نیابت(قسمت دوم)
نیابت(قسمت دوم)
امام صادق (علیه السلام) میفرماید:
«یَنْظُرانِ إلَی مَنْ کانَ مِنکُم مِمَّنْ قَدْ رَوَی حَدیثَنا وَ نَظَرَ فِی حَلالِنَا وَ حَرامِنَا وَ عَرَفَ احْکامِنَا فَلْیَرْضَوا بِهِ حَکَماً فَإنّی قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَیْکُمْ حَاکِماً»[کافی جلد1 صفحه 67]
نظر کنند به کسی که حدیث ما را روایت کند و دقّت کند در حلال و حرام ما و بشناسد احکام ما را، پس راضی شوید به او به عنوان حاکم، پس به درستی که من او را حاکم بر شما قرار دادم.
و نیز امام عصر (ارواحنافداه) میفرمایند:
«وَ امّا الْحَوادِثُ الْوَاقِعَة فَارْجِعُوا فیِها إلَی رُواة حَدیثِنَا فَإنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَ انَا حُجَّة اللهِ»[وسائلالشیعة، ج 27، ص 140]
در حوادث جدید به راویان حدیث ما رجوع کنید، به درستی که آنها حجّت من بر شما هستند و من حجّت خدا هستم.
از این جهت بزرگان دین مسأله ولایت فقیه را یک امر ضروری در فقه شیعه میدانند. مؤلّف کتاب شریف «جواهر الکلام»- که از مهمترین متون فقهی عالمان اهل تشیّع است- میفرماید: «آن کسی که در مسأله «ولایت فقیه» وسوسه میکند، از طعم فقه چیزی نچشیده است و از لحن گفتار مبارک ائمّه طاهرین (ع) و اسرار آنان چیزی نفهمیده است و در منظور و مراد آنان- که فقیه را به عنوان حاکم و حجّت قرار دادهاند- دقّت و تأمّل نکرده است.»[ جواهر الکلام، ج 21، ص 379]
به بیان دیگر، صاحب جواهر میفرماید: اگر کسی منکر ولایت فقیه شود، مجتهد نیست؛ زیرا ذوق فقهی ندارد. علاوه بر این، در کلمات فقیهان دیگر نیز درباره این مسأله بحث شده و ضرورت آن امری روشن فرض شده است.
حضرت امام خمینی (قدس سره) که در حقیقت روشنگر بحث ولایت فقیه در عصر حاضر و بلکه احیاگر آن بودند، حکومت اسلامی خود را بر اساس همین اصل بنیان نهادند.[ برای توضیح بیشتر در زمینه بحث ولایت فقیه میتوانید به کتب تفضیلی در این خصوص و از جمله کتاب مختصر« ولایت فقیه و حکومت دینی» که از اینجانب منتشر شده است، مراجعه نمایید.]
#آیت_الله_مظاهری #کتاب #اسلام_آیین_رستگاری
#ولایت #ولایت_فقیه #حکومت #شیعه #انقلاب #نیابت
امام صادق (علیه السلام) میفرماید:
«یَنْظُرانِ إلَی مَنْ کانَ مِنکُم مِمَّنْ قَدْ رَوَی حَدیثَنا وَ نَظَرَ فِی حَلالِنَا وَ حَرامِنَا وَ عَرَفَ احْکامِنَا فَلْیَرْضَوا بِهِ حَکَماً فَإنّی قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَیْکُمْ حَاکِماً»[کافی جلد1 صفحه 67]
نظر کنند به کسی که حدیث ما را روایت کند و دقّت کند در حلال و حرام ما و بشناسد احکام ما را، پس راضی شوید به او به عنوان حاکم، پس به درستی که من او را حاکم بر شما قرار دادم.
و نیز امام عصر (ارواحنافداه) میفرمایند:
«وَ امّا الْحَوادِثُ الْوَاقِعَة فَارْجِعُوا فیِها إلَی رُواة حَدیثِنَا فَإنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَ انَا حُجَّة اللهِ»[وسائلالشیعة، ج 27، ص 140]
در حوادث جدید به راویان حدیث ما رجوع کنید، به درستی که آنها حجّت من بر شما هستند و من حجّت خدا هستم.
از این جهت بزرگان دین مسأله ولایت فقیه را یک امر ضروری در فقه شیعه میدانند. مؤلّف کتاب شریف «جواهر الکلام»- که از مهمترین متون فقهی عالمان اهل تشیّع است- میفرماید: «آن کسی که در مسأله «ولایت فقیه» وسوسه میکند، از طعم فقه چیزی نچشیده است و از لحن گفتار مبارک ائمّه طاهرین (ع) و اسرار آنان چیزی نفهمیده است و در منظور و مراد آنان- که فقیه را به عنوان حاکم و حجّت قرار دادهاند- دقّت و تأمّل نکرده است.»[ جواهر الکلام، ج 21، ص 379]
به بیان دیگر، صاحب جواهر میفرماید: اگر کسی منکر ولایت فقیه شود، مجتهد نیست؛ زیرا ذوق فقهی ندارد. علاوه بر این، در کلمات فقیهان دیگر نیز درباره این مسأله بحث شده و ضرورت آن امری روشن فرض شده است.
حضرت امام خمینی (قدس سره) که در حقیقت روشنگر بحث ولایت فقیه در عصر حاضر و بلکه احیاگر آن بودند، حکومت اسلامی خود را بر اساس همین اصل بنیان نهادند.[ برای توضیح بیشتر در زمینه بحث ولایت فقیه میتوانید به کتب تفضیلی در این خصوص و از جمله کتاب مختصر« ولایت فقیه و حکومت دینی» که از اینجانب منتشر شده است، مراجعه نمایید.]
#آیت_الله_مظاهری #کتاب #اسلام_آیین_رستگاری
#ولایت #ولایت_فقیه #حکومت #شیعه #انقلاب #نیابت
۲.۸k
۲۱ خرداد ۱۳۹۹
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.