وسواسی؛ مطرود همه
وسواسی؛ مطرود همه
وسواسی باید بداند که مطرود همه است و همه از او متنفّرند. خدا او را دوست ندارد، پیامبر اکرم«صلیاللهعلیه وآله وسلّم» و ائمّهی طاهرین«سلاماللهعلیهم» از او بیزارند. خانوادهاش از او متنفّرند. مردم هم او را دوست ندارند. حتی خودش هم خودش را دوست ندارد و از خودش منزجر است.
و اگر در مذمّت وسواسی فقط همین جمله را داشتیم در زشتی عمل وسواسی کفایت میکرد که دست از وسواس بردارد. وسواسی اگر جز گناه اسراف هیچ گناهی نداشته باشد، چه اسراف در آب، چه اسراف در کارهایش، چه اسراف در عمرش، در گفتن این جمله که خدا او را دوست ندارد کفایت میکند. قرآن کریم میفرماید:
«إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفین[انعام 141]»
همانا خدا اسراف کنندگان را دوست ندارد.
البته باید وسواسی را بالاتر از مُسرف یعنی مُبذّر بدانیم. فرق بین اسراف و تبذیر آن است که انسان گاهی در مصرف نعمتهای خداوند زیادهروی میکند. به این میگویند اسراف؛ مثل آن که زیاد بخورد، زیاد بپوشد، زندگی تجمّلی داشته باشد. امّا تبذیر آن است که نعمتهای خداوند را هدر بدهد؛ مثل این که غذای خود را بریزد، لباس خود را پاره کند. هر دو حرام است، امّا قبح عمل مُبذّر بیشتر است. قرآن کریم در مورد مسرفین میفرماید:
«وَ أَنَّ الْمُسْرِفینَ هُمْ أَصْحابُ النَّار[غافر43 ] »
و اسرافکاران همدمان آتشند.
«إِنَّ الْمُبَذِّرینَ کانُوا إِخْوانَ الشَّیاطین[اسرا27 ]»
تبذیر کنندگان برادران شیطانهایند.
نمیفرماید: از شیطان متابعت میکند، بلکه بالاتر از آن میفرماید: برادر شیطان است و بدبختی این جاست که وسواسی مسرف نیست، مُبذّر است. کسی که نیم ساعت برای یک غسل وقت میگذارد، این نیم ساعت مشغول عبادت نیست، مشغول تبذیر است. آب را هدر میدهد. این عمل حرام است. اگر در حمّام عمومی باشد، ضامن است. بالاتر از آن، عمرش را هدر داده است. عُمر از نظر اسلام خیلی مقدّس است. قرآن در بارهی کسانی که عمرشان را در دنیا هدر دادهاند، میفرماید:
«وَ هُمْ یَصْطَرِخُونَ فیها رَبَّنا أَخْرِجْنا نَعْمَلْ صالِحاً غَیْرَ الَّذی کُنَّا نَعْمَلُ أَوَ لَمْ نُعَمِّرْکُمْ ما یَتَذَکَّرُ فیهِ مَنْ تَذَکَّرَ وَ جاءَکُمُ النَّذیرُ فَذُوقُوا فَما لِلظَّالِمینَ مِنْ نَصیر[فاطر37 ]»
و آنان در دوزخ فریاد بر میآورند: «پروردگارا، ما را بیرون بیاور، تا غیر از آن چه میکردیم، کار شایسته کنیم.» [در پاسخ به آنان گفته میشود:] مگر شما را آن قدر عمر دراز ندادیم که هر کس که باید در آن عبرت گیرد، عبرت میگرفت؛ و آیا برای شما هشدار دهنده نیامد؟ پس بچشید که برای ستمگران یاوری نیست. ادامه در دیدگاه.
#وسواس
وسواسی باید بداند که مطرود همه است و همه از او متنفّرند. خدا او را دوست ندارد، پیامبر اکرم«صلیاللهعلیه وآله وسلّم» و ائمّهی طاهرین«سلاماللهعلیهم» از او بیزارند. خانوادهاش از او متنفّرند. مردم هم او را دوست ندارند. حتی خودش هم خودش را دوست ندارد و از خودش منزجر است.
و اگر در مذمّت وسواسی فقط همین جمله را داشتیم در زشتی عمل وسواسی کفایت میکرد که دست از وسواس بردارد. وسواسی اگر جز گناه اسراف هیچ گناهی نداشته باشد، چه اسراف در آب، چه اسراف در کارهایش، چه اسراف در عمرش، در گفتن این جمله که خدا او را دوست ندارد کفایت میکند. قرآن کریم میفرماید:
«إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفین[انعام 141]»
همانا خدا اسراف کنندگان را دوست ندارد.
البته باید وسواسی را بالاتر از مُسرف یعنی مُبذّر بدانیم. فرق بین اسراف و تبذیر آن است که انسان گاهی در مصرف نعمتهای خداوند زیادهروی میکند. به این میگویند اسراف؛ مثل آن که زیاد بخورد، زیاد بپوشد، زندگی تجمّلی داشته باشد. امّا تبذیر آن است که نعمتهای خداوند را هدر بدهد؛ مثل این که غذای خود را بریزد، لباس خود را پاره کند. هر دو حرام است، امّا قبح عمل مُبذّر بیشتر است. قرآن کریم در مورد مسرفین میفرماید:
«وَ أَنَّ الْمُسْرِفینَ هُمْ أَصْحابُ النَّار[غافر43 ] »
و اسرافکاران همدمان آتشند.
«إِنَّ الْمُبَذِّرینَ کانُوا إِخْوانَ الشَّیاطین[اسرا27 ]»
تبذیر کنندگان برادران شیطانهایند.
نمیفرماید: از شیطان متابعت میکند، بلکه بالاتر از آن میفرماید: برادر شیطان است و بدبختی این جاست که وسواسی مسرف نیست، مُبذّر است. کسی که نیم ساعت برای یک غسل وقت میگذارد، این نیم ساعت مشغول عبادت نیست، مشغول تبذیر است. آب را هدر میدهد. این عمل حرام است. اگر در حمّام عمومی باشد، ضامن است. بالاتر از آن، عمرش را هدر داده است. عُمر از نظر اسلام خیلی مقدّس است. قرآن در بارهی کسانی که عمرشان را در دنیا هدر دادهاند، میفرماید:
«وَ هُمْ یَصْطَرِخُونَ فیها رَبَّنا أَخْرِجْنا نَعْمَلْ صالِحاً غَیْرَ الَّذی کُنَّا نَعْمَلُ أَوَ لَمْ نُعَمِّرْکُمْ ما یَتَذَکَّرُ فیهِ مَنْ تَذَکَّرَ وَ جاءَکُمُ النَّذیرُ فَذُوقُوا فَما لِلظَّالِمینَ مِنْ نَصیر[فاطر37 ]»
و آنان در دوزخ فریاد بر میآورند: «پروردگارا، ما را بیرون بیاور، تا غیر از آن چه میکردیم، کار شایسته کنیم.» [در پاسخ به آنان گفته میشود:] مگر شما را آن قدر عمر دراز ندادیم که هر کس که باید در آن عبرت گیرد، عبرت میگرفت؛ و آیا برای شما هشدار دهنده نیامد؟ پس بچشید که برای ستمگران یاوری نیست. ادامه در دیدگاه.
#وسواس
۴.۲k
۲۷ خرداد ۱۳۹۹
دیدگاه ها (۴)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.