانگی خدا و اینکه تو فرستاده او هستی دهیم ما هم شهادت دادیم ، سپس #دستور به جهاد و حج و روزه و نماز و زکات دادی ما همه اینها را نیز پذیرفتیم اما با اینها راضی نشدی تا اینکه این جوان (اشاره به علی علیه السلام است ) را به جانشینی خود منصوب کردی ، و گفتی : من کنت مولاه فعلی مولاه ، آیا این سخنی است که از ناحیه خودت یا از سوی خدا ؟ پیامبر فرمود : قسم به خدائی که معبودی جز او نیست این از ناحیه خدا است .
نعمان روی بر گرداند در حالی که می گفت اللهم ان کان هذا هو الحق من عندک فامطر علینا حجارة من السماء : «خداوندا اگر این سخن حق است و از ناحیه تو ، سنگی از آسمان بر ما بباران »
اینجا بود که سنگی از آسمان بر #سرش فرود آمد و او را کشت ، همینجا آیه سال سائل بعذاب واقع للکافرین لیس له دافع نازل گشت .
آنچه را در بالا گفتیم مضمون عبارتی است که در مجمع البیان از ابوالقاسم #حسکانی با سلسله سندش از امام صادق علیه السلام نقل شده است .
مجمع البیان ج10 ص 352
همین مضمون را بسیاری از مفسران اهل سنت ، و روات حدیث با مختصری تفاوت نقل کرده اند .
تفسیر قرطبی ج10 ص6757
تفسیر ثعلبی ج29 ص52
مرحوم علامه #امینی در الغدیر آن را از سی نفر از علمای معروف اهل سنت نقل می کند (با ذکر مدرک و نقل عین عبارت ) از جمله :
تفسیر غریب القرآن (حافظ ابوعبید هروی ) .
تفسیر شفاء الصدور (ابوبکر نقاش موصلی ) .
تفسیر الکشف و البیان (ابواسحاق ثعالبی ) .
تفسیر ابوبکر یحیی (القرطبی ) .
تذکره ابواسحاق (ثعلبی ) .
کتاب فرائد السمطین (حموینی ) .
کتاب (دررالسمطین )(شیخ محمد زرندی ) .
تفسیر سراج المنیر (شمس الذین شافعی ) .
کتاب (سیره حلبی )
کتاب نور الابصار سید مؤمن شبلنجی.
و کتاب شرح جامع الصغیر سیوطی از (شمس الدین الشافعی ) .
و ... الغدیر جلد 1 صفحه 239 تا 246
در بسیاری از این کتب #تصریح شده که آیات فوق در همین رابطه نازل شده است ، البته درباره اینکه این شخص حارث بن نعمان بوده یا جابر بن نذر یا نعمان بن حارث فهری اختلاف است ، و می دانیم این امر تاثیری در اصل مطلب ندارد .
تفسیر نمونه ج25 ص7
پرسش
آیا راست است که پس از آن که پیامبر علی را در غدیر به عنوان امام معرفی کرد کسی آمد به نزد پیامبر و به ان انتخاب اعتراض کرد و خداوند هم #سنگی از آسمان فرو فرستاد که بر سرش خورد و مرد ❗ ️❗ ️
پاسخ
خداوند می فرماید ؛
« تقاضا کننده ای تقاضای عذابی کرد که واقع شد ، این عذاب مخصوص کافران است ، و هیچکس نمی تواند آن را دفع کند از سوی خداوند ذی المعارج است (خداوندی که فرشتگانش بر آسمانها صعود می کند) .»
معارج 1 تا 3
بسیاری از #مفسران و ارباب حدیث شان نزولی برای این آیات نقل کرده اند که حاصل آن چنین است :
«هنگامی که رسول خدا علی علیه السلام را در روز غدیر خم به خلافت منصوب فرمود و درباره او گفت : من کنت مولاه فعلی مولاه «هر کس من مولی و ولی او هستم علی مولی و ولی او است » چیزی نگذشت که این مساله در بلاد و شهرها منتشر شد .نعمان بن حارث فهری خدمت پیامبر آمد و عرض کرد تو به ما دستور دادی شهادت به یگانگی خدا و اینکه تو فرستاده او هستی دهیم ما هم شهادت دادیم ، سپس #دستور به جهاد و حج و روزه و نماز و زکات دادی ما همه اینها را نیز پذیرفتیم اما با اینها راضی نشدی تا اینکه این جوان (اشاره به علی علیه السلام است ) را به جانشینی خود منصوب کردی ، و گفتی : من کنت مولاه فعلی مولاه ، آیا این سخنی است که از ناحیه خودت یا از سوی خدا ؟ پیامبر فرمود : قسم به خدائی که معبودی جز او نیست این از ناحیه خدا است .
نعمان روی بر گرداند در حالی که می گفت اللهم ان کان هذا هو الحق من عندک فامطر علینا حجارة من السماء : «خداوندا اگر این سخن حق است و از ناحیه تو ، سنگی از آسمان بر ما بباران »
اینجا بود که سنگی از آسمان بر #سرش فرود آمد و او را کشت ، همینجا آیه سال سائل بعذاب واقع للکافرین لیس له دافع نازل گشت .
آنچه را در بالا گفتیم مضمون عبارتی است که در مجمع البیان از ابوالقاسم #حسکانی با سلسله سندش از امام صادق علیه السلام نقل شده است .
مجمع البیان ج10 ص 352
همین مضمون را بسیاری از مفسران اهل سنت ، و روات حدیث با مختصری تفاوت نقل کرده اند .
تفسیر قرطبی ج10 ص6757
تفسیر ثعلبی ج29 ص52
مرحوم علامه #امینی در الغدیر آن را از سی نفر از علمای معروف اهل سنت نقل می کند (با ذکر مدرک و نقل عین عبارت ) از جمله :
تفسیر غریب القرآن (حافظ ابوعبید هروی ) .
تفسیر شفاء الصدور (ابوبکر نقاش موصلی ) .
تفسیر الکشف و البیان (ابواسحاق ثعالبی ) .
تفسیر ابوبکر یحیی (القرطبی ) .
تذکره ابواسحاق (ثعلبی ) .
کتاب فرائد السمطین (حموینی ) .
کتاب (دررالسمطین )(شیخ محمد زرندی ) .
تفسیر سراج المنیر (شمس الذین شافعی ) .
کتاب (سیره حلبی )
کتاب نور الابصار سید مؤمن شبلنجی.
و کتاب شرح جامع الصغیر سیوطی از (شمس الدین الشافعی ) .
و ... الغدیر جلد 1 صفحه 239 تا 246
در بسیاری از این کتب #تصریح شده که آیات فوق در همین رابطه نازل شده است ، البته درباره اینکه این شخص حارث بن نعمان بوده یا جابر بن نذر یا نعمان بن حارث فهری اختلاف است ، و می دانیم این امر تاثیری در اصل مطلب ندارد .
تفسیر نمونه ج25 ص7
۱.۹k
۱۲ شهریور ۱۳۹۶
دیدگاه ها (۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.